Конкурсната процедура на ЦОИДУЕМ – важни неща, които е необходимо да знаете

До 5-ти август могат да бъдат подавани проектни предложения по тазгодишната процедура на ЦОИДУЕМ. Очаквано тя предизвиква голям интерес и понастоящем десетки училища, детски градини, както и общини, РУО, университети подготвят своите проекти. Кое е новото в настоящата процедура и какво следва да вземат под внимание образователните институции?

През изминалите  години Центърът за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства се утвърди като желан донор на проекти, насочени към въвеждане на интеркултурно образование, подсигуряване на пълен обхват, десегрегация и работа с родителите. Обичайно по ежегодните процедури на ЦОИДУЕМ кандидатстват 150-200 образователни институции от цялата страна, вкл. такива с малък брой деца и ученици. Центърът финансира ежегодно между 40 и 50 проекта. Тъй като субсидията от държавния бюджет за ЦОИДУЕМ не е увеличавана от самото му утвърждаване през далечната 2006г., вероятно и през 2024г. това ще е броят на финансираните проекти.

По-долу прилагаме отговори на  най-често задаваните въпроси, с които се сблъскваме в работата си с училища от мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“. Център Амалипе не е структура на МОН и/или ЦОИДУЕМ. Предоставените отговори са почерпани от опита от предходните години и от насоките за кандидатстване.

Кой може да кандидатства по настоящата конкурсна процедура?

По настоящата процедура има различие за възможните бенефициенти по Приоритет 1 и останалите приоритети. По Приоритет 1 (Социализация) могат да кандидатстват само детските градини и училища с предучилищни/подготвителни класове (те могат да кандидатстват единствено с децата от тези класове, а не и от началната, прогимназиалната и гимназиалната степен). Въпреки че през предходните години по Приоритет 1 имаше множество одобрени училищни проекти, през 2024 г. основната целева група там са децата от предучилищна възраст (както и техните родители и учители).

По останалите приоритети няма разлика в сравнение с предходните години. По Приоритет 2, Приоритет 3 и Приоритет 4 могат да кандидатстват институциите в системата на предучилищното и училищното образование – детски градини, училища, центрове за подкрепа за личностно развитие, включително центрове за специална образователна подкрепа, и специализирани обслужващи звена (регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Национален дворец на децата и Държавен логопедичен център); регионални управления на образованието; държавни висши училища и общини.

Можем ли да кандидатстваме с повече от едно проектно предложение?

Можете да бъдете водещ бенефициент само по едно проектно предложение, както и партньор по още едно. В този случай двете предложения трябва да са по различни приоритети.

 Задължително ли е партньорството?

Не. Като цяло, проектите на ЦОИДУЕМ не са замислени като партньорски. Няма изискване за задължително партньорство, а дори проектът да включва партньорство между различни институции, а разходите се правят единствено от банковата сметка на водещия бенефициент. Освен това, партньорството НЕ носи допълнителни точки при оценката на проекта.

Кои могат да са партньори?

Партньори могат да бъдат образователните институции, които са допустими и като бенефициенти. Обърнете внимание, че по настоящата процедура НПО НЕ могат да бъдат партньори. Те могат да участват в изпълнението на дейностите изцяло на доброволен принцип и това НЕ се определя като партньорство. В този случай посочете НПО единствено в дейността, която то ще подпомогне, но НЕ го включвайте в  полето за партньори.

До кога можем да подаваме проектното предложение и как?

До 23:59 ч. на 05.08. 2024 г. Проектните предложения по настоящата конкурсна процедура се подават само и единствено чрез Електронна система за подаване и оценяване на проектни предложения към ЦОИДУЕМ на адрес coiduem.bg, чрез уеб-базирани формуляр за кандидатстване и бюджет, заедно със съпътстващи документи.

Нашето училище изпълняваше проект по предходната конкурсна процедура, който приключихме току-що. Можем ли да кандидатстваме?

Да. В този случай препоръчваме да кандидатствате по друг приоритет или с по-различни дейности, а не като механично продължение на предходния.

Какъв процент могат да бъда непреките разходи и какво включват те?

Непреките разходи могат да бъдат до 15% от проекта. Освен хонорарите на екипа, те включват и командировъчни за екипа на проекта, във връзка с неговото изпълнение.

Какви позиции трябва да включва екипа на проекта?

Няма задължително изискване и всеки кандидат решава сам. Имайте предвид, че става дума за относително малък проект. От тази гледна точка, спокойно може да заложите единствено ръководител и счетоводител. Те трябва да са от водещия бенефициент. Допустимо е и включването на координатор, който да е от училището-партньор (ако има такова).

Не е задължително директорът да бъде ръководител на проекта! Някои РУО от години има затруднения при подписването на договори с директори, които са ръководители на проекти. Спокойно може ръководител да бъде помощник-директор или друг колега. Решението е ваше и зависи от вашия контекст.

Можем ли да закупим ДМА?

Само ако са под прага на значимост същественост: до 600,00 лв. с ДДС за компютри и компютърни конфигурации и до 1200,00 лв. с ДДС за всички останали ДМА. Това все пак е добра възможност – не я пропускайте!

Какви средства можем да заложим като хонорари за колегите, които ще водят занимания по интереси и други?

В това отношение заложените ставки не са актуализирани в сравнеие с предходните години и са сравнително ниски: за един отработен час може да заплатите до 15 лева (с включени осигурителни плащания) на учебен час за ОКС „Магистър“ или по-висока степен, до 12 лева (с включени осигурителни плащания) на учебен час за ОКС „Бакалавър“ и до 10 лева (с включени осигурителни плащания) за средно образование. Посочените часови ставки важат и за разходите за възнаграждения на всички, които щe работят по проекта – включително за екипа на проекта.

Кои са основните приоритети по настоящия конкурс?

Те са същите, както през предходните години, а именно:

Приоритет 1: Реализиране на форми на взаимодействие между деца и ученици от различен етнически произход за придобиване на социокултурна компетентност и осигуряване на процес на ефективна социализация

Общ бюджет на приоритета – 150 000 лева 
Максимална стойност на един проект – 15 000 лева

Както посочихме по-горе, този приоритет е отворен за ДГ и училища с подготвителни класове. По него кандидатите могат да реализират следните дейности:

Дейност 1: Реализиране на форми на взаимодействие между деца и ученици от различен етнически произход за развитие на социокултурна компетентност и ефективна социализация.

Дейност 2: Повишаване на чувствителността спрямо дискриминационните прояви и придобиване на умения, знания и компетентности за превенция и предотвратяване на формите на дискриминация. (ЗАДЪЛЖИТЕЛНА)

Дейност 3: Извънкласни дейности с деца и ученици от етническите малцинства с елементи на гражданско образование, насочени към усвояване на умения, знания и социокултурни компетентности за откриване и култивиране на собственото „АЗ“, формиране на чувство за идентичност, национално самосъзнание и толерантно отношение към индивидуалните и културните различия.

Дейност 4: Реализиране на форми на работа с деца, ученици и родители в уязвимо положение от етническите малцинства за преодоляване на натрупани социално-педагогически дефицити в резултат на въздействие на маргинализирана семейна и/или общностна среда, и/или в резултат на обучението от разстояние в електронна среда в условия на пандемията от COVID-19. (ЗАДЪЛЖИТЕЛНА)

Дейност 5: Осъществяване на дейности за мобилност на деца, ученици, педагогически специалисти, непедагогически персонал и родители с цел реализиране на ефективна образователна интеграция и пълноценна социализация.

ВАЖНО! Задължителни за изпълнение в проектното предложение са Дейност 2 и Дейност 4.

Приоритет 2: Реализиране на форми за развитие на интеркултурна компетентност на всички субекти в системата на предучилищното и училищното образование за позитивно образователно и интеркултурно взаимодействие

Общ бюджет на приоритета – 318 000 лева

Максимална стойност на един проект – 30 000 лева

По този приоритет, както и по Приоритети 3, 4, могат да кандидатстват училища, ДГ и останалите образователни институции.

Допустими дейности:

Дейности 1: Дейности, насочени към усвояване на умения, знания и компетентности за реализиране на интеркултурно образование от педагогическите специалисти и непедагогически персонал в системата на предучилищното и училищно образование.

Дейност 2: Дейности за разработване и въвеждане на иновативни педагогически (дидактически и възпитателни) форми за интеркултурно образование в образователните институции в системата на предучилищното и училищното образование, както и в системата на висшето образование. (ЗАДЪЛЖИТЕЛНА)

Дейност 3: Дейности, насочени към формиране на знания, умения, нагласи и ценности за интеркултурна компетентност в децата и учениците.

Дейност 4: Изследователски дейности, свързани със запазване на културното наследство и етнокултурното многообразие в регионален и национален аспект. (ЗАДЪЛЖИТЕЛНА)

ВАЖНО! Задължителни за изпълнение в проектното предложение са Дейност 2 и Дейност 4.

Приоритет 3: Реализиране на мерки за ранен и равен достъп до предучилищно и училищно образование на децата и учениците от етническите малцинства чрез осъществяване на процес на десегрегация и/или прилагане на мерки за преодоляване на демографски, социално‐икономически и културни бариери

Общ бюджет на приоритета – 352 000 лева

Максимална стойност на един проект – 30 000 лева

Имайте в предвид, че този приоритет включва важни теми като подсигуряването на пълен обхват, интегрирана подкрепа за повишаване на качеството на образование, десегрегация и превенция на вторичната сегрегация. По него могат да кандидатстват не само училища и ДГ от градовете, в които е възможен процес на десегрегация, но и образователни институции в селските райони, които имат проблеми с подсигуряването на пълен обхват и качеството на образование.

Допустими дейности:

Дейност 1: Дейности за подпомагане на процеса на обхващане и включване в образователната система на деца и ученици, подлежащи на задължително предучилищно и училищно образование от етническите малцинства, с фокус върху роми.

Дейност 2: Дейности за подобряване достъпа до качествено образование на децата и учениците в социално уязвимо положение от етническите малцинства чрез оказване на интегрирана подкрепа (социална и образователна).

Дейност 3: Дейности, насочени към изграждане на образователна и обществена среда за реализиране процес на десегрегация

Дейност 4: Дейности за превенция, предотвратяване и преодоляване на процеса на вторична сегрегация. (ЗАДЪЛЖИТЕЛНА)

ВАЖНО! Задължителни за изпълнение в проектното предложение са минимум 2 (две) от допустимите по приоритета дейности, като Дейност 4 задължително е една от тези две.

Приоритет 4: Реализиране на мерки за взаимодействие на образователните институции с родители, местни общности и местна власт с цел подобряване процеса на образователна интеграция и интеркултурно образование на децата и учениците от етническите малцинства и етнокултурните общности

Общ бюджет на приоритета – 280 000 лева

Максимална стойност на един проект – 30 000 лева

Допустими дейности:

Дейност 1: Дейности с родители (обучения, иновативни родителски срещи, срещи в общности, кампании, културни мероприятия), насочени към подобряване на взаимодействието „образователна институция – семейство“ с цел ефективна образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства и етнокултурните общности.

Дейност 2: Дейности за психолого-педагогическо и социално-комуникативно приобщаване на родителите от етническите малцинства и етнокултурните общности към образователната среда и за създаване на мотивация у тях за образованието на техните деца.

Дейност 3: Дейности за организиране на алтернативни форми на взаимодействие на образователни институции с родителската общност чрез коопериране с местни общности и общини за привличане и ангажиране в процеса на обхващане, включване и реинтеграция на деца и ученици от етническите малцинства и етнокултурните общности в системата на предучилищното и училищното образование.

ВАЖНО! Задължителни за изпълнение в проектното предложение са минимум 2 (две) от допустимите по приоритета дейности.

Попълваме проектното предложение, но системата ни дава като грешка “повторение на дейности“. Защо се получава така?

Вероятно защото опитвате всяка под-дейност да запишете като отделна дейност. Обърнете внимание, че дейностите са предварително зададени (посочихме ги по-горе). Ако в рамките на една дейност имате няколко под-дейности – например няколко занимания по интереси, няколко родителски обучения и др., не ги записвайте като отделни дейности. В този случай, посочете една дейност с всичките й под-дейности – няма ограничение в броя на знаците, които може да използвате при описание на дейността.

Можем ли да работим едновременно няколко човека при попълването на електронния формуляр?

Не, формулярът може да бъде попълван само от един компютър в настоящия момент. Може да работите и от друг компютър, но след като предходното поле е запазено и сте излезли от предходния компютър. Имайте в предвид това особено ако попълвате формуляра последните часове на 5 август- в много случаи през предходните години колеги, работещи на няколко компютъра едновременно се сблъскаха с описания проблем.

Каква е максималната продължителност на проекта и от кога може да започнем?

Проектите следва да са между 9 и 12 месеца. Планирайте началото им най-рано за септември или за октомври.

Център Амалипе насърчава училищата и детските градини, както и останалите потенциални бенефициенти да кандидатстват по обявения конкурс! Подготовката на проектните предложения отнема малко време, ако имате ясна идея какво искате да направите и ако сте провели проучване на интересите на учениците и родителите. Не оставяйте за последния ден подаването на проектното предложение!

 

Вижте: Насоки за кандидатстване, подготвени от ЦОИДУЕМ