Среща на образователните медиатори – засилване на ролята им в подкрепата за всяко дете

В периода 24–26 октомври 2025 г. в град Велико Търново се проведе Национална среща на образователните медиатори, организирано от Център „Амалипе“. Събитието събра десетки медиатори и представители на институции от различни региони на страната, които обмениха опит, надградиха своите умения и обсъдиха актуалните предизвикателства, свързани с пълния обхват, привличането на всяко едно дете и преодоляване на всички форми на насилие над децата от уязвимите общности.

Обучението беше открито от Деян Колев, председател на Център „Амалипе“, който очерта основните предизвикателства пред политиките за училищното образование, текущите промени и доколко те биха постигнали очакваната цел и биха създали най-добрата подкрепяща среда за всяко дете с формата, по който са заложени. Борбата с ранните бракове и ранните бремености са едно от целенасочените направления, по които ДАЗД и МТСП са мобилизирали своите ресурси през последните месеци. Всички усилия обаче ще имат частичен успех, ако този процес не обхване и самите институции, които има нужда да променят нагласите си и да преодолеят стереотипите, с които подхождат към ромската общност и ранните бракове. Поради това той приветства участието в срещата и на учители, директори, представителите на ЦОИДУЕМ, МКБППМН, Община Велико Търново, Детска педагогическа стая, Областна дирекция на МВР и др.
Лало Каменов, директор на ЦОИДУЕМ, представи възможностите за повишаване на квалификацията на образователните медиатори, които Швейцарско-българската програма за сътрудничество предоставя. В дискусията активно се включи и Валери Ангелов от Център „Амалипе“, който сподели резултати и добри практики от дейността на медиаторите през изминалата учебна година.
Специално внимание в обучението беше отделено на работата на медиаторите за превенция на ранните бракове и справянето с проблема с агресията и насилието в училище. Теодора Крумова представи резултатите от проучването, което Център „Амалипе“ направи в рамките на проект “Бракът може да изчака, образованието – не”, което представя реалната картина на проблемът с ранните бракове, както и мерки, които могат да бъдат предприети за предотвратяването им. По интерактивен начин тя представи на медиаторите как самоте те могат да организират последващи дискусии с родители и ученици за превенция на ранните бракове. В сесиата се включиха и Христина Станчева от Местната комисия за борба с противообществени прояви и Гергана Маринова от Детската педагогическа стая. Участниците влязоха в роли, минаха през казуси и обсъдиха реални случаи, успешни подходи и начини за ефективно партньорство между семейството, училището и институциите, с цел превенция и подкрепа на децата в риск.

 


Вечерната част на програмата завърши с представянето на романа „Къщата с белия сайвант“ от Атанас Атанасов – Вакъфлията и Събина Матева – вдъхновяващ пример за съхраняване на културното и духовното наследство на ромската общност, а събраните средства, благодарение на Атанас Атанасов бяха дарени в подкрепа на Фонд “Искам да уча”.

На втория ден от срещата участниците продължиха с практическа сесия как да работят за намаляване на агресията в училище, тормоза и насилието над и между децата. Проведоха се практически занятия по теренна работа, включващи упражнения, симулации и подготовка на кампании за достигане до уязвими общности. Сесиите бяха водени от екипа на Център „Амалипе“ и Ангел Ангелов, който изнесе лекция на тема „Правата на човека и прилагането им в работата на образователните медиатори“. Вечерта продължи с вдъхновяваща среща с успелия ром Ивелин Иванов, чиято лична история мотивира участниците и показа силата на образованието като път към успеха.

Третият ден бе посветен на важни и актуални теми – езика на омразата, дискриминацията и дигиталната етика. Участниците получиха конкретни насоки и инструменти за реакция при случаи на дискриминация както в училищна, така и в онлайн среда.

Заключителната сесия, озаглавена „Родителите като съюзници“, разгледа ефективни начини за ангажиране на родителите и изграждане на устойчиви родителски клубове, които да подпомагат училищните общности. В края на обучението всички участници получиха сертификати за успешно участие, а събитието завърши с обобщение на постигнатите резултати и обсъждане на бъдещи съвместни инициативи.

Националното обучение във Велико Търново още веднъж подчерта значимата роля на образователните медиатори като мост между семейството, училището и институциите, особено по важни теми като превенция на ранните бракове, намаляването на агресията, тормоза и насилието в училище. Тяхната ежедневна работа продължава да бъде ключова за осигуряването на по-достъпно, приобщаващо и справедливо образование за всички деца, независимо от техния етнически произход или социален статус.


Обучението на образователните медиатори се реализира с подкрепата на проект “Бракът може да изчака, образованието – не”, който се изпълнява в рамките на инициативата INSPIRE: Подобряване на националната подкрепа за превенция, интервенция, и отговор на насилието над деца, и овластяване на жертвите” и е съфинансиран от Европейския съюз и фондация “Работилница за граждански инициативи” (ФРГИ)