Споделяне на добри педагогически практики за включване на ромските деца в учебния процес

В периода ноември 2023 – февруари 2024 г. се проведоха редица обучения с учители от мрежата на Център Амалипе. Целта на срещите бе посланикът за България на проект  INSCHOOL към Съвета на Европа, Силвия Станчева, да представи важността на включващите дейности за ученици роми. Педагозите, работещи със деца от различни етнически групи (предимно роми) разбраха, че трябва да работят в посока  насърчаване на приобщаването и да прилагат  действия за намаляване и предотвратяване на по-нататъшна сегрегация на децата в образованието. Научиха кои са важните педагогически практики в мултикултурната класна стая, с които всяко дете ще се чувства прието, значимо и приобщено, научиха как да създават чувство за принадлежност у ромското дете, как да зачитат и използват майчиния му език и колко важно е да зачитат културата и традициите на семейството му. С тези и други добри педагогически практики, предназначени за класна стая с деца роми, педагозите разбраха, че ще увеличат посещаемостта, ще повишат мотивацията на учениците си, както и ще подобрят резултатите им. Посланик  Силвия Станчева накара педагозите да повярват в успеха на всяко ромско дете.

European Union and Council of Europe Joint Project “Inclusive Schools: Making a Difference for Roma Children” (INSCHOOL 3) aims to support the design and implementation of national inclusive education policies and innovative inclusive education practices in Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Romania, Portugal and the Slovak Republic, in line with European standards and principles for quality inclusive education. The current (third) cycle of the project will renew its commitment to improving the access, participation and performance of Roma and children at risk of marginalisation and exclusion in pre-school and compulsory education.

The Project has the following specific objectives:

  • Ensuring that National education policies, coordination structures, recovery and resilience plans and operational programmes are in line with European standards and practices on Quality Inclusive Education and continue to meet the relevant thematic enabling conditions under 20212027 EU fund programmes;
  • Supporting National level evidence based solutions, promoting changes in inclusive education policy and practice, and acting to reduce and prevent further segregation of children in educational settings;
  • Strengthening the capacity, competences and awareness of education institutions, schools, EU funds managing authorities and civil society on inclusive education;
  • Raising and promoting the awareness of the general public about the meaning and benefits of inclusive education.

The content of this article represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.”