Срещите с ролеви модели – успешен метод за достигането и мотивирането на родителите

Един от подходите за промяна на обществените нагласи и мотивирането на ученици и родители, които мащабният проект на Съвета на Европа и Европейската комисия Inschool промотира, е практиката на Посланиците на включващото образование. Инициативата има за цел да повиши осведомеността на широката и професионалната общественост относно ползите и стойността на включващото образование. Инициативата също така се стреми да подкрепи капацитета на училищата, преподавателите и съответните образователни органи за подобряване на учебната среда и процесите на управление, за да се отговори на нуждите на всички деца, независимо от техните социално-икономически, етнически, езикови и други различия. Посланиците са личности, които имат вдъхновяваща история от сферата на образованието, свързана с личен успех или трудности, и са готови да я споделят с по-широка аудитория, за да внесат осезаеми промени в образователната политика и педагогическата практика.

Практиката бе успешно приложена и в България, където за Посланик на включващото образование бе избрана Силвия Станчева, регионален педагогически координатор на Център Амалипе.

В периода ноември 2023 – февруари 2024 г. тя проведе редица срещи с родители от ромска общност. Целта на срещите бе да  мотивира ромските родители да подкрепят децата си по време на образователния им път. Срещите преминаваха емоционално, искрено и вдъхновяващо. Споделяха се лични истории, имаше разкаяния, даваха се обещания, всичко с цел най-доброто за децата. Повече за срещите, може да видите във фотоисториите по-долу.

 

 

 

 

Съвместният проект на Европейския съюз и Съвета на Европа “Приобщаващи училища” (INSCHOOL 3) има за цел да подкрепи разработването и прилагането на национални политики за приобщаващо образование и иновативни практики в областта на приобщаващото образование в България, Чешката република, Унгария, Румъния, Португалия и Словашката република в съответствие с европейските стандарти и принципи за качествено приобщаващо образование. Настоящият (трети) цикъл на проекта подновява ангажимента си за подобряване на достъпа, участието и резултатите на ромите и децата в риск от маргинализация и изключване в предучилищното и задължителното образование.

Проектът има следните специфични цели:

  • Гарантиране, че националните политики в областта на образованието, координационните структури, плановете за възстановяване и устойчивост и оперативните програми са в съответствие с европейските стандарти и практики за качествено приобщаващо образование и продължават да отговарят на съответните тематични условия за създаване на възможности по програмите на фонда на ЕС 20212027;
  • Подкрепа за решения на национално ниво, основани на доказателства, насърчаване на промени в политиката и практиката на приобщаващото образование и действия за намаляване и предотвратяване на по-нататъшната сегрегация на децата в образователните институции;
  • Укрепване на капацитета, компетенциите и осведомеността на образователните институции, училищата, управляващите органи на фондовете на ЕС и гражданското общество по въпросите на приобщаващото образование;
  • повишаване и насърчаване на осведомеността на широката общественост относно значението и ползите от приобщаващото образование.

The content of this article represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.”