71 училища от България се обучаваха по обща методика как да се справят с противоречията в училище

Общо 71 училища от мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“ се включиха в поредицата от обучения за прилагането на нова методика на Съвета на Европа за управление на противоречията в училище. Център Амалипе е единствената организация от България, която участва в разработването на методиката.

Обученията се реализираха, ползвайки наръчника, разработен от Съвета на Европа – „Управление на противоречията“, част от поредицата наръчниците „Живот с противоречия“. Обученията се реализират в рамките на едноименния международен проект „Споделяне на знания за справяне с противоречията в училищата в Гърция, България и Северна Македония“, като партньори са три неправителствени организации в трите съседни страни – Антигона – Гърция; Център „Амалипе“ – България, Журналисти за човешки права – Северна Македония.

Целта на обученията бе да се създаде демократична среда в училищата, да бъдат преодолявани негативни нагласи и да се разрешават конфликти ситуации и полемики. С опита си в тази област, Център Амалипе имаше особен принос не само за адаптирането на програмата за България, но и за цялостното й изготвяне. Програмата на провеждане е изготвена от екипа на проекта и представя интерактивни методи, с които участниците работят активно по групи, обменят опит, обсъждат реални ситуации и сами достигат до заключенията и методите на работа, които са детайлно описани в наръчника за „Управление на противоречията“. Наръчникът има за цел да затвърди управлението на спорни въпроси на училищно ниво, като това ще бъде от полза за личностното развитие на учениците и обогатяване на знанията за създаването демократично гражданство и образование за Правата на човека, като изгради устойчива среда на демократично общество. Изданието е преведно на български език в изпълнение на проекта и предстои да бъде разпространено безплатно и да се използва активно, както в отделни групи по занимания по интереси, така и като полезно допълнение в часовете по гражданско образование в горните класове, тъй като застъпва важни и значими теми, които са заложени и в тази нова задължителна дисциплина.

Попадането в спорна ситуация в училище е особено актуална, когато става въпрос за училища с мултикултурна среда. Многообразието от на различни култури и ценности, тълкуването на общесвената нагласа и противоречивите ситуцаии в ежедневието ни, създават предпоставка различни противоречия в училища, а често методът за справяне с тях е бързото им потушаване, вместо управление, чрез изслушване на страните, намираме на решение и трайно справяне с проблема. Училищата от мрежата за интеркултурно образование на Център „Амалипе“ – „Всеки ученик ще бъде отличник“, вярват с положителното развитие на тези ситуации, тъй като основен принцип на образователната програма на центъра е превръщането на училището в място за всеки като обедини усилия в активното включване на всички преки и непреки участниците в образователния процес – учители, ученици, родители. Именно изграждането на атрактивна среда за учене, за създаване на приятелства и разрешаване на конфликти е в основата на методите за работа в мрежата, а това се постига и с фокус върху активното социализиране в училище и научаването за спряване с различни ситуации в отношенията ни с другите, разбиране и приемане на различията и толерантност.

Над 200 учители, директори, образователни медиатори и педагогически съветници се включиха в проведените осем обучения от началото на 2021 година. По време на обученията те споделяха за реални казуси и реални решения, като се откроиха казуси , в които възникват противоречия въз основа на разминавания в културните ценности – особено актуално за училищата с мулиткултурна среда, а по-рядко срещани са противоречията основани на религиозни убеждения и сексуална ориентация. Основните сфери, в които педагогическите специалисти алармират за проблеми са агресията, липсата на толерантно отношение към различните, злоупотребата с психоактивни вещества, както и здравословния начин на живот.

Цялата методология и програма на проведените обучения е описана и предстои да бъде издадена в нов наръчник, базиран на споделения опит от участието на трите държави и давайки ясна представа за реалната ситуация при нас и ценния опит за справяне с общите проблеми в училищата в съседните страни на Балканите. В изданието ще бъдат поместени и споделени казуси и опит от трите държави, както и различни игри и ситуации, с които да бъде разчупено преподаването на такъв тип извънкласна дейности или в помощ на провеждането на задължителните часове.

„Да превърнем дефекта в ефект“ е една от интерпретациите по време мозъчната атака за първата асоциация на думата „противоречие“. За останалите интерпретации, споделените знания и опит, не само в България, но и в съседните ни Гърция и Северна Македония, може да се намери повече информация в предстоящото издание на сборника от проекта, който също ще се разпространява на трите официални езика в държавите партньори, заедно с английска версия.

Повече информация за проекта, методиката, както и дигитални версии на всички използвани материали, могат да бъдат открити на електронната платформа, изготвена в рамките на проекта – Да учим заедно, достъпна от уеб сайта на Център „Амалипе“ – amalipe.bg.