Учениците-лидери в действие: Как идеите се превръщат в реалност разказаха младежите по време на XI-тата педагогическа конференция на Център Амалипе

На 11-ти и 12-ти юли в к.к. Боровец се проведе Единадесета национална конференция на Център Амалипе на тема „Учениците – лидери: превръщат идеите в действия”. Кой по-добре от самите ученици-лидери можеше да разкаже и представи как идеите им се превръщат в реалност, а усилията им в успехи? Затова и тази година поканихме няколко активни младежки групи да участват наравно с възрастните професионалисти в Конференцията и да представят дейностите си през изминалата учебна година. Как младите хора достигат до решения и се организират? Как работи ученическото самоуправление, в какви дейности се включват учениците и как е стимулирано младежкото участие – разбрахме това през погледа на активни ученици, част от ученическите парламенти, както и младежи, част от гражданските групи по проект “Интеркултурна академия за гражданско участие и толерантност”, финансиран от Посолството на САЩ в България. 

Преди да представят дейностите си обаче те имаха възможността да развият комуникационните си умения на организирания специално за тях тренинг на 10-ти юли следобед. В проведената от екипа на Институт „Отворено общество – София“ „Работилница за активна гражданска комуникация“ взеха участие гимназисти и преподаватели от училища в Сливен, Смядово, Елена, Велико Търново, Мъглиж и Казанлък. Заедно с менторите по комуникация Валери Леков, журналист от БНР и Христо Николов, основател на телевизия „Романи Як“, младите влогъри дискутираха възможностите за използване на съвременни технологии и комуникационни канали за създаване на видеопослания.

В приложните занимания по убеждаващата комуникация ученическите екипи демонстрираха своя талант и умения за продуциране на модерно дигитално видеосъдържание. В края на работилницата екипите от граждански репортери представиха пред близо 200 директори и учители от страната своите собствени кратки тъжно-весели видеоетюди, посветени на национални и глобални теми, вълнуващи умовете и сърцата на младите хора. Гражданските им послания – за достъпа и качеството на уязвимите групи до образование, реформите в учебната програма, кризата в семейните ценности, опасностите от ранните бракове и рисковете от ядрен конфликт – бяха посрещнати с овации от педагозите и окрилиха авторите за нови творчески продукти през лятната ваканция. Особено популярни станаха видеопосланията “Какво наказание трябва да получи учител, който закъснява за час” (вижте видеото тук) и кратката видеоанкета за новия предмет, който се въвежда от есента “Стеантоморфия”. (вижте видеото тук)

А след представяне на видеата, които сътвориха там, дойде ред младежите да представят и своя опит по отношение на младежкото самоуправление по време на Конференцията. В първия панел взе участие Юлия Йорданова – новият председател на ученическия парламент на ПГ по моден дизайн, гр. Велико Търново. Подкрепена от своя ментор, учителя Екрам Мюмюнов, тя въведе присъстващите в традициите на своя град, своето училище и всички дейности, инициирани и проведени от активните ученици там. Чрез разработката ѝ “Ученици лидери – промяна през участие“ всички станаха свидетели на мултикултурните ревюта на талантлините ученици, доброволческите им дейности и предаването на опит на по-малките. Цялата презентация можете да намерите тук.

Вторият панел на Конференцията, също започна с младежко участие. Представителите на ученическия парламент на СУ “Иван Николов Момчилов” – гр. Елена Ерика Млъзева и Радослава Ралчева представиха една уникална форма на ученическо самоуправление, характерна от години за тяхното училище, а именно “Ученическия омбудсман”. Средното училище в Елена от години избира такъв чрез демократични избори, след които новоизбраният омбудсман полага тържествена клетва. Често се случва ученическият да се среща и с националния омбудсман и да предава наученото на своите съученици. Момичетата разказаха и как всичко заедно организират и провеждат

кампании и младежки дейности в училището си. 

Последва и участието на активната младежка гражданска група от Мъглиж. И по-рано сме писали за невероятните момчета, които участват във всеки конкурс, кампания, обучение и вече са били и президенти, министри и посланици за един ден, благодарение на активността и усилията си. Асен Асенов, Иван Иванов и Йордан Йорданов, които вече са ученици в ППМГ “Никола Обрешков”, Казанлък, показаха, създадено от тях видео. То изобразяше множество моменти от обученията, които те водеха на свои връстници, по-малки и по-големи ученици от училища в района. Момчетата разказаха какви са били притесненията им, как са се подготвяли, какво са очаквали от участниците в събитията им и как са били изненадани от големия интерес на децата. Може да се запознаете с видеото им тук: 

Във втория ден от Конференцията отново бе отделено време, за да се запознаят присъстващите с активното младежко участие. И това се случи чрез презентацията на тема „Развиване на лидерски умения и активно включване в училищния живот“ на Теодора Тодорова, председател на ученическия парламент в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – гр. Смядово и нейния ментор Йовка Жечева. Те представиха множеството разнообразни дейности, чрез които учениците се изявяват и развиват. Теодора е и обучител на връстници и през пролетта на 2023г. проведе множество обучения на мултикултурни и граждански теми на своите съученици в рамките на проект “Интеркултурна академия за гражданско участие и толерантност”. Презентацията им можете да видите тук.

А паралелно на събитието в специално създадено ателие „Предай нататък“, непосредствено до Конференцията, младежите от ПГ по моден дизайн Велико Търново събираха посланията на присъстващите за промяна. Какво искат да променят учениците в училището и града си? А какво биха променили възрастните, ако можеха да започнат живота си отначало? Тези и други отговори бяха пресъздадени на красиво табло.

 

 


Проект “Интеркултурна академия за гражданско участие и толерантност” се изпълнява от Център „Амалипе“, Фондация „Отворено общество“ – София, Форум „Гражданско участие“ и девет училища в над 50 общини в необлагодетелствани региони и общности извън София. Проектът се реализира с подкрепата на Държавния департамент чрез Посолството на САЩ в България. Обхваща широк кръг ученици в гимназиална възраст, особено тези, които получават недостатъчен достъп до услуги, от уязвими ромски общности, от слабо развити региони и др., за да повиши значително техните знания, интерес и мотивация да бъдат активни в различни форми на гражданско участие. В рамките на проекта младежи от цялата страна от началото на годината проведоха обучения тип “връстници обучават връстници” и кампании на граждански и мултикултурни теми.