Какви промени в училище предвиждат новите здравни мерки? (обновена)

Училищата от общини със заболеваемост между 500 и 750 души на 100 000 също ще преминат изцяло на онлайн обучения, подобно на тези в общини с над 750/100 000. В общините, намиращи се в оранжевата зона (между 250 и 500 заболели за 14-дневен период), ще започнат редуване на присъствено и онлайн обучение, като 50% от паралелките трябва да бъдат онлайн. От 10.11.2021 г. учениците от начален етап в училищата от тъмночервената зона (над 500 заболели), ще могат да се върнат присъствено, ако поне половината от родителите в съответната паралелка се съгласят децата им да се тестват с т.нар. щадящи тестове. Какво още предстои в училищата от следващата седмица?

Със заповед РД-01-890/ 03.11.2021 на Министъра на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров, бяха определени нови, по-ниски граници за преминаването в изцяло онлайн обучение. Досега училищата в общини с над 750 заболели на 100 000 души за 14-дневен период, преминаваха изцяло в ОРЕС, а в общините с между 500 и 750 заболели на 100 000 души за 14-дневен период трябваше да редуват присъствено и онлайн обучение. Заповедта променя тези граници като изпраща в ОРЕС и тези училища, които досега трябваше да редуват присъствено с неприсъствено обучение. Съответно, училищата от по-ниската (оранжева) зона, преминават в режим на редуване на присъствено и неприсъствено обучение.

Министерство на образованието и науката поясни, че от 10.11.2021, учениците от началните класове от училищата в тъмночервената зона, ще могат да се върнат присъствено в училище. Както още преди седмица посочихме на страницата на Център Амалипе условието за това едва пъти седмично учениците да се тестват безплатно в училище с безопасни и щадящи тестове, а учителите да имат зелен сертификат или също да се тестват два пъти седмично. Дали това ще започне от 10 ноември или ден – два по-късно, ще зависи от доставката на тези тестове до училищата. Тестовете за учениците ще бъдат със слюнка (НБ!!! никой няма да бърка в носовете на децата) и ще бъдат предоставени безплатно на всички училища, включително и частните училища. Някои важни подробности за процеса станаха ясни на брифинг на Министъра на образованието на 3 ноември 2021. (посочените по-долу мерки касаят единствено учениците от I до IV клас в тъмночервената зона, в която всички ученици са в ОРЕС)

  1. Тестването ще става в училище: през предходните дни се обсъждаше вариант родителите да тестват децата в семейна обстановка. Това ще бъде позволено единствено за децата със СОП
  2. Тестването ще бъде извършвано от класните ръководители, подпомагани от медицинските специалисти в училище (там, където има такива), образователните медиатори, друг непедагогически и педагогически персонал, както и от родители. Важно е те да имат зелен сертификат, т.е. да са ваксинирани, да са преболедували Covid-19 (което да е регистрирано в платформата на МЗ), да са тествани в лицензирана лаборатория или да се тестват два пъти седмично в училище.
  3. За подсигуряването на безопасна среда в училищата, учителите, които нямат валиден зелен сертификат, ще трябва да се тестват безплатно с предоставените за целта от М тестове.
  4. В дните понеделник и четвъртък, учениците ще се тестват в рамките на първите 30 минути от деня. За целта директорът може да промени продължителността на часовете, междучасията, времето за обедна почивка и др.
  5. Учениците от I до IV клас могат да се върнат присъствено в училище, ако минимум 50 % от родителите в дадена паралелка са дали писмено съгласие децата им да се тестват.
  6. За учениците, които не желаят да се тестват, училището трябва да организира синхронно или асинхронно обучение според възможностите на даденото училище. Обърнете внимание: обучението на тези ученици в ОРЕС не е задължително да е синхронно. Там, където няма възможност за синхронно обучение, отново ще бъдат използвани усилията на образователните медиатори и др.
  7. Педагогическите и непедагогическите специалисти (медиатори и др.), ангажирани с тестването на учениците ще получат допълнително възнаграждение от държавния бюджет. Размерът на това възнаграждение ще бъде уточнен допълнително.

Ето и отговори на други от най-често задаваните въпроси:

Как се процедира, ако дете даде положителна проба?

Така, както и досега – според протокола, описан в насоките на МОН от м.август. Ако дете даде положителен тест, то се изолира, докато дойдат родителите. След това те трябва да направят втори, вече PCR тест, за да се потвърди или отхвърли положителна проба. Ако вторият тест е отрицателен, на следващия ден, детето се връща в клас. Ако пробата е положителна, паралелката се поставя под карантина.

Какво представляват тестовете за децата?

Тестовете са напълно безопасни и безболезнени за децата. При одобрените от МЗ тестове, децата ще дават слюнка в специална торбичка и няма да се докосва носът или устата им. Самите тестове ще бъдат предоставени безплатно на училищата. За целта Министерство на здравеопазването обявява специална обществена поръчка.  Необходимо е до началото на идната седмица МОН да даде необходимите указания. 

Само началните класове ли ще могат да бъдат тествани и да се върнат в присъствено обучение?

На този етап планът на МОН и МЗ се отнася единствено до началните класове. Предвижда се постепенно да бъдат обхванати и по-големите ученици, ако моделът проработи

Детето ми вече преболедува Ковид. Трябва ли да се тества?

Ако преболедуването е отразено в системата на МЗ, не е необходимо ученикът да бъде тестван. Но ако болестта не е била регистрирана чрез официален тест, ще е необходимо да се тества.

Нашето училище е в община, която се намира в оранжевата зона (заболеваемостта е между 250 и 500 на 100 000 души за 14-дневен период). Началните класове се обучават присъствено. Ще трябва ли децата да се тестват?

На този етап – не. Училищата, които са в зона между 250 и 500 заболели за 14-дневен период, следва да редуват присъствено обучение и ОРЕС, като 50% от паралелките трябва да са в ОРЕС. Имайте предвид, че все повече общини преминават границата от 500 заболели на 100 000 души, което означава, че всички трябва да имат готовност да се окажат в описаното по-горе положение.

В обществото има консенсус, че присъственото обучение на учениците е най-добрата форма на обучение. Особено важно е то в начален етап. Със сигурност предложеният от МОН и МЗ план не е идеален. Най-вероятно могат да се намерят много причини и оправдания връщането на учениците в класните стаи да не се случи. Нека обаче вместо това да предложим варианти как могат да бъдат преодолени проблемите, изброени по-горе.

Сред родителите, а за съжаление и сред част от учителите, съществуват множество предразсъдъци спрямо ваксините и тестовете. Днес е важно учители, медиатори и родители да положим усилия децата отново да влязат в класните стаи, за да не бъде опропастена трета учебна година. Затова е важно да разговаряме с родителите и да ги убедим, че тестовете за децата са безопасни и безболезнени; към този момент те са единствения начин учебният процес да продължи присъствено. Включете образователните медиатори и активни родители в това усилие.

снимка: pixabay.com