“Моят ден – по-хубав”: иновациите в ОУ „Никола Вапцаров“ – с. Селановци
Кратка визитка:
- ОУ „Н.Й.Вапцаров” с.Селановци е единственото училище в селото.
- Сградата е ремонтирана по проект към МРРБ, има 2 компютърни кабинета, мултимедийна зала, голям физкултурен салон, две действащи работилници, двор -23 декара
- В него се обучават 163 ученици в 7 паралелки от първи до седми клас, в дневна, самостоятелна и индивидуална форма на обучение. Има 2 полуинтернатни групи.
- Процентът на ромите е 53.
- Около 65% от учениците живеят в непълноценни семейства /разделени родители, заминали в чужбина или други населени места в България,сираци и др./.
- Социално слабите семейства са около 38 %.
- В педагогическия екип работят17 професионалисти. За по-голяма част от тях работата с децата е МИСИЯ.
- За личностната подкрепа на учениците са подсигурени 3 ресурсни учители, логопед и психолог, финансирани от училищния бюджет
- Училището работи по 12 проекта, финансирани от различни национални и международни програми
За иновациите: Потърсете думата иновация в Интернет и ще получите почти 4700 резултата.
“Иновацията е въвеждане в употреба на някакъв нов или значително подобрен продукт (стока или услуга) или производствен процес, на нов метод за маркетинг или на нов организационен метод в търговската практика, организацията на работните места или външните връзки. Минимален признак за една иновация е изискването продуктът, производственият процес, методът за маркетинг или организация да е нов (или значително подобрен) за практиката на дадена фирма.”
Какво: Придобиване и надграждане на практически умения у ученици с различен етнически произход /със СОП и други нуждаещи се/ в областта на лична и домашна хигиена, готварство, градинарство, семеен бюджет и рекреация /ориентиране в населено място/
Защо: В училището се обучават 36 ученици със СОП. Училищният екип познава в детайли личностното развитие на всяко дете, семейството и домашните условия на живот. Налага се изводът, че учениците нямат изградени навици за обслужване на индивидуалните, непосредствени потребности. Отглеждани са в среда, която много често е нехигиенична, лишена от елементарни битови условия. Най-остро стои въпросът с категоричната липса на добър пример у родителите или изпълняващите ролята на настойници в областта на: храненето, приготвянето и сервирането на храна; хигиената – лична и на жилището (познаване на миещи и почистващи препарати); трудовата дейност за осигуряване на прехрана. Значителна част от семействата имат големи дворове (до 3дка), но стоят необработени. Училището може да компенсира тези дефицити с целенасочено обучение и практическо приложение на наученото.
Къде:
- В четири групи с максимален брой участници в една група – 8;
- В класните стаи;
- В работилницата по готварство;
- В компютърния кабинет;
- В училищния двор – в обособената зеленчукова градина;
- В магазини;
- В други населени места
Кога: Начален период – две учебни години –2017/18 и 2018/19; Общ брой на часовете за всяка група – 80; Начало на провеждането на дейностите -1 октомври за съответната година. Край на дейностите – 14 септември на следващата година. Графикът на дейностите включва работа в празнични и ваканционни дни, включително и първите 2 седмици на месец септември. Заниманията са с продължителност 2 астрономически часа за успешна практическа реализация на провежданата дейност
Как:
- Основен метод на обучение: „Учене чрез правене“
- Програмата за работа на групите включва 2 основни направления:
- Домакинство – с три поднаправления:
- хигиена,
- готварство
- управление на семеен бюджет и рекреация;
- Градинарство – без поднаправления.
- Разработени тематични планове по направления
- Наети четирима ръководители по направления, които работят във всяка една от групите
- Закупени материали и пособия за реализиране на дейностите
Занимания на тема: “Градинарство”: “Знаете ли, че в Селановци всеки двор е най-малко 3 декара, а селановското землище е най-голямо в България? За паметник в центъра на селото са изградени две големи мотики. Ето за това смятаме, че придобитите умения в часовете по градинарство ще ни бъдат изключително полезни. Ние знаем какво и как можем да засеем и посадим, кога и с какво да го торим, пръскаме и поливаме. Как да го съхраним и консервираме. За Вас приготвихме уникални селановски люти чушлета.” Памела – четвърти клас
Занимания на тема „Семеен бюджет и рекреация“: “Живеем в едно от най-големите села в България, но сме еднакво далече от три областни града. В часовете по рекреация се учим да се ориентираме в чуждо населено място, да намираме обекти, които са ни необходими. Учим се да работим с пари. Вече заем какво е бюджет – от къде “се пълни” и за какво “се изпразва”. Опитваме се и да пестим. Не можем да Ви предложим пачка с пари, но Ви подаряваме карта на България – да изберете място за екскурзия на Вашите ученици”. Искра – четвърти клас
Занимания на тема : “Хигиена”: “ В часовете по хигиена – лична и на дома, се научаваме на практика как да си служим с основни пособия и препарати, гарантиращи добра хигиена. Убедени сме, че чистото тяло и дом осигуряват комфорт на душата и ума – на нас, и на другите. “Ако имате въшкопритеснение, групата по хигиена от Селановци е Вашето спасение!” Симона – четвърти клас
Занимания на тема: “Готварство”: “В часовете по готварство ние се учим да приготвяме основни храни. Вече знаем какви продукти са ни необходими. За всеки случай сме записали рецептите. Научаваме се как да подредим масата и да поднесем храната. За Вас приготвихме тази малка почерпка.” Емануел – пети клас
Срещаме трудности:
- Формирането на групите има нужда от нов подход
- Създаваме нов тип документи в хода на проекта, които се нуждаят от прецизиране
- Родителите не проявиха очакваната активност
- Преодоляваме предразсъдъци – у ученици и у родители
Нашите очаквания: Реална подготовка на най-малко 36 ученици със СОП от различен етнически произход за поддържане на домакинството – лична хигиена, хигиена на дома, превенция на ранните бракове и нежелана бременност, подготовка и сервиране на храна, планиране и разпределение на семейния бюджет, пазаруване, познаване и използване на домакински уреди, препарати и продукти.
Познаване и практикуване на градинарството – използване на дворното пространство ( в Селановци дворовете са от 1,5 до 3 дка), обработка на почвата (характеристика), сеитбообращение, видове семена и култури. Методи на обработка, препарати, съхранение и консервиране на готовата продукция.