Успешно приключи Проект „Заедно за успеха на всеки ученик: повишаване на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда“
На 30 септември 2023г. приключи Проект „Заедно за успеха на всеки ученик: повишаване на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда“. Той се изпълни от Център „Амалипе“ в партньорство с ВТУ „ Св. Св. Кирил и Методий“ и 17 училища с преобладаващ брой на ученици, чийто майчин език не е българския за период от 34 месеца. Насочен бе към 510 педагогически специалисти и 20 образователни медиатори, като в процеса на изпълнение бяха обхванати 620 педагогически специалисти и 22 образователни медиатори. ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ чрез ДПОКПС е партньор в изпълнението на Дейност 4: провеждане на подготвителни курсове за придобиване на V и IV ПКС за работа в мултикултурна среда и придобиване на всички останали ПКС за педагози, включени в проекта.
Постигната бе основната цел на проекта, повишаване на професионалните компетентности на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда за прилагане на интеркултурно образование с цел превенция на отпадането, формиране на толерантност сред всички ученици, както и запазване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства.
Постигането на основната цел се осъществи, чрез следните задачи:
Идентифициране на нуждите от повишаване на квалификацията за работа в мултикултурна среда на педагогическите специалисти образователните медиатори в 17 партниращи училища;
Повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и уменията на образователните медиатори за работа в мултикултурна среда с акцент върху активизирането на учениците, ангажирането и овластяването на родителите от етническите малцинства и прилагането на интеркултурно образование;
Създаване на подкрепяща обществена среда за процесите на образователна интеграция както и на подходящ социално – психологически климат в училището и обществото.
Дейностите, които се предвиждат за постигане на успешна образователна интеграция на децата и учениците, чиито майчин език не е български, са обвързани с изпълнението на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020), Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) и на Плана за действие за нейното изпълнение.
За повишаване на образователните резултати на учениците от изключителна важност е включването на значителен дял от педагогическите специалисти в квалификационни форми за работа в мултикултурна образователна среда. Важна роля за преодоляване на идентифицираните проблеми имат и образователните медиатори, които подпомагат приобщаването на родителите към образователния процес и подкрепят по-ефективното сътрудничество с педагогическите специалисти.
В тази връзка се осъществявиха поредица от обучения на учители, директори и други педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда и за предоставяне на допълнителна педагогическа помощ, както и обучения на образователни медиатори. По този начин се обогатиха професионално-педагогическите компетентности на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда, чрез различни квалификационни форми.
Изпълнението на проект BG05M2OP001-3.017-0037-C01″Заедно за успеха на всеки ученик: повишаване на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда„ се осъществяви чрез реализиране на 4 Дейности:
Дейност 1 Разработване и актуализиране на стратегии, планове, програми, анализи, препоръки на образователната институция за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните нужди.
Интелектуалните продукти, които са създадени по поддейносте са следните:
- Доклади с анализ, оценка и препоръки – анализ и оценка на средата. Анализ и оценка на работата на педагогическите специалисти в мултикултурна среда с родителите и с децата на ниво училище, за 17 училища – 17 доклада;
- Доклади с оценка на потребностите от обучения за работа в мултикултурна среда и план за провеждане на обучения на педагогическите специалисти, за 17 училища – 17 доклада;
- Направени анализи на съществуващите документи в училището и актуализиране на стратегически документи за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, за 17 училища – 17 анализа;
Провеждане на последваща супервизия според нуждите на училищата по отношение на актуализиране на стратегии, планове, програми, анализи, препоръки за работа в мултикултурна среда.
ДЕЙНОСТ 2 Провеждане на краткосрочни обучения на педагогически специалисти и директори от училищата за работа в мултикултурна образователна среда, които завършват с присъждане на квалификационни кредити.
През периода на проекта бяха обучени в краткосрочни обучения на педагогически специалисти и директори от училищата за работа в мултикултурна образователна среда, които завършват с присъждане на квалификационни кредити, както следва:
– Краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на 1 квалификационен кредит – общо обучени – 513 педагогически специалисти;
– Краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на 2 квалификационни кредита – общо обучени – 57 педагогически специалисти;
– Краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на 3 квалификационни кредита – общо обучени – 440 педагогически специалисти;
ДЕЙНОСТ 3 Провеждане на краткосрочни обучения на педагогически специалисти и директори от училищата за работа в мултикултурна образователна среда, които НЕ завършват с присъждане на квалификационни кредити.
Обучения проведени от обучители от ЦМЕДТ “Амлипе”:
Обучени бяха 70 педагогически специалисти за учители обучители/наставници на учители без присъждане на квалификационни кредити.
Обучения проведени от Издателска каща “АБ” ЕООД:
Еднодневни обучения на тема: “История и факти за ромската общност. Лидерство в ромска общност” с обучени 286 образователни медиатори, учители и директори.
Двудневни обучения на тема: „Методи и похвати, използвани в работата на образователния медиатор. Привличане на заинтересованите страни за по-ефективна подкрепа на децата и учениците от етническите малцинства в образователна среда. Прилагане на методите на интервизията и супервизията“ с обучени 359 образователни медиатори, учители и директори.
ДЕЙНОСТ 4 Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално- квалификационни степени за работа в мултикултурна среда, която се изпълнява от ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ гр. Велико Търново.
Проведени подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта ПКС за работа в мултикултурна среда:
V ПКС – 37 педагогически специалисти;
IV ПКС – 55 педагогически специалисти;
Организирани и проведени изпитни процеудри за придобиване на пета и четвърта ПКС за работа в мултикултурна среда.
ПКС придобиха, както следва:
V ПКС – 38 педагогически специалисти;
IV ПКС – 57 педагогически специалисти;
III ПКС – 2 педагогически специалисти;
Педагогическите специалисти дадоха много висока оценка на обученията и споделиха, че усвоените знания са приложими във всяко училище без значение от статуса. В обратните връзки, участниците оценяват високо споделянето на добри практики. Споделят, че обученията постигат своите цели и отговарят на изискванията. Определят обученията като интересни, провокиращи, насърчаващи, разнообразни, полезни и даващи възможности за лично развитие. Споделят, че в групите от участници, в които работят, се чувствт се комфортно и участват активно, определят атмосферата като предразполагаща към споделяне и общуване. Оценяват високо съдържанието на семинарите, начина на поднасяне на информацията, работата на обучителите и методологията, използвана по време на обучението.
Проектът апробира модел за комплексна подкрепа за повишаване на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда. Подсигуряването на устойчивост и повишаването на капацитета на педагогическите специалисти и образователните медиатори за работа в мултикултурна среда и след края на проекта, е сред основните цели, които си поставихме. Според обучените, дейностите по изпълнението на проекта създават предпоставки за устойчивост на резултатите. Училищата-партньори биха се ангажирали от средствата за квалификация, предвидени в делегирания бюджет да осигурят, последващи обучения за повишаване на капацитета за работа в мултикултурна среда. Обучените учителите-наставници също ще провеждат последващи обучения по вътрешна квалификация. Служителите от целевите групи прилагат придобитите знания и умения в работата си.