Квалификация на педагогическите специалисти
Ако желаете, можете да заявите обучение от лицензираните курсове на Център Амалипе, регистрирани в ИРОПК (https://iropk.mon.bg/) и одобрени със заповеди № РД 09-192 / 02.02.2018, № РД 09-335 / 16.01.2019, № РД09-89 / 16.01.2020, №РД09-1707/11.08.2020г., №РД09-569/09.03.2020г, №РД09-2556/11.03.2023г. Това можете да направите през електронната форма тук.
Ако имате допълнителни въпроси, моля обърнете се към Вашия регионален координатор или към централния офис на Център Амалипе. Подробна информация за всички обучителни програми, можете да намерите на
https://amalipe.bg/programi/kvalifikacia/
Моля след попълване на формуляра се обадете на телефон 062/ 600224 или изпратете имейл на amalipe_frc@yahoo.com за потвърждение, че е получена.
Със Заповед № РД09-192/02.02.2018 г. Министерство на образованието и науката одобри 7 обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
1. „Фолклор на етносите – Ромски фолклор“ , УИН 8785008
Програмата се базира на мрежата на Център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 7 години в над 250 училища в страната. Тя се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към запознаване с историята на ромите с акцент върху историята на ромите в България, представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи, представяне на основните елементи от фоклора и културата на ромите: приказен фолклор, календарни и семейни празници, музикален фолклор, език и др. Вторият модул включва представяне на учебни помагала и тетрадки за обучение по Фолклор на етносите – ромски фолклор, представяне на интерактивни педагогически методи и техники. Програмата подготвя учителите да преподават и организират часове / занимания по Фолклор на етносите във всички етапи под разнообразни форми – като факултативна подготовка, разширена подготовка, извънкласни дейности, в рамките на целодневната организация и др.
2. Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище, УИН 87850009
Програмата се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към: – Запознаване с проблемите на отпадането и ранното напускане на училище; – Запознаване с основните законодателни, нормативни и стратегически документи, касаещи отпадането и ранното напускане на училище; – Представяне на успешни практики за въвеждане на интеркултурно образование като средство за намаляване на отпадането от училище Вторият модул включва: – Подготовка на доклад за собствена педагогическа практика за въвеждане на интеркултурно образование като средство за превенция и намаляване на отпадането и ранното напускане на училище;
3. Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда “Всеки ученик ще бъде отличник”, УИН 87850010
Тя се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към представяне на основните ромски групи и основните елементи от културата на ромите, като средство за повишаване на мотивацията на ромските деца от една страна към активно участие в образователния процес и преодоляване на прояви на нетолерантност Вторият модул включва представяне на педагогически методи и техники за работа в мултикултурна среда
4. Педагогически и общностни практики за преодоляване на ранните бракове в ромска общност, УИН 87850011
Програмата се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към запознаване с феномена „ранни бракове“ и проявата му в ромска общност – състояние на ранните бракове при различните ромски групи; различни подходи на справяне с проблема според спецификата на дадената група. Вторият модул включва запознаване с добри практики за превенция на ранните бракове.
5. Управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността, УИН 87850012
Програмата се реализира в три основни модула с продължителност 32 академични часа. Първият модул включва представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи, запознаване с важни елементи от законовата и нормативната уредба: иновативни и обединени училища, ДОС, обществени съвети, анти-сегрегационни текстове в ЗПУО и др. Вторият модул включва представяне на успешни практики за управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността. Третият модул е насочен към представяне на финансови възможности за подкрепа на проекти за образователна интеграция.
6. Работа с родители в мултикултурна среда: активизиране на родителите, УИН 87850013
Програмата се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи. Вторият модул включва представяне на успешни практики за участие на родителите и подготовка на конкретен план за активизиране на родителите. Специално внимание е отделено на конституирането на работещ Родителски клуб и на Обществен съвет
7. “Всеки ученик ще бъде отличник”: практики за активизиране на учениците и стимулиране на ученическата активност, УИН 87850014
Програмата се реализира в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първият модул е насочен към представяне на елементите, насочени към насърчаване на ученическата активност и включването на учениците в решаването на казуси на други ученици, застрашени от отпадане: – ученически парламент. Различното в модела, прилаган от Център Амалипе е, че той насърчава включването на неформалните ученически лидери (част от тях – деца с агресивно поведение). Това е начин не само за справяне с агресията, но и за насърчаване на отговорно поведение сред младите хора – развитие на практиката на ученици – наставници – организиране на младежки доброволчески клубове и насърчаване на доброволчеството сред учениците. Вторият модул е насочен към изготвяне на индивидуални програми за всяко едно училище и развитие на горепосочените елементи (включително и добавянето на нови) според конкретната специфика в даденото училище.
Със Заповед № РД09-335/16.01.2019 г. Министерство на образованието и науката одобри 2 нови обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
8.Идеи за иновативно училище, УИН 87850015
Програмата се базира на опита на Център Амалипе за въвеждане на иновации в училище, както и на практическия опит на иновативните училища в мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“. Реализира се в два основни модула с продължителност 16 академични часа. Първи модул е 8 часа: теоретична част – 4 часа, практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа: теоретична част – 2 часа, практическа част – 6 часа. Първият модул е насочен към: -Запознаване с нормативната уредба за иновативните училищa в България и добри практики за прилагането на иновативни идеи в мрежата на Център Амалипе. Иновациите ще бъдат подбрани и структурирани с оглед подобряване ефективността на учебния процес, стимулиране на участието на учениците и ученическата активност и приемане и развитие на позитивна училищна среда. Съществено внимание ще бъде обърнато на ангажирането на родителската общност като партньор в училищния живот. Специално внимание ще бъде отделено на проследяване и документиране на иновациите, на системата за мониторинг и оценка. Вторият модул включва: – Представяне на иновативни практически модели от училища от страни от Европейския съюз. Всяка иновативна практика ще бъде представена чрез анализ на приложимостта й към българските условия. Те ще бъдат свързани с развитието и приложението на нови педагогически методи в класната стая, въвеждане на електронно училище, подобряване на организацията на управлението на училището и работата с родителите.
9. Интерактивна образователна мрежа, УИН 87850016
Програмата ще се реализира в два основни модула с обща продължителност 16 академични часа. Първи модул – 4 ч. теоретична част и 4 ч. практическа част. Втори модул – 2 ч. теоретична част и 6 ч. практическа част. В рамките на програмата ще бъде представен проектът „Електронно училище“- онлайн платформа, разделена на курсове ( предмети), предназначен за ученици и преподаватели. Във всеки курс ще се публикуват иновативни материали, разработени урочни статии, форуми, в които могат да участват ученици и преподаватели. Платформата ще предоставя възможност за създаване и решаване на тестове, задачи и анкети. Има налична онлайн система за самооценка и оценка. Обучаемите ще се научат как да постигат: – По-високо ниво на прозрачност на образователния процес. – Защитен достъп от всяка точка на света. – Подобряване на дисциплината в училище. – Публикуване на информационни, учебни и други материали (за самоподготовка). – Достъп до подходящи материали за всички участници в образователния процес, публикувани в библиотеките на училището – Мониторинг и ефективно управление дейността на учителите и ученици. – Оптимизиране на административния процес в училището. – Спестяване на консумативи, време, респективно финансов ресурс, както за родителите, така и за училището.
Със Заповед № РД09-89/16.01.2020 г. Министерство на образованието и науката одобри 4 обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
10.“Фолклор на етносите – Ромски фолклор“ (разширена програма); УИН 87850017;
Брой квалификационни кредити: 2
Програмата „Фолклор на етносите – ромски фолклор“ е продукт, разработван от Център “Амалипе” през последните 15 години с помощта на десети училища от цялата страна, който се прилага в над 250 училища. Обучението сe реализира в четири основни модула с обща продължителност 32 академични часа. Първи модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Трети модул – 8 часа, Теоретична част – 3 часа; практическа – 5 часа. Четвърти модул – 8 часа – теоретична част 3 часа; практическа – 5 часа. Първият модул е насочен към: – Запознаване с историята на ромите; – Представяне на основните ромски групи с акцент върху образователните нагласи; – Представяне на основните елементи от фоклора и културата на ромите: Вторият модул включва: – Представяне на педагогически материали, методи и техники с акцент върху интерактивните методи и техники; – Запознаване с наличните интернет и електронни ресурси; Трети модул: Насоки за включване на родителите и организиране на съпътстващи дейности по записване на фолклор и лични истории. Четвърти модул: цялостна промяна на учебната среда, създаване на собствено пространство, създаване на музей на етносите. Програмата подготвя учителите да преподават и организират часове / занимания по Фолклор на етносите във всички етапи под разнообразни форми – като факултативна подготовка, разширена подготовка, извънкласни дейности, в рамките на целодневната организация и др.
11. „Управление на мултикултурно училище и въвеждане на иновации за повишаване на качеството в мултикултурна среда“, УИН 8750018
Брой квалификационни кредити: 3
Програмата се базира на мрежата на Център “Амалипе” „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години в над 280 училища в страната. Тя се реализира в три основни модула с продължителност 48 академични часа. Първи модул – 16 часа. Теоретична част – 8 часа. Практическа част – 8 часа. Втори модул – 16 часа, от които теоретична част – 4 часа, а практическа част – 12 часа. Трети модул – 16 часа. Теоретична част – 6 часа, практическа част – 10 часа. Първият модул включва: – Представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи; – Запознаване с важни елементи от законовата и нормативната уредба: иновативни и обединени училища, ДОС, обществени съвети, анти-сегрегационни текстове в ЗПУО и др. Вторият модул включва: – Представяне на успешни практики за управление на мултикултурното училище; иновативни практики в България и чужбина, които водят до повишаване на качеството в мултикултурна среда; – Подготовка на конкретен план за въвеждане на иновации в училище с цел превръщането му в стимулираща, приемаща и насърчаваща среда. Третият модул е насочен към представяне на финансови възможности за подкрепа на проекти за образователна интеграция; – запознаване с основни изисквания при подготовката на проектни предложения; – насоки за изработване на конкретно проектно предложение. Програмата подготвя ръководителите да развият и управляват ефективно училища, в които се обучават ромски ученици.
12. „Портфолио на ученика/родителя/учителя“, УИН 8750019
Брой квалификационни кредити: 2
Програмата включва както теоретична част, която е разработена съгласно изискванията на закона за Предучилищното и училищното образование, НАРЕДБА № 15 от 22 юли 2019 г., НАРЕДБА № 12 от 01.09.2016 г и др. и практическа, която от своя страна също е разделена на две части: представяне на добри практики от училищата от мрежата на Център “Амалипе” „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години, която обхваща над 280 училища в страната и изработване на собствено портфолио на ученика/ родителя и/или учителя. Иновативен момент в програмата е изработване на портфолио на родителя като средство за мотивиране на родителите и активното им включване в училищния живот, практика, създадена от училищата е мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“. Програмата се реализира в два основни модула с продължителност 32 академични часа. Първи модул – 16 часа. Теоретична част – 8 часа. Практическа част – 8 часа. Втори модул – 16 часа, от които теоретична част – 8 часа, а практическа част – 8 часа. Първият модул включва: – запознаване с нормативната база по отношение на портфолио на учителя и ученика, основни елементи при създаването и поддържането на портфолио на ученика, учителя и родителя, цел, приложение. Вторият модул включва: – Представяне на успешни практики, практическо изготвяне напортфолио научителя, ученика и родителя.
13. „Взаимодействие с образователния медиатор“, УИН 8750020
Брой квалификационни кредити: 2
Програмата представя опита на Център “Амалипе” от въвеждането на образователен медиатор и използването му при работата с ученици и родители от уязвими групи. Програмата на обучението включва: длъжностна характеристика на ОМ, взаимоотношения с педагогическия колектив, представяне и работа с пакета документи и бланки за ОМ; представяне на отделните дейности, с които е ангажиран образователния медиатор: Създаване на база-данни за семействата на учениците, включени в проекта: чрез анкетиране „от врата на врата”; Създаване на Родителски клуб във всяко училище; Провеждане на родителски лектории – цикъл от родителски лектории; Индивидуална работа с родители, които възпрепятстват децата си от редовна посещаемост на училище; Развитие на форми на родителски мониторинг на качеството на образование и други форми на родителско участие; Подсигурява включването и ефективното участие на местната ромска общност вкл. участието на ромските жени, младежи и неформалните ромски лидери; Организира – съвместно със съответните институции – кампании за превенция на отпадането от училище, кампании за превенция на ранните и насилствените бракове, кампании за превенция на изоставянето на деца в институции, кампании за повишаване на образователното ниво и др.; Осъществява работа на терен – откриване на случаи, установяване на първоначален контакт, поддържане на връзка, информиране, ориентиране, посредничество; Улеснява процеса на комуникация между местната общност и хората, работещи в институциите; и др.
Със Заповед №РД09-1707/11.08.2020г. Министерство на образованието и науката одобри 4 нови обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
14. Нормативна уредба и финансиране на дейности за образователна интеграция в мултикултурна среда, УИН 87850021
Брой квалификационни кредити: 3
Програмата се базира на мрежата на Център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години в над 280 училища в страната. Програмата: Запознаване с важни елементи от законовата и нормативната уредба със специален фокус върху училища, работещи в мултикултурна среда: иновативни и обединени училища, ДОС, обществени съвети, анти-сегрегационни текстове в ЗПУО и др. Представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на основните елементи от фолклора и културата на ромите и включването на ИКО. Представяне на успешни практики за управление на мултикултурното училище; Иновативни практики в България и чужбина, които водят до повишаване на качеството в мултикултурна среда. Представяне на финансови възможности за подкрепа на проекти за образователна интеграция: запознаване с основни изисквания при подготовката на проектни предложения; насоки за изработване на конкретно проектно предложение. Програмата подготвя ръководителите да развият и управляват ефективно училища, в които се обучават ромски ученици и подготовка на педагогически специалисти за разработване и управление на проекти. Подготовка на конкретен план за въвеждане на иновации в училище с цел превръщането му в стимулираща, приемаща и насърчаваща среда.
15. Работа в мултикултурна среда: Практики за активизиране на учениците и стимулиране на ученическата активност, активизиране на родителите и ролята на образователния медиатор в този процес, УИН 87850022
Брой квалификационни кредити: 3
Програмата се базира на мрежата на Център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години в над 280 училища в страната. Тя включва основните практики, разработени от Център Амалипе за активизиране на учениците и стимулиране на ученическата активност при работа в мултикултурна среда. Представяне на елементите, насочени към насърчаване на ученическата активност и включването на учениците в решаването на казуси на други ученици, застрашени от отпадане. Ученически парламент. Развитие на практиката на ученици – наставници . Организиране на младежки доброволчески клубове и насърчаване на доброволчеството сред учениците. Изготвяне на индивидуални програми за всяко едно училище и развитие на горепосочените елементи според конкретната специфика в даденото училище.
Запознаване с нормативната уредба, свързана с участието на родителите в училищния живот и учебния процес: обществени съвети, училищни настоятелства, родителски клубове, училище за родители и др. Представяне на успешни практики за участие на родителите; Подготовка на конкретен план за активизиране на родителите. Програмата подготвя педагогическите специалисти да взаимодействат ефективно с родителите, вкл. с ромските родители под разнообразни форми, съобразени с местната специфика.
Взаимодействие с образователния медиатор и правилното му използване за намаляване на отпадането от училище, повишаване на мотивацията за образование и мотивиране на родителите.
16. Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище/ ДГ и превръщане на училището/ДГ в център на общността, УИН 87850023
Брой квалификационни кредити: 3
Програмата включва: Запознаване с основните законодателни, нормативни и стратегически документи, касаещи отпадането и ранното напускане на училище; Представяне на успешни практики за въвеждане на интеркултурно образование като средство за намаляване на отпадането. Програмата подпомага педагогическите специалисти да работят по-ефективно с ученици и родители от малцинствата, а директорите – да организират своите институции така, че да намалят до минимум отпадането. Включва представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на основните елементи от фоклора и културата на ромите: приказен фолклор, календарни и семейни празници, музикален фолклор, език и др. Те са представени във взаимовръзките им с фолклора на българи и турци. Представяне на учебни помагала и тетрадки за обучение по Фолклор на етносите – ромски фолклор; Представяне на педагогически методи и техники с акцент върху интерактивните методи и техники; Запознаване с наличните интернет и електронни ресурси; – Насоки за включване на родителите, организиране на тържества и кампании. Подготовка на конкретен план за превръщане на училището/ДГ в център на общността.
17. Въвеждане на иновативни методи и средства за повишаване на качеството на работа в мултикултурна среда, УИН 87850024
Брой квалификационни кредити: 3
Обучителната програма разглежда същностните характеристики, иновативните методи и средства за работа в условията на мултикултурна среда в предучилищното и училищното образование. Разглеждат се начините за мотивация за учене в мултикултурна среда. Участниците в обучението ще получат практически насоки за ефективна работа в посока успешна образователна и социална интеграция на представителите на етническите малцинства, за прилагане на конкретни иновативни подходи, методи, средства, както и техники за ефективна работа с родителите. По време на обучението обучаемите решават различни практически казуси и дидактически задачи с помощта на които да развиват своята интеркултурна компетентност. Разработват се и се представят иновативни модели за работа в мултикултурна среда. Предлагат се модели и технологии за работа със семейства, които биха повишили родителската отговорност и мотивация за оказване на подкрепа на обучението, възпитанието и социализацията на техните деца и ученици. Освен това, обучаемите ще получат знания за основните ромски групи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на методи за активизиране на ученици от различен етнически произход; разглеждане на практиките на Ученическия парламент/ съвет, въвеждане на ученици – наставници, разработване на индивидуален профил на учениците в риск от отпадане.
Със Заповед №РД09-569/09.03.2020г Министерство на образованието и науката одобри 7 нови обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
18. „Работа с дигитални образователни ресурси и използване на онлайн приложения за създаване на дигитално съдържание. Cъздаване на електронно учебно съдържание. Мениджмънт на класа в дигитална класна стая“, УИН 87850025
Брой квалификационни кредити: 2
Програмата е насочена към педагогически специалисти и директори на училища и детски градини. Участниците ще формират компетенции, свързани с дигиталните технологии, изготвянето на електронни дидактически материали, електронни уроци, презентации, електронни тестове – работа с дигитални и облачни технологии, работа с електронни платформи за създаване на електронно учебно съдържание, работа с бази данни, изработване на дидактически материали с MS PowerPoint, работа с информационни и комуникационни технологии в училище, методи за вмъкване на елементи, анимации и озвучаване на презентации. Участниците ще видят демонстрации и ще получат инструкции за достъп до различни безплатни или платени платформи за информация или създаване на учебно съдържание, които могат да ползват в работата си за да създават атрактивно за учениците електронно учебно съдържание, както и спецификата и особеностите на съвременните средства за бърз обмен на информация.
Дигиталната класна стая позволява използването на нетрадиционни форми за преподаване на учебното съдържание от страна на учителите с цел по-ефективното усвояване на знания и умения у учениците. Програма ще предостави освен теоретична и практическа подготовка на ПС за работа в дигитална среда.
19.Стратегически комуникации, връзки с обществеността и реклама на учебното заведение, УИН 87850026
Брой квалификационни кредити : 2
Програмата е насочена към педагогически специалисти и директори на училища и детски градини. Участниците ще формират компетенции, свързани с образователният маркетинг и изграждане на успешна рекламна стратегия на учебното заведение. Запознаване с дейности, чрез които се осигуряват адекватни на изискванията на образователния пазар образователни услуги в условията на все по-увеличаваща се конкуренция. Маркетингът е важен елемент между интересите на образователната институция и интересите на нейните потребител. В рамките на обучението вниманието на участниците се насочва към теоретичните и практико-приложните аспекти на образователния маркетинг: маркетингът като процес на управление, маркетинговата среда в образованието, характеристика на маркетинговата информация, видове маркетингови стратегии, функции на маркетинговите комуникации, същност на PR, изграждане на обществено мнение и имидж на образователната институция.
Педагогическите специалисти ще научат конкретни и практически ориентирани стъпки, които могат да предприемат, за да: – планират публичните дейности на своята образователна институция. – подобряване на имиджа на образователната институция в обществото – иновативни стратегии за задържане и привличане на деца и ученици – етапите за разработване на информационни и PR материали. – социалните мрежи.
20. Коучинг и менторство – модели за общуване между педагогическите специалисти, ученици, родители и образователни медиатори, УИН 87850027
Брой квалификационни кредити : 2
Програмата е насочена към педагогически специалисти и директори на училища и детски градини. Участниците ще формират компетенции, свързани с подходите „коучинг“ и „наставничество/менторство“, които в контекста на образователната среда позволяват изграждане на развиващи се, самоосъзнати и ориентирани към постижения личности и общности. Програмата разглежда двата подхода по отношение на тяхната същност и принципи, инструменти и техники на работа. Включените в обучението практически дейности и задачи са насочени към създаване на силна вътрешна мотивация и желание за работа при използване и прилагане и на двата подхода, към изграждане на ефективни и положителни взаимоотношения, към формиране на умения за задаване на развиващи въпроси и за активно слушане, поддържане на позитивна комуникация и даване на ефективна обратна връзка, целеполагане и др.
Коучингът е все по-актуален и налагащ се като много успешен метод за справяне с дисфункционалните модели и постигане на резултати в комуникацията. В учебния процес е изключително важно за всички участници, да бъдат адаптивни в общуването си.
Със Заповед №РД09-2556/11.03.2023г Министерство на образованието и науката одобри 2 нови обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:
21. Преодоляване на професионалното прегряване и управление на стреса, УИН 87850032
Брой квалификационни кредити : 2
Програмата е насочена към директори, заместник-директори, педагогически съветници, психолози, възпитатели в общежитие, учители – предучилищно образование, учители – целодневна организация, учители – начален етап, учители – прогимназиален етап и учители – гимназиален етап. Настоящата обучителна тема е разработена като отговор на потребностите и заявките на учителите и е насочена към повишаване знанията на педагогическите специалисти за превенция на професионално прегаряне – подобряване на междуличностните отношения, методи за управление на конфликти, техники за справяне със стреса, напрежението и натоварването. Цели повишаване и актуализиране на знанията и уменията на педагогическите специалисти за ефективно разпознаване и определяне симптомите на прегаряне, идентифицира факторите, свързани с прегарянето и подпомага реализацията на личностовите възможности за предотвратяване. Характерът на работата на педагогическите специалисти е изключително динамичен, в емоционално напрегната трудова среда, което го окачествява като силно стресов и психично изтощаващ, което е предпоставка за професионално прегаряне (бърнаут). Това води до емоционално и физическо изтощение, включващ развитието на отрицателна самооценка, отрицателно отношение към работата и загуба на разбиране и съчувствие. Всичко това има пряка връзка с качеството на труда и възможностите за ефективен диалог с учениците. Теоретическият модул на обучението предоставя основни акценти на симптомите на бърнаут – физиологични, когнитивни, емоционални и поведенчески, характерните аспекти на синдрома на професионалното прегаряне, стадиите в развитието на „изгарянето”. Практиката разгръща обучението към осъществяване на дейности за изграждане на стратегии за справяне с междуличностните конфликти, конфликтите между семейните и професионалните роли, търсене на ресурси за справяне, утвърждаване на ефективни модели за общуване и комуникация, техники за намаляване на стреса.
22. Емоционална интелигентност. Преодоляване на агресията и повишаване на мотивацията, УИН 87850033
Брой квалификационни кредити: 2
Програмата е насочена към директори, заместник-директори, педагогически съветници, психолози, възпитатели в общежитие, учители – предучилищно образование, учители – целодневна организация, учители – начален етап, учители – прогимназиален етап и учители – гимназиален етап. Обучителната програма предоставя възможност за квалификация на педагогическите специалисти във всички степени на предучилищното и училищното образование за познаване и прилагане на иновативни подходи в организацията и управлението на образователния процес и разработена като отговор на потребностите и заявките на учителите. Програмата цели да представи конкретен алгоритъм за развиване на емоционална интелигентност у учениците, както и да ги подкрепи в придобиването/развиването на умения за целенасочено развиване на емоционална интелигентност като неразделна част от учебния материал, за да се осигури напредък на учениците и повишаване на образователните им резултати. Участниците ще се запознаят с работещи стратегии и умения за справяне със стрес, гняв, тревожност, депресия, панически атаки, агресия и др. Ще се представят подходи и методи на работа, свързани с практиката на психологическото и педагогическото консултиране в мултикултурна среда. По време на обучението се съчетават разнообразни дидактични подходи като се представят конкретни теоретико-практически инструменти и техники за дефиниране на умението емоционална интелигентност, разпознаване на ключовите елементи на това умение, поставяне на ясни учебни цели и проследяване на напредъка на учениците по тези цели. Обучителната програма предлага балансирано съчетание между теоретично представени педагогически методи, техники и инструменти за работа и практически насочени занимания, които целят осмислянето на теорията в практически аспект и стимулират директното приложение на наученото в ежедневната работа на учителите.
Одобрените програми са вписани в информационен регистър на одобрените програми за обучение за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (ИРОПК) на МОН, съгласно чл. 229 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Всяко обучение по одобрените програми включва теоретична и практическа част, учебни материали и удостоверение, издадено с квалификационни кредити в него и отговарящо на чл. 48, ал. 1, т. 1 от наредба № 12 от 01.09.2016г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Лектори на обученията са представители на академичните среди, високо квалифицирани експерти в областта на интеркултурното образование и психолози.
Обучения по одобрените програми могат да бъдат заявявани индивидуално от всяко училище на телефон 062/600-224 и имейл: amalipe.edu@gmail.com.
Център Амалипе също ще обяви дати за обучения, в които могат да се включат желаещите, информация за което ще бъде публикувана своевременно на страницата на Център Амалипе