Милена Илиева, Сдружение “Свят без граници”, Стара Загора Резюме: Статията съдържа парадигми за ранни интервенции при деца от ромски етнически произход, принадлежащи към маргинализираната част от обособения ромски квартал „Лозенец”, град Стара Загора, които не са посещавали детска градина, като се описва накратко интерактивна методика, която е апробирана с над 50 деца и е дала положителни […]
доц. д-р Мариана Мандева – ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” 1. Увод „В резултат от …увеличаващата се мобилност на хората, глобализацията, технологичната и комуникативна революция, европейската интеграция, характерни за общественото развитие през ХХ и ХХІ век, съвременният свят се оформя като свят на утвърждаваща се мултикултурност (подчертаването мое – М. М.)”[1]. Задължително е тази реалност да намери отражение […]
доц. д-р Соня Георгиева, ПФНО при РУ „А. Кънчев” В последните години отпадането от училище е проблем с многостранна негативна рефлексия-трайна неграмотност и безработица като житейска перспектива, създаване на предпоставки за агресивно поведение, афиширане на отрицателен национален имидж в глобализиращия се свят и други. Това ориентира към търсене на практики със студенти, които в бъдещата си […]
Даниела Цоньовска – директор, Стела Цоньовска – автор на филма, Темнужка Костовска Филмът «Училището – пъстър свят на моите мечти», е добра практика по програма „Намаляване на отпадането на ромските ученици от училище” в СОУ „Христо Смирненски”, гр. Койнаре, като базово училище с пилотни училища ОУ „Христо Ботев”, с. Глава, ОУ „Христо Ботев”, с. Чомаковци, и […]
Дафинка Самарджиева ВИЗИЯ ОУ „Любен Каравелов” е училище на територията на град Пещера. По традиция училището ни приема ученици от два ромски квартала – „Едиверен” и „Луковица” и ученици от ромски произход, завършили начално образование в други училища в града. В училището се обучават около 370 ученици от І-ви до VІІІ-ми клас, които са разпределени […]
Димитър Костов, Директор на ОУ„Св.Кл.Охридски”, с. Тишевица,Община Враца Този документ представлява кратък обзор на проблема с отпадането от училище на ученици от ромската общност. Ще се опитам да направя преглед на текущото състояние на отпадането в две училища от Община Враца, работещи съвместно в проект „Намаляване отпадането на ромски ученици от училище” на Център „Амалипе” и […]
Красимира Димитрова ОУ„Генерал Карцов”, с. Христо Даново, общ. Карлово Още в средата на 20 век правото на образование е провъзгласено за едно от фундаменталните човешки права. В приетата от ООН Всеобща декларация за правата на човека се прокламира, че „всяка личност има право на образование”.[1] Резултатите от различни изследвания показват, че въпросът с отпадащите е […]
Таня Иванова, Нели Янкова, Милена Михайлова ОУ „Цанко Церковски”, с. Средище, област Силистра Образователната среда в ОУ „Ц. Церковски” e мултикултурна – учениците са от ромски /95%/, български, турски и татарски произход. В преобладаващата си част са от социално слаби семейства. Мисията на училището е: Формиране на знания, умения и способности, които да гарантират активно участие в учебния процес, […]
Мая Пенчева и Боряна Николова, ОУ „Васил Левски”, с. Видраре, общ. Правец В училището се обучават 58 ученици в 4 слети паралелки, както от с. Видраре, така и от съседните села Равнище и Манаселска река. Поради възможността да ползват безплатно общежитие и храна, има ученици и от гр. Правец.31 % от децата са със специални […]
Тодорка Атанасова, Надежда Петрова, Галина Тошкова ОУ „Добри Войников”, с.Победа, общ.Добрич България е страна, в която живеят хора с различен етнически произход: българи, турци, роми, арменци, руснаци, евреи, власи, татари и др. Налага се българското училище да дава „образование без предразсъдъци”, насочено към опознаване, разбиране и приемане на социолкултурното разнообразие. Да формира готовност за компетентност, интеркултурно общуване, взаимодействие и […]