Нова професия „Образователна медиация“ е утвърдена в Списъка на професиите за ПОО
Списъкът на професиите за професионално образование и обучение, актуализиран със Заповед на министъра на образованието от 21.08.2024г. включва професията „Образователна медиация“. Така професионалните гимназии и ЦПО ще могат да осъществяват обучение в III СПК по тази професия. Постигнатото е важен успех, тъй като първоначалният вариант, публикуван от МОН за обществени консултации, не съдържаше професията. Център Амалипе и десетки училища, учители и медиатори изпратиха свои становища в рамките на процедурата и те бяха подкрепени от МОН и министър Цоков. Какво означава включването на новата професия за училищата и за самите медиатори?
На 28 юни МОН публикува за обществени консултации Списък на професиите за професионално образование и обучение. В него отново липсваше професията „Образователен медиатор“, въпреки че още от 2022г. СБУ и АИКБ бяха предложили това. Предложението бе особено релевантно с оглед на назначаването на над 1000 образователни медиатори в училища и детски градини в цялата страна. Център Амалипе изпрати свое становище с предложение за включване на професия „Образователна медиация“ и апелира към училища, детски градини, образователни медиатори, учители и всички заинтересовани от качественото образование и пълния обхват да изпратят свои предложения или да подкрепят онлайн петиция. В рамките на процедурата за обществени консултации петицията бе подкрепена от 431 граждани.
Професията „Образователна медиация“ е включена под номер 011302 в професионално направление 0113 „Образователна подготовка без предметна специализация“. Предвидено е обучението да бъде по III степен на професионална квалификация. Обучение по нея ще могат да осъществяват всички професионални гимназии и ЦПО, като вероятно това ще може да се случи от 2026/2027 учебна година. До тогава следва да бъдат изработени всички документи, изискващи се за професионалното обучение в III степен.
За образователните медиатори този успех ще предостави множество възможности за по-добро обучение и квалификация, така че да могат да изпълняват още по-професионално възлаганите им задължения и отговорности. Също толкова важно е, че това допълнително ще утвърди авторитета и устойчивостта на професията.
От 2018 г. училища/ДГ в цялата страна започнаха назначаването на образователни медиатори, като непедагогически персонал, който работи активно с родителите и местните общности. Медиаторите бързо доказаха необходимостта от тази позиция, като се включиха активно в дейностите за подсигуряване на пълен обхват и превенция на отпадането от училище. Първоначално, МОН подсигуряваше средствата за назначаване на образователните медиатори, чрез системните проекти „Подкрепа за успех“ и „Активно приобщаване в сферата на предучилищното образование“. След техния край по настояване на Мрежата на образователните медиатори и на Център Амалипе, бе въведена Национална програма за подкрепа на образователните медиатори, а от юли 2023 г. ангажиментът бе изцяло поет от държавния бюджет чрез целенасочено финансиране по чл.52а от Наредбата за финансирането. Така от януари 2024 г. всички училища и ДГ с концентрация на уязвими групи получават специален ресурс за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя – общо 1260 щата.
Център Амалипе изразява своята благодарност на МОН за включването на професията „Образователна медиация“ в Списъка с професиите за ПОО! Апелираме за оперативно бързото изработване на всички необходими съпътстващи документи, така че професионалните гимназии и ЦПО да започнат обучение по тази професия възможно най-скоро!
Вижте още:
Заповед РД09-2230/09.08.2024 г. за утвърждаване на актуалния Списък на професиите за ПОО
Актуално: Средствата за работа с уязвими групи през 2024 г.
Средствата за работа с уязвими групи: как следва да се разпределят и как да избегнем тяхната загуба?