Изпълнителна агенция “Програми за образование” публикува резултатите от Процедура BG05SFPR001-1.008 „КОМПЛЕКСНИ ПРОГРАМИ НА ОБЩИНСКО НИВО ЗА ДЕСЕГРЕГАЦИЯ НА УЧИЛИЩАТА, ПРЕВЕНЦИЯ НА ВТОРИЧНАТА СЕГРЕГАЦИЯ И ПРОТИВ ДИСКРИМИНАЦИЯТА (ЧРЕЗ ПОДБОР)“ в рамките на Приоритет 1 „Приобщаващо образование и образователна интеграция“ на ПО. Общият размер на одобрената безвъзмездната финансова помощ на предложените за финансиране 27 проектни предложения е […]
Всяка година публикуването на резултатите от ДЗИ става повод за публикации, класации, анализи и математически еквилибристики, които обикновено виктимизират училищата с най-ниски резултати. Повечето от тези публикации обаче обикновено само се плъзгат по повърхността на статистиката, но не се опитват да вникнат в детайлите и процесите. Разбира се, не бива да забравяме, че образованието е […]
Център Амалипе приветства усилията на МОН за цялостна реформа в образованието, част от която е и промяната на учебните планове. В същото време това трябва да отразява цялостната визия за образование и да бъде резултат от широка обществена дискусия. Предложената от МОН промяна предвижда положителни стъпки в областта на гражданското образование, езиковата подготовка, математиката и […]
След „драматични“ няколкочасови дискусии, парламентарната образователна комисия прие на първо четене предложението на Министерския съвет за промени в основния образователен закон. Дискусиите наподобяваха нещо средно между „буря в чаша вода“ и „претопляне на добре познато ястие“: десетки изказвания, жар и висока енергия (съответстващи на жегата от последните юлски дни), усещане за участие в „мач с […]
Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе“ е неправителствена организация, която работи за по-доброто образование и образователната интеграция на ромската общност и на всички деца в България. Понастоящем работим с мрежа от 254 училища и 350 образователни медиатори от цялата страна. На 23 май 2025 г., МОН публикува за обществено обсъждане проект за промени в […]
В навечерието на деня на българската просвета 24-ти май, МОН публикува за обществено обсъждане проект за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Той включва както множество уточняващи точки и алинеи, така и няколко по-големи теми. Сред тях са десегрегацията, превенцията на вторичната сегрегация, езиковата интеграция, пълния обхват в детските градини и училищата, образователната […]
Кратко резюме на този анализ, можете да видите тук. Програма Образование почти финализира одобрението на проекти по първата „грантова“ процедура през настоящия програмен период, а именно „Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“. Публикувани са списъците с одобрени проекти по първите два срока по нея, в процес на оценка са и подадените проекти […]
Преди да учим децата на добродетели, трябва да ги защитим – със справедливост, съчувствие и отговорност Преди седмица едно дете беше жестоко пребито – по толкова нечовешки начин, че е трудно да допуснеш, че някой, който има претенцията да се нарече „човек“ може да прояви такава умишлена жестокост. Защото да пребиеш едно дете, да му […]
Център „Амалипе“ изразява дълбоко възмущение и тревога във връзка със събарянето на жилища в кв. „Захарна фабрика“. Това не е просто премахване на незаконни постройки. Това е човешка трагедия, която оставя след себе си разплакани деца, отчаяни майки и семейства, лишени от покрив и надежда. Системното маргинализиране на ромската общност отново бе облечено в езика […]
Автор: Деян Колев Продължаване на някои стари ангажименти, както и включване на нови – в предучилищното, училищното и университетското образование, могат да бъдат открити в оповестената Управленска програма на правителството на Росен Желязков. Основните приоритети звучат абстрактно, но все пак са консенсусни и са подкрепени от повечето партии, синдикатите и работодателските съюзи, както и от […]
