Петиция: Образователните медиатори трябва да бъдат включени като професия в СППОО
До 29 юли могат да бъдат изпращани предложения към публикувания за обществено обсъждане Списък на професиите за професионално образование и обучение. В него за пореден път не е включена професията „Образователен медиатор“, въпреки предложенията на училища, социални партньори и НПО. Защо е важно това да бъде направено и какво могат да предложат заинтересованите страни?
От 2018 г. училища/ДГ в цялата страна започнаха назначаването на образователни медиатори, като непедагогически персонал, който работи активно с родителите и местните общности. Медиаторите бързо доказаха необходимостта от тази позиция, като се включиха активно в дейностите за подсигуряване на пълен обхват и превенция на отпадането от училище. Първоначално, МОН подсигуряваше средствата за назначаване на образователните медиатори, чрез системните проекти „Подкрепа за успех“ и „Активно приобщаване в сферата на предучилищното образование“. След техния край по настояване на Мрежата на образователните медиатори и на Център Амалипе, бе въведена Национална програма за подкрепа на образователните медиатори, а от юли 2023 г. ангажиментът бе изцяло поет от държавния бюджет чрез целенасочено финансиране по чл.52а от Наредбата за финансирането. Така от януари 2024 г. всички училища и ДГ с концентрация на уязвими групи получават специален ресурс за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя – общо 1260 щата.
Въпреки тази сериозна инвестиция на МОН, държавния бюджет и Програма Образование, към настоящия момент образователните медиатори не са определени като професия за професионално образование и обучение. Това не възпрепятства тяхното назначаване, но е сериозен проблем за обучението и квалификацията им. На практика, новоназначените медиатори не преминават въвеждащо обучение и в много от случаите не са подготвени достатъчно за изпълнение на възлаганите им отговорности. С посоченото предизвикателство трябва да се справят директорите (техен работодател) и учителите. Съдействие оказва и Център Амалипе.
Липсата на професионално обучение и квалификация е една от разликите между образователните медиатори и техните колеги здравни медиатори. Последните вече близо две десетилетия преминават специално обучение при тяхното назначаване.
През 2022 г. социалните партньори в образованието – АИКБ, ССИ и СБУ предложиха включването на образователните медиатори като професия за професионално образование и обучение. Тогава от МОН отхвърлиха това предложение с аргумента, че образователният медиатор почти изцяло припокрива функциите и компетенциите на социалния работник. Очевидната несъстоятелност на този аргумент бе опровергана и от факта, че над 90% от назначените теренни работници с финансиране по чл.52а от Наредбата за финансирането, са именно образователни медиатори, а значително по-малък е делът на назначените социални работници и помощници на учителя (промененият чл.52а предоставя средства за назначаването и на трите позиции).
На 28 юни МОН публикува за обществени консултации Списък на професиите за професионално образование и обучение. В него отново липсва професията „Образователен медиатор“. Всички заинтересовани страни могат да изпращат своите коментари и предложения до 29 юли на имейл: f.todorova@mon.bg
Център Амалипе призовава МОН да включи професията “образователен медиатор” в област на образование „Социални услуги“ и професионално направление 762 „Социална работа и консултиране“, Професия: Образователен медиатор, Специалност: „Образователен медиатор в системата на предучилищното и училищно образование“, Степен на професионална квалификация: Трета, Ниво по НКР: 4 ,Срок на обучение: до 1,5 години!
!!! Може да се присъедините в онлайн петицията ТУК.