Над 80% от материалите в социалните медии, които споменават ромите, имат обидно съдържание
Какъв е публичният образ на ромите в социалните медии? Създават ли те предпоставки за дискриминация и използват ли език на омразата? Какви твърдения, стереотипи и предразсъдъци са най-често застъпени? Проучване от края на 2023 г. дава актуална информация по тези въпроси. За представянето на проучването и неговите резултати, на 11.01.2024г. от 12:00ч. Център “Амалипе” ще организира пресконференция в зала Кеплер в Launchee (София). В нея ще участват младежи, които са събирали теренна информация за проучването, Боян Захариев (автор на доклада, обобщаващ резултатите) и Деян Колев (председател на Център Амалипе).
Обобщените резултати сочат, че поне 80% от материалите в социалните медии на български език, споменаващи под някаква форма ромите имат обидно и предразсъдъчно съдържание. Поне половината от материалите проявяват пряка омраза с използване на обидни и унижаващи изрази.
Материалите за анализа са събрани от социални медии между 1-ви септември и 30 ноември 2023 г. От 1252 текста, в които под някаква форма се споменават ромите, над 80% имат обидно съдържание по отношение на ромите. Огромната част от материалите на български език, засягащи ромите са от Фейсбук, материалите по тази тема, намерени в други социални медии са единични.
Периодът на събиране на данните частично съвпада с предизборната кампания за местните избори през 2023 г. Затова не е учудващо, че 120 (около 10%) от материалите се занимават с темата за гласуването на местните избори, а в 76 се споменават други теми, отнасящи се до проблемите на общините, които са станали предмет на предизборната кампания. През месец септември 2023 г., в периода преди началото на предизборната кампания, темите свързани с местните избори вече заемат важно място в медиите и в обществения дебат. Влиянието на атмосферата, създадена от местните избори се чувства и в други публикации, споменаващи ромите, което не се занимават пряко нито със самите избори, нито с проблемите на общините. Немалко текстове са посветени на кметската надпревара в столицата, където освен в контекста на електоралните измами и социало-битовите прблеми в ромските махали, ромите присъстват както в позитивен така и в силно негативен план и в коментарите за етническия произход на единия от основните кандидати за кмет. Масивът от текстове, посветени на общинските избори като цяло съдържа многобройни примери за обидна реч спрямо ромите като група и спрямо отделни личности. Немалко са примерите и за използване на отеделни наименования на ромите като директни обиди спрямо хора, които никога не са декларирали да са от ромски произход, включително такива, които никой не смята за роми. При тази употреба съответните думи се изпозлват като обиди с общо предназначение, подобно на нецензурната реч по отношение както на политически опоненти така и на други мразени или нехаресвани лица, за да изразят чувство на превъзходство, презрение и други крайни форми на отхвърляне.
В 54% от текстовете е под някаква форма е употребено самоназванието на етническата група – роми, в 37% е употребено външното название – цигани. Обичайно употребата спрямо дадена етническа група на нейното самоназвание е начин да се засвидетелства уважение и е проява на любезност и зачитане. Употребата на понятието роми съвсем не означава, че съответните публикации/постове са позитивни. Често се срещат словосъчетания с пейоративно значение като „братята роми“. Всъщност понятието „роми“ по-често се позлва за саркастични забележки, докато цигани се среща по-често в директни и неприкрити обиди към ромите. Думи с пряко обидно значение като м* се ползват доста по-рядко – в 2-3% от публикациите.
Търсенето на публикациите е осъщесвено автоматично с помощта на ключови думи, предватрително подбрани от експерти. Публикациите са анализирани експериментално с помощта на изкуствен интелект. Методологията и използваните алгоритми за автоматичен анализ са разработени от консорциум от организации МРГ – Унгария, Институт по правата на човека – Словакия, както и Център Амалиипе в рамките на проект COUCH (Противодействие на онлайн антициганизма и кибер омразата). Проекта е финансиран по Програма “Граждани, равенство, права и ценности” (CERV).
В настоящия анализ са представени данни от вторична полуавтоматизирана обработка, която разчита на критичен преглед работата на алгоритмите. Целта е от една страна да бъде представена по-достоверна информация за обидната реч спрямо ромите в социалните медии, а от друга страна – да бъдат открити слабите места и типичните пропуски/грешки в използваните за автоматична обработка алгоритми.
Настоящата публикация отразява единствено възгледите на авторите и Европейската комисия не носи отговорност за последствията, произтичащи от повторното използване на настоящата публикация.
Лице за контакт: Атанас Атанасов – 0882 540 209 – Емайл/E-mail: cor.amalipe.vt@abv.bg
Проектът е финансиран по Програма “Граждани, равенство, права и ценности” (CERV).