МОН одобри 4 нови обучителни програми на Център Амалипе!

Със Заповед №РД09-1707/11.08.2020г. Министерство на образованието и науката одобри 4 нови обучителни програми на Център „Амалипе“ за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти:

  1. Нормативна уредба и финансиране на дейности за образователна интеграция в мултикултурна среда, УИН 87850021

Програмата се базира на мрежата на Център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години в над 280 училища в страната. Програмата: Запознаване с важни елементи от законовата и нормативната уредба със специален фокус върху училища, работещи в мултикултурна среда: иновативни и обединени училища, ДОС, обществени съвети, анти-сегрегационни текстове в ЗПУО и др. Представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на основните елементи от фолклора и културата на ромите и включването на ИКО. Представяне на успешни практики за управление на мултикултурното училище; Иновативни практики в България и чужбина, които водят до повишаване на качеството в мултикултурна среда. Представяне на финансови възможности за подкрепа на проекти за образователна интеграция: запознаване с основни изисквания при подготовката на проектни предложения; насоки за изработване на конкретно проектно предложение. Програмата подготвя ръководителите да развият и управляват ефективно училища, в които се обучават ромски ученици и подготовка на педагогически специалисти за разработване и управление на проекти. Подготовка на конкретен план за въвеждане на иновации в училище с цел превръщането му в стимулираща, приемаща и насърчаваща среда.

2.  Работа в мултикултурна среда: Практики за активизиране на учениците и стимулиране на ученическата активност, активизиране на родителите и ролята на образователния медиатор в този процес, УИН 87850022

Програмата се базира на мрежата на Център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“, развита през последните 10 години в над 280 училища в страната. Тя включва основните практики, разработени от Център Амалипе за активизиране на учениците и стимулиране на ученическата активност при работа в мултикултурна среда. Представяне на елементите, насочени към насърчаване на ученическата активност и включването на учениците в решаването на казуси на други ученици, застрашени от отпадане. Ученически парламент. Развитие на практиката на ученици – наставници . Организиране на младежки доброволчески клубове и насърчаване на доброволчеството сред учениците. Изготвяне на индивидуални програми за всяко едно училище и развитие на горепосочените елементи според конкретната специфика в даденото училище.

Запознаване с нормативната уредба, свързана с участието на родителите в училищния живот и учебния процес: обществени съвети, училищни настоятелства, родителски клубове, училище за родители и др. Представяне на успешни практики за участие на родителите; Подготовка на конкретен план за активизиране на родителите. Програмата подготвя педагогическите специалисти да взаимодействат ефективно с родителите, вкл. с ромските родители под разнообразни форми, съобразени с местната специфика.

Взаимодействие с образователния медиатор и правилното му използване за намаляване на отпадането от училище, повишаване на мотивацията за образование и мотивиране на родителите.

3. Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище/ ДГ и превръщане на училището/ДГ в център на общността, УИН 87850023

Програмата включва: Запознаване с основните законодателни, нормативни и стратегически документи, касаещи отпадането и ранното напускане на училище; Представяне на успешни практики за въвеждане на интеркултурно образование като средство за намаляване на отпадането. Програмата подпомага педагогическите специалисти да работят по-ефективно с ученици и родители от малцинствата, а директорите – да организират своите институции така, че да намалят до минимум отпадането. Включва представяне на основните ромски групи и подгрупи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на основните елементи от фоклора и културата на ромите: приказен фолклор, календарни и семейни празници, музикален фолклор, език и др. Те са представени във взаимовръзките им с фолклора на българи и турци. Представяне на учебни помагала и тетрадки за обучение по Фолклор на етносите – ромски фолклор; Представяне на педагогически методи и техники с акцент върху интерактивните методи и техники; Запознаване с наличните интернет и електронни ресурси; – Насоки за включване на родителите, организиране на тържества и кампании. Подготовка на конкретен план за превръщане на училището/ДГ в център на общността.

4. Въвеждане на иновативни методи и средства за повишаване на качеството на работа в мултикултурна среда, УИН 87850024

Обучителната програма разглежда същностните характеристики, иновативните методи и средства за работа в условията на мултикултурна среда в предучилищното и училищното образование. Разглеждат се начините за мотивация за учене в мултикултурна среда. Участниците в обучението ще получат практически насоки за ефективна работа в посока успешна образователна и социална интеграция на представителите на етническите малцинства, за прилагане на конкретни иновативни подходи, методи, средства, както и техники за ефективна работа с родителите. По време на обучението обучаемите решават различни практически казуси и дидактически задачи с помощта на които да развиват своята интеркултурна компетентност. Разработват се и се представят иновативни модели за работа в мултикултурна среда. Предлагат се модели и технологии за работа със семейства, които биха повишили родителската отговорност и мотивация за оказване на подкрепа на обучението, възпитанието и социализацията на техните деца и ученици. Освен това, обучаемите ще получат знания за основните ромски групи в България с акцент върху образователните нагласи; Представяне на методи за активизиране на ученици от различен етнически произход; разглеждане на практиките на Ученическия парламент/ съвет, въвеждане на ученици – наставници, разработване на индивидуален профил на учениците в риск от отпадане.

Програмите са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.

Прочетете повече тук.

Ако желаете да заявите някоя от обучителните програми, можете да попълните заявка тук.