
Становище на Център Амалипе относно НП “Отново заедно”
Център Амалипе приветства предвиденото реализиране на Национална програма „Отново заедно“. Тя следва да отговори на една от тежките щети, нанесени от пандемията и дистанционното обучение върху емоционалното здраве на децата, а именно липсата на достатъчно социални контакти, стресът, получен по време на пандемията, близката среща с болестта, а не рядко и със смъртта.
И до момента, училищата, работещи по проекти, финансирани от оперативните програми, ЦОИДУЕМ и други донори, имат достатъчно опит с организирането на екскурзии, сини, бели и зелени училища, покривани със средства по проектите и вече има създаден алгоритъм за организирането на подобен тип събития. Този опит лесно може да бъде мултиплициран, както по отношение подбора на участници, така и по отношение механизма за ангажиране на педагози, взаимоотношенията с туроператори и др. Нещо повече, практиката до момента показва, че подобни дейности са изключително популярни и полезни за социализацията на деца от уязвими групи и наваксването на образователни дефицити.
Център Амалипе приветства и предложения децентрализиран начин на изпълнение на програмата. Училищата са в състояние най-добре да изберат критерии за подбор и участие на учениците, както и да подберат подходящ туроператор, с който да реализират програмата. Многообразието от ситуации относно обучението от разстояние в електронна среда през изминалите учебни години в различните региони, общини и училища, е толкова голямо, че всеки опит за налагането на централизирани критерии би рискувал да се окаже неадекватен спрямо нуждите на определени групи ученици и училища.
В същото време Националната програма е изправена пред определени рискове, които следва да бъдат адресирани още на ниво дизайн.
- Готовността на родителите да се съгласят децата им да участват в 6-дневни организирани туристически пътувания ще бъде много различна в различните училища и дори в рамките на едно и също училище. Много родители трудно биха се съгласили децата им да отсъстват толкова дълго от семейството, особено в регионите с тежка пандемия, където страхът от загубата на човешки живот е още реалност. В същото време има семейства, които вече са планирали отпуските си, имат възможност да ползват различни механизми за социализация на децата си и едва ли биха се възползвали от тази възможност, предоставена от Министерство на образованието. В резултат, реална е ситуацията при която част от училищата не могат да попълнят отпуснатата им квота, а други имат значително по-голям интерес.
- Не е предвидена възможност учениците да бъдат съпроводени и от образователен медиатор, въпреки наличието на множество училища, в които образователният медиатор се ползва с широко доверие от родителите и неговото участие би успокоило родителите на много от децата и би отнело от товара на придружаващите педагози.
- Не е указана възможността дейности 2 3 4 да бъдат организирани от избрания туроператор. Обичайна практика е туроператорите да предлагат програма с посещение на културни исторически забележителности, образопвателно-развлекателни програми, включително да ангажират педагози за изпълнението на тези програми. Предложеният работен вариант на Националната програма оставя неяснота относно ангажимента за провеждането на посочените дейности.
За преодоляване на посочените слабости предлагаме следните промени в Националната програма:
- Да бъдат определени два крайни срока за кандидатстване по Националната програма: в рамките на първия да бъдат съблюдавани определените квоти за ученици от училище. След това да бъде позволено всяко училище да кандидатства с броя ученици, които смята, че имат нужда да се възползват от тази възможност до изчерпване на местата в програмата
- Списъкът с потенциалните ръководители на групи (стр.2) да бъде допълнен с образователни медиатори/ социални работници, назначени към училищата.
- Да бъде експлицитно посочено, че организирането на дейности 2, 3 и 4 може да бъде част от офертата на избрания туроператор
——————————————————————————-
Център Амалипе е неправителствена организация, която работи за въвеждане на интеркултурно образование и образователна интеграция на ромската общност. Център Амалипе администрира мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“, която обхваща близо 300 училища в цялата страна. Нашата мисия е да превърнем училището в място за всяко дете. Ние вярваме, че знанието се постига в споделянето на ценности и култури, в което всеки един ученик може да бъде добър!
Нашите принципи са, че:
- Всеки ученик може да бъде отличник!
- Поставяне на високи очаквания
- Училището може да бъде привлекателно за всяко дете!
- Училището може да бъде добре функционираща система
Добре организираното училище е най-сигурната гаранция за привличането, задържането и успеха на учениците. То е също така най-добрата среда за успешната образователна интеграция на ромските деца. Добре организираното училище умее да приобщава родителите, има ресурси да предлага по-широк спектър от образователни възможности извън едносменното обучение в клас и прилага модерни педагогически методи на работа (вкл. интеркултурно и интерактивно образование).