Новата учебна година вероятно ще предложи най-важното от предходната, а именно редуването на присъствено обучение и ОРЕС. Публикуваните от МОН Насоки за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка задават рамка за търсенето на максимално присъствено обучение и вземане на решения, съобразени с местната специфика. Какво може да се направи, за да бъдат […]
За първи път се създава пост „Министър (без портфейл) по ромските въпроси“. За първи път на министерска позиция е предложен ром, при това – жена. Въвеждането на позиция „Министър (без портфейл) по ромските въпроси“ е стъпка, която би могла да ускори процесите на интеграция, но в същото време не е универсално решение, панацея и крие […]
Обучението от разстояние в електронна среда в училищата с концентрация на уязвими групи през учебната 2020/2021 година се характеризираше със значително по-широко използване на синхронни онлайн форми, увеличаване на процента на обхванати ученици и още по-активно използване на образователните медиатори в сравнение с предходната учебна година. Въпреки това остава не малък процент от ученици, които […]
COVID-19 е най-сериозният стрес-тест за състоянието на обществата през последните десетилетия, включително за кохезията вътре в тях. Ромското малцинство, което е обект на множествена изключеност и е изправено пред многобройни неравенства, е на „първа линия“ в това отношение в цяла Европа. Предизвикателствата, пред които пандемията изправи ромските семейства и училищата, обучаващи ученици от ромската общност, […]
През ноември 2020 г. Център “Амалипе” проведе проучване сред 40 ромски жени относно домашното насилие. Това бе направено в изпълнение на проект PATTERN (Prevent And combaT domesTic violEnce against Roma womeN). Какво научихме? Възприемането на ромските жени за домашно насилие е тясно свързано с възприемането на пола в ромската общност. По същото време това не […]
Домашното насилие е стереотипизирана тема, свързана с много табута и предразсъдъци. Доскоро въпросът за домашното насилие не беше отчитан като проблем, главно заради патриархалната насоченост на българското общество. През 2016 г.е приет Закон за равните възможности за жените и мъжете. Той регламентира институционалния механизъм за равенство на жените и мъжете, но остават много неуредени въпроси. […]
От 1 до 3 февруари Център Амалипе проведе проучване в рамките на Мрежата за интеркултурно образование „Всеки ученик ще бъде отличник“ относно възможностите за връщане на учениците към присъствена форма на обучение и ситуацията, свързана със заболеваемостта сред ученици и учители, както и възможностите за прилагане на всички противоепидемични мерки. Мрежата Всеки ученик ще бъде […]
Процесът на изработване на настоящата Националната стратегия на Република България за приобщаване и участие на ромите 2021 – 2030 е хаотичен и без участието на широко представителство на заинтересованите страни в частност на ромското гражданско общество. Работният вариант, върху който се надгражда този процес, е слаб като отстъпва, както на възможностите, предоставени от Стратегическата рамка […]
Приветстваме връщането към присъствена форма на обучение на учениците в начален етап, както и планираното завръщане в класните стаи на прогимназиален етап и на средна степен! Разбираме необходимостта това да стане постепенно и на ротационен принцип, така че да не бъде застрашено здравето на педагогическия и непедагогическия персонал и на самите ученици. В тази връзка […]
СТАНОВИЩЕ към НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ И УЧАСТИЕ НА РОМИТЕ 2021 – 2030 Приветстваме това, че българското правителство предлага проект на Национална стратегия на Република България за приобщаване и участие на ромите 2021 – 2030, която ще замени настоящата Национална стратегия на Република България за интеграция на ромите. С оглед на безспорния […]