Фалшиви новини и дезинформация в ромските общности – резюме на изследването

Контекст на изследването

Основната цел на проекта RADIRIGHTS е да идентифицира и да се бори с дезинформацията, засягаща ромските общности. За да разберем механизмите на дезинформацията, трябваше да идентифицираме и да се запознаем с дезинформацията, която се разпространява в ромските общности в страните партньори (България, Чехия, Испания и Унгария)

За тази цел в периода между ноември 2023 г. и февруари 2024 г. партньорските организации интервюираха членове на общността във всички места на проекта, на общо 12 места, за да разберат с какви новини или истории в социалните медии са се сблъскали преди или през този период, които са им повлияли. Тези случаи на дезинформация бяха събрани и анализирани с помощта на набор от осем критерия. Събраните случаи ще бъдат подробно анализирани по време на летния семинар през 2024 г.

Работата беше допълнена от кабинетно проучване в Германия, извършено от стажант на фондация “Автономия”, за когото беше поискано не само да събере истории за дезинформация в Германия, но и да анализира случаите на дезинформация в германския обществен живот и да събере контрамерките, предприети от германското федерално правителство.

Събирането на данни беше допълнено и от обширно събиране на информация и данни за платформите на социалните медии в Унгария, включително преглед на правителствените канали и групите във Facebook, създадени с цел оказване на влияние върху общественото мнение, както и търсене на случаи на дезинформация. Също така проведохме семинари с ученици от средните училища в четири населени места в страната, посветени на този въпрос. Въпреки че тази възрастова група не е целева група на проекта, сметнахме за много полезно да ги включим в работата, тъй като тяхната активност в социалните медии е различна и по-активна от тази на по-възрастните възрастови групи. Смятахме също така, че е важно да се насочим към тази група, защото е по-лесно да ги подготвим да разпознават и да действат срещу дезинформационно съдържание.

В рамките на проекта Университетът за приложни науки Eötvös Lóránd организира изследователски семинар с поканени участници от ромски произход, последван от университетска лекция за опита от семинара.

Като се използва опитът от университета и от работата на терен, на един от най-популярните фестивали в страната (www.kolorado.hu) ще се проведе еднодневен семинар с участието на роми и младежи, присъстващи на концерта, за идентифициране и игрово практикуване на противодействие на дезинформацията.

Въпреки че тези дейности не са включени като резултати в описанието на проекта, те са неразделна част от съдържанието на проекта и показват, че резултатите от проекта ще бъдат приложени на практика през периода на проекта.

Случаи на дезинформация

Събраните случаи на дезинформация бяха групирани в различни категории. Първият критерий за групиране е дали случаят на дезинформация е безвреден или вреден за ромската общност. Това беше решено субективно от респондентите въз основа на това дали самият инцидент е оказал въздействие върху местната общност и ако да, какво въздействие.

Следващият, свързан с това критерий за категоризация, беше дали вредата, причинена от разпространението на дезинформацията, е умишлена или без манипулативен фон, т.е. дали има тенденция да попада по-скоро в категорията на т.нар. дезинформация. Ако умисълът или манипулативното намерение могат да бъдат ясно идентифицирани, тогава трябва да определим кои са действащите лица, които играят ключова роля в създаването или разпространението на такава дезинформация.

Опитахме се също така да установим истинските намерения, които стоят зад разпространението на дезинформацията. Дали новините се основават на насочване към лица с различен социално-културен произход, или разпространението на дезинформация има по-широк, политически контекст?

Може би най-важният аспект на този анализ обаче беше дали идентифицираният случай на дезинформация е специфичен за Рома или е характерен за обществото като цяло. Дали се разпространява изключително или само частично в ромската общност, дали произходът му е свързан с тази общност, или няма никакъв етнически произход? Подобна дезинформация може да е специфична за една държава или да се появява в няколко държави по сходен начин.

Когато анализирахме случаите на дезинформация, взехме предвид също така дали случаят може да се използва за засилване на стереотипите за ромите, особено тези, свързани с тяхната необразованост и манипулируемост.

Друг аналитичен аспект беше начинът, по който се разпространява дезинформационното съдържание, т.е. дали то е свързано с образователното или познавателното ниво на потребителя или – както видяхме главно в случая с някои конспиративни теории – дали е поне толкова силно застъпено и сред гражданите с висше образование.

Пример за такава конспиративна теория е например теорията за химическите следи или теориите за света, които приписват политическо влияние на различни тайни групи (добър пример за последното е идеята, лансирана от унгарското правителство, че фигурата на Джордж Сорос стои зад практически всяко негативно социално явление в Унгария).

Отделна категория случаи на дезинформация е тази на съдържание, свързано със социални ситуации, на което се придава актуалност поради социалната уязвимост на лицата, за които се твърди, че са замесени. По-конкретно става дума за дезинформация, свързана с държавната или общинската система за социални помощи, която често увеличава недоволството от системата за социални помощи и, въпреки че обикновено не е умишлена манипулативна тенденция, активизира аудиторията и по този начин допълнително подкопава вярата и доверието в социалните институции. В по-общ план това е свързано с отношенията между обществото на мнозинството и ромските общности.

Случаите

В повечето от събраните случаи е трудно да се открие манипулативно намерение. Въпреки че в Унгария избягвахме да събираме случаи на дезинформация с пряко политическо съдържание, тъй като това би направило изпълнението на проекта (или по-точно функционирането на организацията, която е домакин на проекта) още по-невъзможно, може да се каже, че ромската общност е поне толкова обект на политическа дезинформация, колкото и цялото общество на мнозинството. Нещо повече, в случая на ромските общности достъпът им до различни източници на информация е още по-ограничен по географски и социални причини, което прави манипулацията много по-ефективна в техния случай.

Политическа дезинформация беше докладвана и от нашите испански и чешки партньори, но беше по-вероятно тя да е свързана с местното управление и да е по-мащабна, отколкото общата дезинформация, която може да повлияе на обществото като цяло.

Самото събиране на данни се осъществи година и половина след последното затваряне на COVID, но все още установихме, че в интернет присъстват антиваксинално съдържание и теории, очертаващи конспиративни теории за това какво стои зад разпространението на COVID. Като цяло обаче може да се каже, че тези общности всъщност са се откъснали от COVID като тема и по време на събирането на данните въпросът вече не беше основна тема.

Поради това възгледите срещу ваксините, които бяха пряко засегнати в поканата за представяне на предложения (CERV), не бяха включени в центъра на проекта. По-скоро фокусът се измести върху социалните проблеми, които също характеризираха живота на тези общности преди пандемията COVID.

Половината от унгарските случаи са свързани с правителствената пропаганда. От 2015 г. насам в унгарските обществени медии и подкрепяните от правителството социални медии редовно се появява дезинформационно съдържание, свързано с бежанските или LGBTQ общностите. В две от местата, където работихме, срещнахме споменавания на това съдържание или по-точно на възгледи, появили се в резултат на това изключващо съдържание, присъстващо в живота на местната общност.

В едно от местата, в малко село в много неравностойно положение (с хомогенно ромско население), ромските жени съобщиха, че се страхуват от мигранти, които са склонни към насилие над жените и ги свързват с други престъпления.

Повечето от тези жени заявиха, че никога в живота си не са се сблъсквали лично с мигранти. Тези, които са се срещали с мигранти, не са били обект на насилие от тяхна страна.

Мигрантите обикновено се възприемат от членовете на тази група като опасни хора, които се намесват в живота на обществото. Този обобщен, изключително негативен образ е странен и поради факта, че ромите казват, че собствените им деца и близки роднини в западноевропейските страни са в подобна ситуация на икономическа миграция. Въпреки това те еднакво приписват на другите мигранти характеристики, предавани от медиите, които не се потвърждават от опита им в Унгария, и получават информацията си изключително от контролираните от правителството медии.

Ромската общност е очевидно маргинализирана в Унгария и хората, принадлежащи към тази група, също стават маргинализирани, ако мнението им се формира само от едностранчива информация, без опит, който да я опровергае или подкрепи.

Подобен модел се наблюдава и в друга община, където младите хора съобщават, че изобразяването на гей или LGBTQ общности в медиите създава риск зрителите на такова съдържание да променят сексуалната си ориентация. Освен това членовете на тази група гледат на нехетеросексуалните хора по осъдителен, агресивен начин, като напълно отхвърлят равните права за тях. Информацията им идва главно от медиите, те нямат личен опит с тази група.

Зад съдържанието на някои други видове дезинформация не може да се открие политическа мотивация. Не така стои въпросът, например, със случаите, свързани с моделите на потребление, характерни за крайната бедност. Скъпите смартфони са изключително престижни предмети, особено сред младите хора в градските райони. Често срещано погрешно схващане, подсилвано от търговската реклама и в много случаи от манипулативните комуникации на телекомуникационните компании, е, че не е необходимо да се плаща пълната покупна цена за такова устройство, а всъщност пълната цена дори не се оповестява ясно. Кредитните продукти, предлагани за закупуване на тази технология, показват само цената на първата вноска, като общата покупна цена едва се вижда в рекламата. По този начин купувачите са подведени да вярват, че смартфон, струващ няколкостотин хиляди форинта, може да бъде придобит за няколко десетки хиляди форинта. Неспособността им да платят пълната цена води до последващо задлъжняване и загуба на кредитоспособност в бъдеще.

Друга типична област на дезинформация е тази, свързана със здравето и медицината, която се дължи на липсата на знания и нефункционалността на унгарската здравна система. В случай на възникнало заболяване респондентите от ромски произход не очакват да получат достъп до специализирана помощ, а започват да се самолекуват въз основа на погрешни схващания, разпространявани от социалните медии. Социалните щети от това не могат да бъдат подценявани, тъй като в момента, в който тези лица получат достъп до специализирана помощ, в много случаи е много по-трудно или невъзможно да се излекува заболяването им.

Идеален пример за този вид дезинформация е фалшивата новина, че натриевият бикарбонат може да лекува рак. В предишното ни изследване на връзката между ромите и здравната система открихме няколко случая на неиндикативна употреба на натриев бикарбонат при храносмилателни проблеми.

В Испания бяха установени редица дезинформационни съобщения за времето на избухване на болестта COVID, които се основаваха на полуистини или невярна информация и за които беше трудно или невъзможно да се установи източникът на информацията.

По време на епидемията от COVID местните органи не са били в състояние или не са били достатъчно подготвени да съобщят правилата, които трябва да се спазват по време на епидемията, което е довело до недоразумения. В тези случаи ставаше въпрос за непропорционално, незаконно използване на официални мерки срещу ромските общности.

Тези случаи доведоха до това, че ромските общности загубиха доверие в местните органи и не пожелаха да си сътрудничат с тях по-нататък.

В два случая се наблюдаваше много подобен модел: Разпространява се слух, че общинската система за социално подпомагане отнема деца от бедни семейства с нисък статус, като ги извежда от семействата им. В друг случай колегите от ромските общности се сблъскаха със слух, че мароканските имигранти получават много по-високи социални помощи от ромските семейства със сходен социален статус. Според местните колеги това няма никаква основа в реалността, но също така има потенциал (както видяхме в унгарския случай) да противопостави различни малцинства едно на друго и в крайна сметка да засили идентичността на една общност, повлияна от дезинформацията, за сметка на друга изключена група.

В други два случая испанските колеги са открили примери за стереотипни образи на роми. Единият от тях е изкривено, невярно представяне на равнището на заетост на младите роми, а в другия случай ненаучен изследователски доклад се опитва да оправдае преобладаващата част от ромските мъже като резултат от мъжката култура, насилственото поведение и желанието за доминиране. И в двата случая новината е публикувана в пресата с голям тираж.

Следващият случай, описан от испанските колеги, е налице и във всички страни партньори: Твърдението, че неправителствените организации, работещи за приобщаването на ромите, използват наличните ресурси за публично финансиране за свои собствени цели, т.е. че крадат пари, които биха могли да отидат за подпомагане на ромите. Обикновено зад тези обвинения не стоят никакви доказателства, основани на данни, и тези слухове са начин да се дискредитират не само ромите, но и проромските или ръководените от роми НПО, като по този начин допълнително се влошават и без това не особено добрите отношения между ромското и неромското общество.

Случаите в Чешката република са съсредоточени върху засилването на антиукраинските настроения сред ромите в резултат на медийното отразяване на пререкания между членове на тези общности и разпространението на слухове в социалните медии. Много украинци са избягали от страната си вследствие на руско-украинската война и през последните години са се превърнали в преобладаващо малцинство.

В Чешката република напрежението между етническите украинци и ромите в Чешката република ескалира в отговор на пререкание през юни 2023 г., по време на което мъж от ромски произход е убит от украинец (който впоследствие е оправдан през март 2024 г. за това, че е действал при самозащита).

Този инцидент стана основа за някои роми да обобщят мотивацията на това и други прояви на насилие, за да обвинят цялото украинско малцинство в съпричастност към нападенията срещу роми. Зад това стоят общи антиукраински, а вероятно и руски пропагандни усилия.

Конфликтът между ромското и украинското малцинство води до редовни изблици на междуличностно насилие. В допълнение към действителните случаи на насилие срещу роми, които предизвикват коментари и паника в социалните медии, някои ромски потребители на социални медии също така умишлено публикуват подвеждащи твърдения за несъществуващи инциденти, за които се твърди, че са извършени от украинци.

Въпреки това, за разлика от случаите в други държави, в Чешката република полицията разследва тези твърдения и ще преследва потребителите на социални медии за разпространение на фалшиви новини, ако това може да бъде доказано.

Практиката на чешките медии, полиция и политици не е единна, когато става въпрос за разкриване на гражданството, етническата принадлежност или националността на лица, за които се твърди, че са замесени в престъпни дейности. При смъртоносния инцидент през юни 2023 г. полицията официално идентифицира извършителя само като “чужд гражданин”, което накара много роми, които бяха чули, че извършителят е украинец, да заподозрат, че украинците получават специална защита от властите. Дори в случаите, когато полицията не разкрива такава информация, местните политици могат да се позоват на нея в коментарите си пред пресата. В небрежно съставените медийни съобщения не се предоставя допълнителна информация за заподозрените (например от колко време живеят в Чешката република), което може да попречи на по-нататъшните спекулации. Това засилва предположението, че всички украинци (или “чужди граждани”), участващи в подобни инциденти, идват директно от войната и извършват насилие в Чешката република, докато действителността е по-сложна (в Чешката република от десетилетия има голяма украинска диаспора). Информационният вакуум се запълва от слухове и спекулации.

Моделът, който се появява в испанския пример, присъства и в чешкия: Мем, базиран на снимка от ромска демонстрация, е използван, за да се твърди, че ромите са “социални измамници” и косвено да се влошат отношенията между ромските и неромските общности (изображението показва ром, който държи бирена кутия, взета от видеоклип, в който той критикува качеството на социалните помощи).

Докато в Испания “новините” за официални ограничения за придвижване по време на COVID всъщност бяха измама, в България достъпът до и от ромските квартали в действителност беше ограничен в някои градове, където беше съобщено, че нивата на инфекция са твърде високи. Медиите приписваха тези решения на предполагаемото неспазване на въведените мерки от страна на ромите. Всъщност през периода на полицейския час в основните медии с голяма аудитория се появиха слухове, че инфекцията се разпространява главно от членове на ромските общности. В медиите започнаха да се разпространяват съобщения, че ромите не спазват мерките за контрол на заболяването и напускат домовете си, когато не трябва, което се смята, че значително е ускорило разпространението на вируса.

Друга фалшива новина в Испания твърдеше, че деца, отнети от ромски семейства, се предлагат за осиновяване на гей семейства в Норвегия. Тази мистификация има два вредни ефекта: Той подкопава доверието в системата за социални грижи и е насочен срещу гейовете.

Типичната конспиративна теория, разпространена във Facebook, гласеше, че основната причина за епидемията от COVID е, че “Бил Гейтс ни шпионира”. Конспиративната теория гласеше, че вирусът е изкуствено създаден от Бил Гейтс, чиято основна цел е след това да разработи ваксина срещу него. Според фалшивите новини тази ваксина щяла да се използва за имплантиране на проследяващи устройства под формата на микрочипове под кожата на хората и за събиране на информация за поведението на тези нищо неподозиращи, ваксинирани граждани. Тази теория на конспирацията не е специфична за България, но е особено популярна сред българските потребители на Facebook.

Резюме

Само в някои от тези случаи може да се открие ясен антиромски мотив, но трябва да се спомене и второстепенната отговорност – бездействието на хората с политическа власт. С изключение на Чешката република, в изследваните страни не бяха установени никакви държавни действия срещу дезинформацията. В Унгария и Чешката република има инициативи в независимите медии (Lakmusz, Romea.cz).

В Унгария, парадоксално, доверието в обществените медии стои зад ефекта на дезинформацията или поне на едностранчивата информация. Вместо да играят важна роля в борбата срещу манипулирането на дезинформацията, обществените медии (които по съдържание са неразличими от проправителствените сателитни медии) са склонни да засилват или поне да не опровергават новини, които обикновено имат за цел да укрепят позициите на правителството на Фидес, чиито манипулативни намерения е трудно да бъдат оспорени.

Проектът RADIRIGHTS няма за цел да събира и анализира стереотипно съдържание за ромите в медиите, но други изследвания вече са свършили много работа по този въпрос. Новото в този проект, в събирането на дезинформационно съдържание, е документирането на негативното отношение към ромите и другите малцинства, въплътено в това съдържание, отхвърлянето на малцинствата, представени по подобен стереотипен начин.

Принадлежността към ромското малцинство не укрепва чувството за солидарност с други малцинства. Напротив, възможно е членовете на ромското малцинство да укрепват собствената си социална позиция и идентичност за сметка на други, понякога дори по-изключени малцинства. Това е особено вярно, когато това се подсилва и подхранва от политическа подкрепа – в Унгария от правителствена подкрепа. Други случаи, споменати тук, описват сценарии, при които ромите чувстват, че са изпреварени от други малцинства, считани за по-достойни за подпомагане, които след това безнаказано нападат ромите (в Чешката република – украинци, в Испания – мароканци).

Въпреки че борбата срещу стереотипното представяне на малцинствата е в дневния ред на много медийни специалисти и неправителствени организации, подобряването на отношенията между малцинствата и укрепването на солидарността рядко са тема в тези дискусии.

Възможни мерки за противодействие, продължаване

През втората година на проекта през лятото на 2024 г. в България ще се проведе международен семинар, на който партньорските организации ще анализират научените уроци и ще разработят стратегия за действия срещу дезинформацията на местно ниво.

Унгарската партньорска организация (Фондация “Автономия”) вече не само е разработила учебна програма за обучение срещу дезинформацията, но и е провела няколко сесии с нейно използване, главно сред млади хора.

Фактът, че Фондация “Автономия”, като независима НПО, не може да получи разрешение от контролираните от правителството образователни институции и техните надзорни органи да организира курсове в училищата, е пречка за по-широкото им разпространение и по-нататъшно обучение. Затова можем да организираме такива дейности само в местните общности.

Радваме се, че катедрата по медии и комуникации в университета Eötvös Lóránd е отворена към тази тема и на 26 април ще проведем втория си академичен семинар там. Студентите също така ще участват в местни дейности с местните общности в две места на проекта на 3-6 и 15 май.

Националните партньори също ще предприемат местни действия въз основа на тези случаи и на стратегията, която ще бъде определена по време на семинара в България.

Проектът се финансира от програмата на Европейския съюз “Граждани, равенство, права и ценности” (CERV). Подкрепата на Европейската комисия за този проект не означава одобрение на неговото съдържание, което отразява единствено възгледите на организаторите, и Комисията не носи отговорност за съдържанието му. Комисията не носи отговорност за използването на тази информация.