
Предстоящото по „Успех за теб“ и финансирането за работа с уязвими групи
Какво предстои през следващите месеци по проект „Успех за теб“, новостите във финансирането за работа с уязвими групи и какво е важно да знаят директорите на училища и ДГ, за да не загубят средства в края на 2024, както и ред други въпроси обсъдиха ръководителите на образователни институции и представители на МОН. Това се случи като част от Националната среща на професионалната директорска общност за интеркултурно образование, организирана от Център Амалипе на 24 – 26-ти юни. В срещата участваха над 150 директори от училища в цялата страна. С тях разговаря екипът на проект „Успех за теб“(ръководителят на проекта Грета Ганчева, Владимир Станчев и др.), както и представители на дирекция „Финанси“ на МОН и на ИАПО.
По-долу представяме част от зададените въпроси и получените отговори по време на срещата:
Какво предстои по Успех за теб?
Поетапно се пуска разширение на платформата. Сега предстои да се пусне дейност 5: Заниманията по интереси. Училищата ще бъдат уведомени, когато това стане, за да могат да вписват дейността си в самата система и да се генерират удостоверенията за 70 часа проведени със съответните групи. Довършва се в системата дейностите свързани със стипендиите, с оборудването на кабинетите.
Ще има ли възможност за допълнително оборудване на кабинетите по дейност 3?
Да, по отношение на оборудването и ще има списъци като падащи менюта, където ще може да се избира от посочените какво оборудване ще може да бъде закупувано било то за дооборудване или за нов кабинет.
Ще бъдат ли получени нови аванси за изпълнение на дейностите?
По проекта НЕ се превеждат авансови средства. И до този момент не са изплащани аванси. Училищата вече получиха средства, но това са пари за вече реализирани, описани, отчетени дейности до края на месец април.
Трябва ли да се съкращават медиаторите в края на учебната година?
НЕ бива да се съкращават и освобождават хора, които вече са одобрени по проекта особено след като има дейности, които могат да се осъществяват с родителите и през лятото и които са важни за успеха на проекта. МОН не одобрява такива действия.
Може ли да се кандидатства по проект Успех за теб през новата учебна година?
МОН има такова намерение. Ще пуснат до края на месец юли формуляри, с които ще може да се кандидатства.
Защо дейностите не се пускат по хронология в платформата?
Дейностите са разнообразни и не следват хронология. За МОН е важно да стартират модулите за наемането на специалистите, образователните медиатори, за да се финансират средствата за тях и да стартират пакетите за допълнителна и обща подкрепа, защото това е същинската работа с учениците в училище. Последователността я приоритизират МОН.
Заниманията по интереси може ли да обхващат 2 учебни години?
Не, не могат. В указанията е посочено, че са в рамките на съответната учебна година, но могат да се провеждат и през ваканцията, както и в наредбата е разписано.
Защо не са преведени средства за заплати на специалисти и медиатори, както и средства за вече реализирани пакети?
Вероятно, защото не са качени необходимите отчети и документи в системата, които да се генерират и директорът да е утвърди. Това, че има документи, не означава, че има генерирани отчети. Приканваме Ви да го направите възможно най-бързо и ще си получите средствата.
Ще има ли в платформата система за заплащане или всяко училище ще изплаща възнагражденията със системата, с която то работи?
Изплащането се извършва на база обезпеченост на всяко училище.
Миналата година от МОН искаха справка в края на учебната година по колко ученици са включени за указване на обща подкрепа през следващата учебна година. Сега ще има ли такава справка?
Да, но първо ще искат справка за дейностите, за да може да Ви определят бюджета за следващата учебна година. Ще изпратят необходимите формуляри през идващите седмици.
Да освободя ли помощник на учителя и ресурсен учител?
Не освобождавайте хора, защото те се назначават в рамките на целия срок на проекта. Това не е в полза на никого. МОН вече е приело назначените хора. Сега ни интересува какви деца и какви други дейности ще заложите, ако искате нещо допълнително, което до сега не сте искали.
Кога ще имаме възможност да отчитаме проведените интензивни форми с родителите по дейност 2?
Работи се и по този модул в системата. За лятото няма да стане, но от есента ще бъде достъпно. До тогава си ги водете на хартия, защото ще трябва да ги отчитате за минал период назад.
Имат недовършени пакети поради липса на ученик до 14.09. Може ли да се реализират дейностите след това?
Не, не може. Както и при предходния системен проект „Подкрепа за успех“, настоящият също възстановява разходи само при реализирани изцяло пакети. Директорите и учителите следва да положат максимални усилия за това ученикът, който започне даден пакет, да го довърши. В противен случай не могат да бъдат възстановени разходи за него.
Поради липса на бюджетни средства, възможно ли е фактурите за материали по дейности 3,4 и 5 да са с начална дата от септември 2024 въпреки, че дейностите са приключили?
Това е възможно, ако училището има споразумение с книжарница или друг доставчик и съответно протоколи за предоставени материали по време на изпълнението на дейността. Много училища имат такава практика – сключват споразумение с книжарница в началото на проекта, тя предоставя материали при необходимост при изпълнението на съответните дейности и след получаване на средства от проекта се разплащат с книжарницата. Това е напълно допустимо, училищата трябва да съхраняват споразумението и протоколите за получени средства. Освен това, за разлика от предходните системни проекти, Успех за теб не изисква документи за направените разходи, а само заложените такива и отметените разходи.
Как ще става заплащането на училищните екипи за управление на проекта? Защото в повечето случаи директорът е председател, а няма допълнително споразумение. Как ще се начислят тези средства?
Ще се платят като ДТВ за постигнати резултати по работа по проект. Нормално е да се отчете дейността пред РУО и на тази база да Ви бъдат изплатени. Чл. 7, ал. 3 от указанията.
Има ли възможност да се подобри функционалността на системата, за да може да се поправят пакетите, които са потвърдени от РУО?
Екипът на проекта работи по тази задача, но към този момент не може да даде дата за нейното изпълнение.
Кога счетоводителя ще има достъп до системата на проекта, за да качва документи?
Счетоводителят няма ангажимент към качване на документи. Единствено ще трябват финансови документи за оборудване и когато модулът бъде готов, ще има обучение на училищните екипи по въпроса.
При доста училища има проблем при навременното превеждане на целевите средства (държавната субсидия) от страна на общините. Има ли как да се контролира този процес?
В рамките на 7 дневен срок от получаване на субсидията тя трябва да бъде преведена на училища и детски градини. Ако има такъв проблем, заинтересованите страни могат да проверят на сайта на МФ качените отворени ФО писма всеки месец и ако има превод, а нямат финансиране, да се обърнат към отделите. Но нямаме сигнали.
По време на дискусията стана ясно, че много от по-малките училища се притесняват да подадат сигнал, който би злепоставил съответната община. ЦМЕДТ „Амалипе“ пое ангажимент да събере информация от училищата от Мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“ и да изпрати тази информация на МОН, но да не цитира конкретни имена на училища.
Средствата за работа с уязвими групи обикновено се получават към средата на годината – през май или юни. Означава ли това, че образователните медиатори трябва да бъдат назначавани в средата на годината и да бъдат съкращавани в края?
В никакъв случай! Средствата се получават за цялата календарна година и назначените образователни медиатори, социални работници или помощници на учителя трябва да получават своята заплата през цялата година. Обърнете внимание, че през 2025 година средства за образователни медиатори ще получат само тези училища и ДГ, които имат назначени и вписани в НЕИСПУО медиатори към 01.01.2025! Ако съкратите медиатора си на 31.12.2024, няма да получите средства за 2025-та.
Когато има забавяне по финансирането на уязвимите групи, разходите трябва да се поемат временно от бюджета, а не да се освобождават служители и да има постоянно назначаване и прекратяване на договори заради това, защото това е в разрез с кодекса на труда.
Училище е сключило общ договор за 8 часа с медиатор като 4 часа са по чл.52, а другите 4 са по Успех за теб и РУО не признава договора? Правилно ли е това?
Училището е постъпило правилно и това е логиката на комбинирането на средствата по чл.52а и на Успех за теб – най-добре е да има един договор, в който да е посочено, че 4 часа дневно медиаторът работи по Успех за теб.
Вижте още: