Процедура “Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“ по Програма Образование е в процес на обществено обсъждане

До 10 февруари всички заинтересовани страни могат да изпращат свои коментари и предложения към предложените от ИА Програма Образование критерии за избор на операция „Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“. След това ще бъде обявен конкурс за конкурентен подбор на проекти, подавани от училища, детски градини, общини или НПО. Какво предвиждат предложените критерии и какво пропускат?

Процедура “Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“ ще бъде първата процедура за конкурентен подбор на проекти по новата Програма Образование, която наследява ОПНОИР. Тя е насочена към подкрепа на интеркултурното образование чрез разнообразяване на формите и средствата за обучение чрез посещение на музеи, театри, концерти, спорт и др., за да може децата и учениците от маргинализирани групи да развият своите компетентности, знания, умения, нагласи и ценности. Процедурата ще се реализира в два компонента: 

-Компонент „По-слабо развити региони“ включва: Северозападен район, Северен централен район, Североизточен район, Югоизточен район, Южен централен район

-Компонент „Регион в преход“: това е Югозападен район, тоест областите София–град, Софийска област, Перник, Кюстендил и Благоевград.

Ще могат да кандидатстват училища, детски градини, общини и НПО. Всеки от тези бенефициенти ще може да подаде един проект и да бъде партньор по други, както следва: 

  • Училищата и детските градини могат да бъдат партньор по два проекта и водещ бенефициент по един или да бъдат партньор по три проекта;
  • Общините могат да бъдат партньори в повече проектни предложения, но само по един от компонентите.
  • Юридическите лица с нестопанска цел могат да бъдат партньори по повече проектни предложения, независимо по кой компонент.
  • ЦПЛР могат да бъдат партньори по повече проектни предложения в рамките на един компонент. Те не могат да подават проектни предложения като водещ бенефициент
  • Национален дворец за децата – София и Национален музей на образованието – Габрово могат да бъдат партньори по неограничен брой проектни предложения независимо по кой компонент.

Предвидените дейности по процедурата са насочени към развитието на разнообразни форми на интеркултурно образование според Наредба 13/21.09.2016г. която регламентира гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Очаква се, че проектите ще допринесат за организирането на извънкласни дейности с интеркултурна насоченост не само в училищата/детските градини, но и извън тях – в музеи, библиотеки, чрез зелени и сини училища и т.н. Също така операцията залага на съвместни проекти между училища/ДГ с висока концентрация на уязвими групи и такива без концентрация или с ниска концентрация. Идеята е децата от различни етноси и социални групи да могат да общуват и да участват в съвместни дейности. От тази гледна точка операцията ще допринесе за десегрегацията в образованието дори там, където се обучават деца и ученици само от един етнос. Затова е задължително изискването във всяко проектно предложение да участва поне едно училище/ДГ с висока концентрация на уязвими групи (група 4  или 5 от приложение 6а към Наредбата за финансирането) и поне едно училище /ДГ без концентрация на уязвими групи или с ниска концентрация (група 1-3 от приложение 6а).

Дейностите, които могат да бъдат включени в проектните предложения са:

Дейност 1. Осъществяване на интеркултурно образование в училищна среда чрез:

Поддейност 1.1. Дейности за разнообразяване на формите и средствата за ефективно осъществяване на интеркултурно образование за развитие на демократична култура и гражданско образование чрез занимания по интереси, съвместни дейности между детски градини, между училища и между детски градини и училища с концентрация на деца от уязвими групи, и такива, в които няма концентрация на деца от уязвими групи, вкл. обменни визити, екскурзии, зелени училища и др.

Поддейност 1.2. Дейности за популяризиране на възможностите за професионално развитие и личностно развитие на учениците посредством образование чрез организиране на тематични срещи и беседи на ученици с представители от различни професионални съсловия, учени, хора на изкуството, културни дейци, спортисти.

Поддейност 1.3. Обучения на педагогически специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда.

Дейност 2. Осъществяване на учебен процес чрез изнесени занимания:

Поддейност 2.1. Организиране и провеждане на учебния процес (в детски градини и училища) в реална среда, посредством изнесени занимания в музеи, художествени галерии, културни институции, такива свързани с театралното, танцовото, културното и природното наследство, визуалните изкуства, спортни и музикални мероприятия.

Поддейност 2.2. Провеждане на културно-образователни инициативи, популяризиращи четенето и грамотността в библиотеки, като част от обучението по образователни направления.

Поддейност 2.3. Развиване на отношение към културата и придобиване на знания относно културното и литературното наследство, четенето, творческото мислене, природните, естествените и точните науки чрез провеждане на занимания по интереси в извънкласна форма и изнесени занимания.

Дейност 3. Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им, включително чрез участие на образователни медиатори.

Дейност 4. Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.

Поддейности 1.1, 2.1, 2.2 и дейност 3 са задължителни за включване във всяко проектно предложение.

 

Какво е новото и какво е пропуснато в така предложената операция?

Предложените Критерии за избор на операция дават широка възможност за разнообразни и иновативни проектни предложения. Те са включили и голяма част от предложенията, направени по време на заседанието на Комитета за наблюдение на ОПНОИР през ноември, когато операцията бива обсъдена за първи път. По време на дискусиите НПО представителите в Комитета Деян Колев и Нели Колева отправиха следните предложения: 

  • включване на възможността училища и детски градини да бъдат водещи бенефициенти: това е отразено в обновените Критерии;
  • обявяване на операцията с 3 или 4 срока за кандидатстване: тази възможност е заложена;
  • отлагане на обявяването на операцията до май 2023г., за да бъде разрешен проблемът с “de minimis”: към този момент това предложение по-скоро не е отчетено;
  • включване на дейност “Обучение на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда”: дейността е включена в обновените Критерии;
  • дейностите, реализирани от НПО да бъдат включени в режим “непомощ”, т.е. към тях да не бъде прилаган режимът “de minims”: това ключово предложение не е отчетено.

 Критериите съдържат „мина“, която може да създаде сериозни проблеми пред цялостното изпълнение на операцията – прилагането на режим „държавна помощ“ към проектите, подавани от НПО. Този режим доведе до практическо отстраняване на качествените организации и до провал на две от операциите по предходната оперативна програма. Това, че голяма част от работещите организации вече имаха одобрени проекти по ОПНОИР или ОПРЧР ги възпрепятства да кандидатстват по „Ограмотяване на възрастни“ и „Подкрепа на уязвими групи за достъп до висше образование“. Причината бе, че надхвърлят границите на така наречената „държавна помощ“, макар че за всички е ясно, че този тип проекти не представляват държавна помощ.

 

Предложените Критерии за избор на операция  “Утвърждаване на интеркултурното образование, чрез култура, наука и спорт“ вижте тук

 

В срок до 10.02.2023 г. (включително) заинтересованите страни могат да изпращат предложения и становища до Управляващия орган на електронен адрес: infosf@mon.bg. 

Повече информация,можете да видите тук.

 Вижте още:

Индикативна годишна работна програма за 2023 година: какви операции ще бъдат обявени по Програма Образование

Проведе се 17-то заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“