Силвия Станчева: посланик на включващото образование
Един от подходите за промяна на обществените нагласи и мотивирането на ученици и родители, които мащабният проект на Съвета на Европа и Европейската комисия Inschool промотира, е практиката на Посланиците на включващото образование. Инициативата има за цел да повиши осведомеността на широката и професионалната общественост относно ползите и стойността на включващото образование. Инициативата също така се стреми да подкрепи капацитета на училищата, преподавателите и съответните образователни органи за подобряване на учебната среда и процесите на управление, за да се отговори на нуждите на всички деца, независимо от техните социално-икономически, етнически, езикови и други различия. Посланиците са личности, които имат вдъхновяваща история от сферата на образованието, свързана с личен успех или трудности, и са готови да я споделят с по-широка аудитория, за да внесат осезаеми промени в образователната политика и педагогическата практика.
В България за Посланик на включващото образование бе избрана Силвия Станчева, регионален педагогически координатор на Център Амалипе. Бивш учител по предучилищно възпитание и експерт в областта на ранното детство образование, тя има магистърска степен по “Гражданско и интеркултурно образование” и бакалавърска степен по предучилищна и начална училищна педагогика. Нейният професионален опит е свързан с работата на учител – работи за намаляване на отпадането от училище, осигуряване на извънкласни и педагогически подкрепа, провеждане на обучения по междукултурно образование и др. по-конкретно за историята и културата на ромите. Тя има богат опит в работата с родители и прилагането на различни стратегии за тяхното участие и ангажираност в образованието, а вече почти 10 години, тя е регионален педагогически координатор на Център Амалипе и отговаря за над 50 училища в Североизточна България. Като дете Силвия Станчева преминава през всички трудности и перипетии, за преодоляването на които помагана ромските момичета днес: посещава ромско училище, омъжена е по волята на родителите си и е забранено да продължи образованието си, сблъсква се с дискриминация и отхвърляне, търси себе си между традициите и това да си съвременна, образована, развиваща се ромска жена днес.
Съвместният проект на Европейския съюз и Съвета на Европа “Приобщаващи училища: (INSCHOOL) стартира инициативата “Посланик на включващото образование”, чиято цел е да повиши осведомеността на широката и професионалната общественост относно ползите и стойността на приобщаващото образование. Инициативата също така се стреми да подкрепи капацитета на училищата, преподавателите и съответните образователни органи за подобряване на учебната среда и процесите на управление, за да се отговори на нуждите на всички деца, независимо от техните социално-икономически, етнически, езикови и други различия.
Дванадесет избрани “посланици на приобщаващото образование” от Албания, България, Чешката република, Унгария, Португалия, Румъния, Словашката република и Обединеното кралство се срещнаха за първи път на 28-29 март 2023 г. в Страсбург, за да обсъдят и разработят конкретни дейности за насърчаване на приобщаващото образование и десегрегацията на ромите и пътуващите в съответните им държави. Плановете за действие за отделните държави са в процес на подготовка и се очаква изпълнението на дейностите да започне през лятото на 2023 г.
Посланиците са личности, които имат вдъхновяваща история от сферата на образованието, свързана с личен успех или трудности, и са готови да я споделят с по-широка аудитория, за да внесат осезаеми промени в образователната политика и педагогическата практика.
Проектът има следните специфични цели:
- Гарантиране, че националните политики в областта на образованието, координационните структури, плановете за възстановяване и устойчивост и оперативните програми са в съответствие с европейските стандарти и практики за качествено приобщаващо образование и продължават да отговарят на съответните тематични условия за създаване на възможности по програмите на фонда на ЕС 20212027;
- Подкрепа за решения на национално ниво, основани на доказателства, насърчаване на промени в политиката и практиката на приобщаващото образование и действия за намаляване и предотвратяване на по-нататъшната сегрегация на децата в образователните институции;
- Укрепване на капацитета, компетенциите и осведомеността на образователните институции, училищата, управляващите органи на фондовете на ЕС и гражданското общество по въпросите на приобщаващото образование;
- повишаване и насърчаване на осведомеността на широката общественост относно значението и ползите от приобщаващото образование.
The content of this article represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.”