Онлайн обучение на тема “Овладяване на противоречия в училищата”

Център Амалипе проведе онлайн обучението за образователните медиатори на тема:  “Овладяване на противоречия в училищата”. В обучението взеха участие 65 образователни медиатора от цялата страна, които ще получат сертификат /без квалификационен кредит/, който освен знанията и компетенциите, ще надгради и учителското им портфолио. Обучението е част от международен проект, в който Център Амалипе е партньор и предоставя възможност за обмен на добри практики .

По време на обучението Атанас Атанасов представи работата на образователните медиатоири в работните групи, които бяха създадени. Бяха създадени 8 работни групи, като във всяка група имаше отговорник, а участниците в групата бяха между 6-8 души! Всяка една група имаше поставена задача да събере следната информация за общността:

1.Как се определят ромите в съответното населено място?

2.Определете вие ромите в съответното населено място според основните метагрупи –  роми християни ( дасикане рома),  роми мюсюлмани ( хорохане рома), калдараши,  рудари, миллет

2.1.Ако определите ромите като миллет, посочете дали те се наричат миллет или само турци, дали се наричат уста милет или по какъв друг начин се наричат. Най-старите от тях говорят ли / разбират ли ромски или се говори единствено турски език

2.2.Ако определяте ромите като рудари, посочете дали те приемат това име или се определят само като власи или българи

3.Какъв език говорят по-възрастните роми в посоченото населено място – ромски, турски, румънски, български

4.Какъв език говорят по-младите роми и особено децата

5.Имат ли децата затруднения с българският език: посочете дали децата знаят български език и постъпвайки на училище, дали разбират какво говори учителката

6.Имат ли ромите в съответното населено място традиционен занаят – например кошничари, копанари, бургуджии и други,. Практикува ли се този занаят все още и от колко хора ориентировъчно

7.Какви календарни празници отбелязват ромите в съответното населено място – например Гергьовден, Васильовден, Великден, Рамазан Байрам, Курбан Байрам, Петльовден и други?

Опишете как се празнува всеки от тези празници

8.Кои са основните семейни празници на ромите в съответното населено място – например сватба, кръщене и други?

Опишете как се празнуват основните семейни празници

9.Кога ромите в конкретното населено място започват да ходят на училище?

10.Кога са се появили първите роми със средно и с висше образование в съответното населено място?

11.Опишете кои са първите роми с висше образование или със средно образование във вашето село / вашия град. Разкажете техните истории.

  1. Разкажете как се случи дистанционното обучение при вас и с какви проблеми се сблъскаха при вас деца, родители, учители, медиатори и др.
  2. Разкажете добри практики от вашата работа. Те ще влязат в Наръчник на образователния медиатор, който подготвяме. Изпратете ни снимки от работата си!
  3. Изпратете ни стари снимки (колкото по-стари, толкова по-добре). Моля, сканирайте ги в училище на висока резолюция и към всяка снимка опишете кой е на нея и кой ви я е предоставил.

 

В рамките на работните групи участваха повече от 50 образователни медиатори, като събрахме информация за приблизително 70 населени места. Атанас Атанасов сподели, че ползата от работните групи е изключително голяма, поради което представи образователни медиатори, които ще влязат ролята на координатори/лидери, които ще отговарят за работните групи в рамките на мрежата на образователните медиатори. От началото на 2021г. до Юли 2021 вече взеха участие 250 образователни медиатора от цялата страна, които ще бъдат разпределени на регионален принцип в работните групи, като всяка една група ще се състои от около 30 образователни медиатори със следните отговорници:

  1. Ирена Михайлова
  2. Стефан Стефанов
  3. Алдин Стефанов
  4. Златина Памукова
  5. Бойчо Кочев
  6. Ангел Ангелов

 

Атанас Атанасов сподели, че е важно всички образователни медиатори да участват активно в работните групи, защото те се създават, за да могат максимално да подкрепят работата на образователните медиатори на терен.

 

По време на срещата се включи и Деян Колев, който сподели че Проект „Подкрепа за успех“ ще бъде удължен с още една учебна година като бяха подсигурени част от необходимите средства за него. До  15-ти септември всички училища ще получат мобилните компютри, предвидени по проект „REACT.EU“. Над 1 100 000 000 ще бъдат поискани от българското правителство за проекти в образованието по Плана за възстановяване и развитие.

 

По време на обучението се включи и Таня Христова, която представи на участниците темата за „Овладяване на противоречията в училищата“

 

В края на среща бе представен и проект ЕРЕЛА. Целта на проекта ERELA е да се насърчават и защитават правата на ромите, жертви на нарушения на правата на човека и дискриминация, чрез повишаване на осведомеността на обществото и заинтересованите страни, подобряване на прилагането на законодателството за недискриминация и предоставяне на възможност на ромите да търсят правна защита в България и Хърватия. Проектът има за цел да създаде благоприятен кръг, при който засиленото участие на ромите в механизмите за достъп до правосъдие води до завеждане на повече и по-качествени дела, което носи ползи за ромските общности, което от своя страна повишава доверието в правните средства за защита и адвокатите и насърчава завеждането на още повече дела.

 

 

 

Събитието се организира от Център „Амалипе“, с подкрепата на