
Становище на Център Амалипе към Националната стратегия за приобщаване и участие на ромите
СТАНОВИЩЕ
към
НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ И УЧАСТИЕ НА РОМИТЕ 2021 – 2030
Приветстваме това, че българското правителство предлага проект на Национална стратегия на Република България за приобщаване и участие на ромите 2021 – 2030, която ще замени настоящата Национална стратегия на Република България за интеграция на ромите. С оглед на безспорния факт, че процесът на ромска интеграция все още не е постигнала напълно планираните -резултати, одобрението и изпълнението на нова Национална стратегия е изключително необходимо. Приветстваме и това, че предложеният документ не се основава на популистки и националистически идеи, а прави опит – макар и неубедителен, да транспонира спрямо българския контекст основните идеи на Европейската ромска стратегическа рамка.
В същото време следва да подчертаем, че предложеният проект на Национална стратегия отстъпва на множество от възможностите, препоръчани от Европейската комисия чрез Съобщението на Комисията до Европейския Парламент и Съвета от 7 октомври 2020 „Съюз на равенството: Стратегическа рамка на ЕС за ромите за равенство, включване и участие“, както и анексите към него „Насоки за планиране и прилагане на националните ромски стратегически рамки“ и „Портфолио от показатели, както и на част от най-важните достойнства на предходната Национална стратегия за интеграция на ромите. Сред основните слаби страни на предложения проект на Национална стратегия можем да посочим
- Предвидено е Националната стратегия да бъде приета само с решение на Министерски съвет, а не чрез решение на Народното събрание, както предходната стратегия. Посоченото е сериозно отстъпление от едно от важните достойнства на предходната Национална стратегия, която бе приета с решение на Народното събрание от първи март 2012 година.
- Националната стратегия не е съпътствана от План за действие, който да разпише конкретните дейности, отговорности и финансиране. Без план за действие стратегическият документ е само набор от намерения. Предходната Национална стратегия бе изработена заедно с план за действие, който съдържаше множество недостатъци, но все пак задаваше определени отговорности. В настоящата стратегия е указано, че ще съществува такъв план, но е важно одобряването му поне за първия период да се случи сега заедно с одобряването на самата стратегия.
- Не са отразени адекватно специфичните проблеми на ромската жена която често е обект на двойна и дори множествена дискриминация. Новата европейска рамка и Насоките за изработване на националните стратегии изискват задълбочено внимание към многообразието в ромска общност, включително към проблемите на ромската жена.
- Не са транспонирани изискванията за насърчаване на ромското участие. Насоките за планиране съдържат специални изисквания за промотиране на ромското участие, които не са включени под никаква форма в проекта за Национална стратегия
- Не са адекватно транспонирани изискванията за преодоляване на антиромска дискриминация. Приоритет 5 Върховенство на закона и недискриминация отразява малка част от препоръките на Европейската рамка и Насоките за планиране относно преодоляването на антиромската дискриминация. Повечето от останалите приоритети на Националната стратегия също не съдържат нищо в тази насока
- Нивото на абстрактност и липса на конкретика на предложената Национална стратегия с твърде високи. По всеки приоритет са формулирани стратегическа цел и общи цели общи цели, но липсват конкретни цели приоритетни мерки.
- Част Механизми за изпълнение на интеграционната политика преповтаря основните положения от настоящата стратегия и не предвижда нова институционална и консултативна рамка, въпреки че настоящите показаха своята неефективност. Заложените механизми за финансиране също преповтарят настоящите текстове. Те са твърде общи и добавената им стойност е нищожна.
- Част Мониторинг на изпълнението не транспонира под никаква форма препоръките на Европейската рамка и на Анекс Портфолио от показатели. Предвиденият мониторинг на практика е по-слаб и от съществуващия понастоящем.
- Въпреки че повечето от общите цели по приоритети могат да бъдат определени като консенсусни, липсват важни общи цели по всички приоритети.
За преодоляването на посочените слабости предлагаме:
- Подготовка и включване в Националната стратегия на приоритет Равноправие на ромската жена и на приоритет Насърчаване на ромското участие. Те следва да съдържат стратегически цели, общи цели, конкретни цели и мерки, съобразени с предизвикателствата на ромската общност в България. В същото време те трябва да транспонират предложеното в Насоките за планиране.
- Допълване на конкретни цели и приоритетни мерки към всеки един от приоритетите.
- Подготовка на План за действие с дейности, отговорни институции и финансиране. Планът следва да бъде подготвен паралелно с Националната стратегия поне относно първата му част.
- Необходими са фундаментални промени в част Механизми за изпълнение на интеграционната политика. Те трябва да бъдат, свързани с:
- реформа на НССЕИВ,
- създаване на административен капацитет за изпълнение на интеграционните политики във всяко едно от ресорните министерства чрез създаването на административно звено на ниво минимум отдел
- формулиране на механизми за реално партньорство с гражданските организации, включително и ниво делегиране на дейности
- Подготовка и включване на Анекс, описващ примерни операции по оперативните програми, Програмата за развитие на селските райони, Финансовия механизъм на ЕИП, Швейцарския принос, както и на държавния бюджет за изпълнението на Националната стратегия;
- Качествена промяна в част Мониторинг на изпълнението, включително определяне на допълнителни индикатори към съществуващата понастоящем система и допълнителни механизми, отчитащи възможностите за получаване на информация от граждани, местни групи и неправителствени организации;
- Допълване на приоритет Образование с общите цели:
- Преодоляване на съществуващата сегрегация и превенция на вторичната сегрегация в образованието
- Включване в дигитално образование, включително въвеждане на дигитално интеркултурно образование
- Промени в приоритет Върховенство на закона и анти-дискриминация, насочени към пълно транспониране на предложенията от Насоките за планиране
- С оглед на необходимите множество допълнения и промени, както и на необходимостта от реален консултативен процес настояваме за удължаване на срока за обществено обсъждане минимум с два месеца ;
- Предлагаме след приемането й от Министерски съвет, Националната стратегия на Република България за приобщаване и включване на ромите да бъде гласувана чрез Решение на Народното събрание. Това е начинът за ангажиране на общините и институции като Комисията за защита от дискриминация Националния омбудсман и други институции извън изпълнителната власт.
Илюстрация: pixabay.com