Малките крачки към големия успех: Заслужено признание на световно ниво
Рубрика “Споделено от регионалния координатор”
Днес ви представяме история, споделена от нашия Регионален координатор за Южна и Югозападна България, Катя Димитрова. Разказът е посветен на Основно училище “Отец Паисий” в село Мененкьово, което е част от мрежата “Всеки ученик ще бъде отличник”.
В китното село Мененкьово, община Белово, се намира Основно училище “Отец Паисий”. В него се обучават ученици от I до VII клас.
„Учениците в село Мененкьово са обхванати на 100% в образователната система и учат в ОУ „Отец Паисий“, споделя директорът Бисер Паров. Той допълва, че училището е утвърдено като образец за мултиетническа училищна среда в малките населени места и пример за успешна интеграционна политика.
„Особеното при нас е, че в рамките на един учебен час трябва да реализираме две методически единици и да водим два урока. Така трябва да ги организираме, че да свършим всички основни дейности на часа. Нашите ученици са свикнали и на самостоятелна работа, която много помага,“ казва Паров. „Често слушам мнения, че слетите класове трябва да се отхвърлят, защото не осигуряват качествено образование. Категорично не съм съгласен. Мога да го докажа с множество примери, които сме реализирали на практика, а не просто на думи.“
Пример за успеха на този модел е почетната диплома на Карамфилка Тодорова. Благодарение на обучението си в училището, тя достига достойно място в международната олимпиада “Кингс”. Макар да е ученичка от малко населено място, без достъп до школи и частни учители и обучаваща се в смесени класове, Карамфилка успява да се класира в математическо състезание на световно ниво.
Директорът подчертава, че най-големият клас в училището е от 15 ученици. В класната стая двата випуска са разделени на две редици, което позволява на учителя лесно да следи работата на всяко дете. „В голяма паралелка с 25 ученици за 35 минути не вярвам учителят да може да провери всяка тетрадка и да види как работи всяко дете поотделно. При нас, поради по-малкия брой ученици, е възможно да се прилага индивидуален и диференциран подход, дори при домашните задачи,“ категоричен е Паров.
В училището се провеждат допълнителни часове за индивидуална работа и напредък. „Извън графиците си учителите викат децата и работят с тях. Това носи удовлетворение – да видиш, че дори малък напредък има значителен ефект за ученика. Работим с билингви, както и с деца, при които напредъкът е сложен, но въпреки това успяваме,“ допълва той.
За да мотивират учениците, в училището се раздават различни награди. Всеки месец се отчитат отсъствията, а учениците, които не са закъснявали и ходят редовно, получават малки материални стимули. В края на срока отличниците и децата, участвали в конкурси и завоювали престижни места, също получават награди. От 10 години в училището е учредена наградата „Ученик на годината“, като победителят получава лаптоп или многофункционално устройство, осигурени чрез дарения.
„По този начин успяваме да мотивираме учениците не само да посещават училище редовно, но и да осъзнаят образованието като ценност. Това им дава стремеж да се реализират успешно в живота. Тези усилия дават резултат,“ споделя директорът.
От седем години няма ученик, завършил основно образование, който да не е подал документи за продължаване на обучението си след VII клас. „Нашата борба е да съхраним училището и да дадем шанс на всяко дете да успее в това, на което е способно,“ заключава Паров.
Автор: Катя Димитрова
Програмата “Всеки ученик ще бъде отличник е финансирана от Тръст за социална алтернатива.
Тръст за социална алтернатива (ТСА) е неправителствена организация, чиято мисия е да се прекъсне порочния кръг на бедността чрез насърчаване на възможности, които помагат на най-непривилегированите граждани на България да постигнат образователен и икономически успех. ТСА подкрепя програми, които със своите почтеност, потенциал за разрастване и прозрачност спомагат за подобряване благосъстоянието на най-бедните хора в България, със специален фокус върху ромите.