
Програма Образование обяви процедура за конкурентен подбор на проекти за десегрегация и превенция на вторичната сегрегация
До 30 юни общините, училищата, НПО и РУО могат да кандидатстват по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR001-1.008 „Комплексни програми на общинско ниво за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията (чрез подбор)“. Това става ясно, след като Управляващият орган на Програма Образование обяви процедурата, нейните насоки за кандидатстване и съпътстващите документи. За какво могат да бъдат проектите и какво финансиране ще предостави Програмата?
Съществуващата училищна сегрегация и постоянният процес на задълбочаваща се вторична сегрегация е един от основните проблеми пред училищното образование в България. Проучване на Център Амалипе и МОН от 2020г. сочи, че в големите и по-малките градове функционират над 180 общообразователни училища, които могат да бъдат определени като сегрегирани или под заплаха за сегрегация. Към тях можем да добавим и 150 професионални гимназии. В тях се обучават преди всичко ромски ученици и ученици от други уязвими групи, а качеството на образование е по-ниско от това на другите училища в съответния град.
От 1999г. българското правителство и в частност МОН е поело ангажимент за десегрегация/ насърчаване на образованието в етнически смесени училища. Обявената операция има амбицията да допринесе за по-мащабното изпълнение на тази политика.
Основната цел на процедурата е насърчаване процеса на образователна десегрегация и превенция за недопускане на вторична сегрегация.
Специфични цели са:
• Подкрепа на местните общности за преодоляване на предразсъдъци и негативни обществени нагласи в процеса на десегрегация в образованието;
• Подкрепа за предотвратяване или преодоляване на процесите на вторична сегрегация в училищата.
Допустими кандидати и партньори по процедурата са:
– общини: една община може да е кандидат по един проект и партньор по други. Тя трябва да има одобрен общински документ за равенство, приобщаване и участие на ромите, или за социално включване на уязвими групи, или за приобщаващо образование. Изисква се решение на Общинския съвет за кандидатстването на общината;
– държавни, общински и частни училища: във всеки проект, независимо кой е кандидат, е задължително партньорството на минимум две училища. Те трябва да са разнотипни, т.е. да принадлежат на една от трите групи училища според чл.52а от Наредбата за финансирането – с висока концентрация (4 и 5 група), с ниска концентрация (1-3 група) или без концентрация. Едно училище може да е кандидат или партньор само по едно проектно предложение;
– юридически лица с нестопанска цел с доказан опит и експертиза в сферата на образованието и/или работа с уязвими групи: НПО може да е кандидат по едно проектно предложение и да е партньор по неограничен брой други във всички региони на страната, стига да може да докаже капацитет;
– Регионални управления на образованието (РУО): те могат да са партньор в няколко проектни предложения от своя регион.
Дейностите, които ще получат подкрепа, включват:
Дейност 1. Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието: дейността може да включва широк спектър от под-дейности, които да стимулират създаването на взаимно доверие между родителите от различните етноси и формирането на подкрепа от страна на цялата местна общност. Такива под-дейности могат да бъдат родителски срещи, дискусии, беседи, микро-референдуми и множество други, които събират родителите от различни групи и различни училища.
В рамките на тази дейност могат да бъдат ангажирани и образователни медиатори, независимо с каква концентрация са училищата. Един медиатор може да бъде нает на заетост до 4 часа на ден;
Дейност 2. Обучения на местна и училищна администрация, на образователни медиатори, социални работници и други заинтересовани страни и на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, обучения за прилагане на Хартата на основните права на ЕС;
Дейност 3. Мобилност и обмяна на опит: тази дейност включва посещения на директори, учители, образователни медиатори и други членове на екипа в други училища, от които могат да почерпят опит. В края на дейността те трябва да изработят училищен план за десегрегация/ за превенция на вторичната сегрегация;
Дейност 4. Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: посочената дейност следва да е основна за целия проект. Тя включва междуучилищни дейности, в които ще участват ученици и родители от различните училища. Също така могат да бъдат организирани допълнителни обучения по Български език, адаптиране на учебни материали и ред други.
Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по цялата операция е 28 624 214 лв. Минималният размер за проектно предложение е 250 000 лв., а максималният размер е 750 000 лв.
Опитът от предходната грантова процедура (утвърждаване на интеркултурното образование) сочи, че относително високият бюджет на цялата операция позволява да бъдат одобрени голям брой проектни предложения. Това е една от разликите между настоящата операция и конкурсите на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства и Национална програма „Подкрепа на общините за дейности за десегрегация“. За съжаление, бюджетът на ЦОИДУЕМ и на Националната програма е твърде ограничен въпреки големия интерес към тях. Операцията, обявена от Програма Образование има шанса да запълни този „вакуум“ и да предостави необходимото финансиране за по-мащабни дейности за десегрегация.
Изпълнението на проектите ще става чрез така наречените „опростени разходи“ по схемата, въведена чрез „Утвърждаване на интеркултурното образование“, а именно: разходи за труд + 40% други преки и непреки разходи. Това позволява бърза отчетност, бързо верифициране на разходите (не се прилагат фактури, сметки за изплатени суми и др. първични отчетни документи) и ангажиране на екипа по проекта с реални дейности, а не с усложнена отчетност.
Пълният комплект Насоки за кандидатстване е публикуван на следните интернет адреси: https://eumis2020.government.bg, http://opnoir.bg и www.eufunds.bg.
Кандидатите по процедурата могат да искат разяснения във връзка с Насоките в срок до три седмици преди изтичането на срока за кандидатстване. Допълнителни въпроси по Насоките за кандидатстване се задават в писмена форма чрез ИСУН (https://eumis2020.government.bg), модул „Разяснения по процедурата“.
Крайният срок за кандидатстване е 30.06.2025 г., 17:30 часа, чрез ИСУН. Проектните предложения се подават от кандидатите само в електронен формат, подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП).
За да подпомогне кандидатите ИАПО организира информационни дни, както следва:
• гр. Пловдив – 9 април 2025 г. (сряда), Център за растителна и системна биология и биотехнология (ЦРСББ), ул. „Св. Княз Борис I – Покръстител“
№ 14, конферентна зала, от 09:00 до 12:55 ч.;
• гр. Плевен – 16 април 2025 г. (сряда), в Медицински Университет – Плевен, ул. „Св. Климент Охридски“ № 1, зала „Амброаз Паре“, от 09:00 до 12:55 ч.
Център Амалипе ще подкрепи партньорските училища, общини и НПО във формулирането на проектни идеи и подготовката на качествени проектни предложения. Организацията има натрупан богат опит в осъществяването на дейности за десегрегация, работата с родители и медиатори, както и в обучение на педагогически специалисти. Призоваваме всички общини, в които има сегрегирани или сегрегиращи се училища да се възползват от възможността на процедурата и да подготвят проекти за десегрегация!
Вижте още: