Нашата училищна биоградина: Иновации в образованието и здравословния начин на живот
Рубрика “Споделено от регионалния координатор”
Днес, чрез Тодор Ванков, регионален педагогически координатор за Северен централен регион, споделяме една добра практика от ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – гр. Николаево.
През 2020 г. в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – гр. Николаево, беше създадена зеленчукова градина във връзка с тогавашната иновация „Аз, природата и светът“, която утвърди мястото на училището в Списъка на иновативните училища в Република България.
В училищната градина с помощта на ученици, педагогически и непедагогически персонал за четвърта поредна година се засаждат и отглеждат различни видове зеленчуци, растения и подправки като: краставици, домати, зелен боб, бял боб, бамя, патладжан, тиквички, моркови, картофи, различни видове тикви, червено цвекло, зеле, магданоз, чубрица и др. Подобна инициатива изисква време, енергия и други ресурси. Всички знаем как се отглеждат зеленчуци, но смятаме, че с наличието на такава градина можем да изградим навици за здравословен начин на живот и екологична култура у нашите ученици, да осигурим по-голяма приложимост на обучението по „Околен свят“ и „Човекът и природата“, ориентирайки го към конкретни резултати, свързани със социалната реализация на учениците. Целим също да разширим и стимулираме формите на обучение и възпитание в дух на здравословно и екологично възпитание, потребителска култура и физическа активност, да приложим на практика подхода на проектно-базираното обучение и, не на последно място, да възпитаме учениците в толерантност, уважение, емпатия и взаимопомощ чрез участие в благотворителни инициативи, свързани с лечението на онкоболни деца или други хора в нужда, дарявайки им средствата от продажбата на реколтата от зеленчуковата градина.
Учителите по „Човекът и природата“ в начален и прогимназиален етап използват зеленчуковата градина, за да поставят учениците в активна позиция, като им задават различни изследователски задачи, например: чрез самостоятелна работа да проучват от родители, по-възрастни хора, материали в интернет, книги и други източници, какви земеделски култури могат да виреят в училищната биоградина в зависимост от климатичните и почвените условия на региона, какви са условията за засаждане на растенията, техния растеж и развитие, което съдейства за формиране на познавателна самостоятелност у учениците. Провежда се проектно обучение с участието на родителите – учениците заедно със своите родители подготвят разсади на избрани от тях културни растения, изследвайки условията, необходими за покълване на семето и поникване на растението. Осъществявайки дейности в училищната зеленчукова биоградина, учениците се превръщат в изследователи. Те наблюдават процесите на растеж и развитие на растенията. Проследяват етапите, през които преминава индивидуалното развитие на растенията. Проучват органите на растението и дискутират техните функции. По време на цъфтежа наблюдават размножителния орган на растенията – цвета. Като изследват неговите части, те създават модел на биологичния обект, използвайки различни материали по избор. Моделирането като метод развива творческия потенциал на учениците и тяхната креативност. Учениците онагледяват изучавания биологичен обект (цвят) научно вярно, точно, естетично и атрактивно.
Провеждането на дейности в зеленчуковата биоградина на училището съдейства за развитието на двигателните умения на учениците, придобити в часовете по физическо възпитание и спорт. Наличието на зеленчукова градина в училището дава възможност и на учителите по математика да правят учебните часове по-интересни за учениците. В час по математика те изчисляват площта на зеленчуковата биоградина, оразмеряват лехите и изчисляват необходимото количество семена и разсад. Учениците изчисляват приблизителните добиви от зеленчуковата градина и помагат за реализацията на продукцията.
Чрез различните дейности в биоградината учениците развиват умения за работа в екип, организират задачите и дейностите си, придобиват отношение към природата и опазването на околната среда. Повишава се нивото на познавателните им умения, създават се условия за изява на учениците, включително и на тези, които срещат затруднения в обучението си. Най-вече, те се възпитават в трудолюбие, отговорност и съпричастност.