От всички страни-членки на ЕС, България е страната, в която децата отпадат от училищната система в най-ранна възраст. През последните пет години около 7000 деца не са ходили на училище изобщо или са го напуснали преждевременно. Тази тревожна тенденция засяга предимно деца от етническите малцинства в България, от които 22 % не завършват основно образoвание. Много сериозен проблем се крие в това, че много от децата в училищна възраст, не говорят български изобщо или го владеят на незадоволително ниво, защото в 55% от семействата се говори ромски или турски език. Освен това, често им липсват социални компетенции, важни за успеха в училище. Затова езиковото обучение по български език в предучилищна и начална училищна възраст е от решаващо значение. Тъй като това е в основата не само за успеха в училище, интеграцията на децата в обществото и личностното им развитие, но и за бъдещите им възможности на пазара на труда. Необходимостта от този проект произлиза от недостига на фундаментални концепции и функциониращи обучителни практики по български език като втори език за детска възраст.

 

Основната цел на този проект е да се създаде научно обоснована концепция за обучение по български език като втори език за предучилищна възраст и първи клас. Концепцията ще позволи, децата да получат оптимална езикова подготовка по български език за успешен старт в училище. По този начин ще се противодейства на отпадането от училищната система във възможно най-ранен етап. С това, LAD проектът допринася за постигането на образователните цели на стратегията Европа 2020, съобразно която броя на отпадналите от училище трябва да падне под 10% до 2020 г.

 

Нашите проектни дейности накратко:

 

-Разработване на учебни материали за български език като втори език за деца в предучилищна възраст (5 г. и 6 г.) и първи клас (7 г.). Учебните материали ще бъдат разработени на визуално- игрова основа, мотивиращи към говоренето, събуждащи детското любопитство и креативност.

 

-Разработване на методология за преподаване на български език като втори език

 

-Подготовка и обучение на педагози по изготвената методология

 

-Разработване на модел за работа с родители

 

-Обучение на двуезични мултипликатори за работа със семейства

 

-Прилагане на концепцията в партньорските училища

 

-Активно приобщаване на родителите в образователния процес на децата им

 

-Информационни срещи за повишаване на осведомеността и сензибилизация за тематиката и за разпространение на разработената методoлогия