Важно за училищата и детските градини: Днес изтича срокът за корекции в НЕИСПУО относно „Характеристики на средата“

Днес, 17 декември, е последният срок, в който училищата и детските градини могат да направят корекции в Националната електронна информационна система за предучилищно и училищно образование (НЕИСПУО) по работната карта „Характеристики на средата“. Това е изключително важно, тъй като именно коректно подадената информация за образователния статус на родителите определя дали дадена образователна институция попада в една от петте категории с концентрация на уязвими групи и в коя точно категория се класифицира.

Защо е важна „Характеристиката на средата“?

„Характеристиката на средата“ в НЕИСПУО включва ключови показатели като образователния и социалния статус на родителите. Най-голяма тежест има образователният статус, тъй като той е основният критерий за определяне на уязвимостта на учениците. Децата и учениците, чиито родители са с по-ниско от средно образование, се считат за принадлежащи към уязвими групи. Колкото по-ниско е образованието на родителите, толкова по-висока е уязвимостта на техните деца.

Работната карта съдържа и данни за социалния статус и заетост на родителите, но те не са определящи при категоризацията на училищата и детските градини.

Кои деца и ученици са от уязвими групи?

Въпреки че няма нормативен документ (издаден от МОН, МТСП, АСП или друга институция), дефиниращ еднозначно принадлежността към уязвими групи, Наредбата за финансирането използва като основен критерий образователният статус на родителите. Деца/ ученици, чиито родители са с по-ниско от средно образование принадлежат на уязвими групи; още по-силна е уязвимостта в семействата с по-ниско от основно образование.

Кои училища и ДГ са с концентрация на уязвими групи?

Приложение 6 към чл. 52a от Наредбата за финансирането определя 5 групи от образователни институции (училища и детски градини). Училищата/ ДГ с по-малко от 20 % ниско образовани родители (без средно образование) не попадат в нито една от тези групи и в тях не е на лице концентрация. Останалите образователни институции се разпределят в 5 групи според:

  • процент на родителите с по-ниско от средно образование;
  • процент на родителите с по-ниско от основно образование.

Как точно са групирани училищата е посочено в Приложение № 6а към чл. 52a, от Наредбата за финансирането.

 

 

Какви грешки най-често се допускат?

Информацията за образователния статус на родителите се подава на базата на анкети или разговори с родителите. Най-често срещаната грешка е завишаване на образователното ниво, тъй като родителите невинаги правят разлика между завършен клас и завършена степен. Например, при завършен 9-ти клас, някои родители твърдят, че имат средно образование.

Център „Амалипе“ призовава директорите на училищата и детските градини внимателно да проверят въведените данни в НЕИСПУО и да се уверят, че те отговарят на реалността.

Защо е важно?

Неправилно подадените данни в НЕИСПУО могат да доведат до неправилно категоризиране на вашето училище или детска градина и съответно – до намаляване на средствата, които получавате за работа с ученици от уязвими групи.

От 2023г. това дали дадена институция е с концентрация на уязвими групи и в коя категория попада определя и броя на образователните медиатори, помощниците на учителя и социалните работници, за които се получават средства по Наредбата за финансирането. Това е посочено в Таблица 6в.

Проверете и актуализирайте данните днес, за да осигурите коректното финансиране и подкрепа на вашите ученици!