
Средствата за работа с уязвими групи: как следва да се разпределят и как да избегнем тяхната загуба?
През 2023 г. чл.52а от Наредбата за финансирането, който предоставя допълнителни средства на училищата и ДГ с концентрация на уязвими групи, бе променен. Въпреки разяснителните кампании на РУО и МОН, колективите на много образователни институции все още имат въпроси за разходването на средствата за работа с уязвими групи. Остава реална и опасността училищата и ДГ да загубят част от тези средства в началото на 2025 г. Какво трябва да имат предвид директорите и учителите?
Чрез ПМС 98/07.07.2023 г., Наредбата за финансирането и в частност чл.52а бяха променени, като предоставеният ресурс за работа с уязвими групи бе разделен в два потока: новата ал.4 към чл.52а ги определя като две отделни точки –
Чл. 52а, ал.4, т.1 “Средства в размер, определен според броя на децата и учениците в институцията и съответния годишен размер за финансиране за едно дете и ученик съгласно приложение № 6б”: това са средствата, които училищата и ДГ познават още от 2018 г. Те могат да бъдат използвани за заплащане на участниците в екипите за обхват, за допълнителни часове по български език, като и за друг персонал, ангажиран в мерки за превенция на отпадането и подсигуряване на пълен обхват. И досега директорите използваха този ресурс, за да стимулират тези колеги, които изпълняват по-целенасочени дейности, спрямо децата и учениците от уязвими групи;
Чл. 52а, ал.4, т.2 “1. средства в размер, определен според броя на децата и учениците в институцията и съответния годишен размер за финансиране за едно дете и ученик съгласно приложение № 6б;”: това е специфичният ресурс за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя, който МОН определи от средата на 2023 г., за да подсигури устойчиво финансиране за тези важни позиции. На практика, още от 2018 г. чл.52а предоставяше възможност за назначаване на образователни медиатори…, но това бе включено като част от цялостните средства по чл. 52а. От 01.07.2023 г. ресурсът е разделен в два потока, както посочихме по-горе.
По-долу прилагаме отговори на част от въпросите, които Център Амалипе получава от училища от Мрежата “Всеки ученик ще бъде отличник”:
Трябва ли ресурсът по чл. 52а, ал.4, т.1 да бъде разпределен по равно между целия педагогически колектив?
Не. Посоченият ресурс следва да бъде предоставен на тези служители, които изпълняват по-целенасочени дейности за пълен обхват и превенция на отпадането. По обясними причини, това не са всички служители в училището/ДГ. Ресурсът е възможност за допълнително стимулиране на тези колеги, които реализират повече дейности и постигат повече резултати. Освен това, той може да бъде използван не само за педагогическия персонал, но и за непедагогическия.
Обърнете внимание на ал. 5 към чл. 52а, която регламентира използването на ресурса от т.1 “„(5) Със средствата по ал. 4, т. 1 може да се извършват разходи за допълнителни трудови възнаграждения за служители, включени в екипите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език, в детските градини, както и за персонал, ангажиран с мерки за подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от системата на предучилищното и училищното образование на децата и учениците от уязвими групи.”
Кои колеги можем да стимулираме чрез ресурса по чл. 52а, ал. 4, т.1?
Решението за това е индивидуално и зависи от контекста на работа във всяко училище и ДГ. От опита на Център Амалипе сме се убедили, че е много добра инвестиция да бъдат стимулирани колеги, които:
– Работят активно с Родителския клуб, Обществения съвет и други форми за ангажиране на родителите.
– Координират или работят активно с Ученическия съвет/парламент/омбудсман и други форми за активизиране на учениците.
– Организират иновативни занимания по интереси, които ангажират учениците и т.н.
Използвайте тази възможност, за да стимулирате колегите, които полагат целенасочени усилия и постигат резултати!
Разбира се, чл. 5 също така ви дава насока за стимулиране на колегите (педагогически и непедагогически персонал), които са ангажирани в екипите за обхват, както и, които водят допълнителни часове по български език.
Колеги директори ни казаха, че с ресурса по т. 1 можем да заплащаме единствено на психолози и педагогически съветници, но не и на учители. Така ли е?
Не, решението е на директора и той може да стимулира педагогически и непедагогически персонал, който работи по-целенасочено с уязвимите групи и постига резултати. Психолозите и педагогическите съветници безпорно са важни и ако прецените може да ги стимулирате. Но може да направите това и с други учители, както и позиции от непедагогическия персонал.
Нашето училище има отпуснати само 9000 лв. за образователен медиатори, които не стигат за цяла бройка. Можем ли да използваме и другите средства по чл. 52а, за заплащане на образователни медиатори?
Да, това е позволено от ал. 7 на чл. 52а. Тя позволява ресурс от т.1 да бъде използван за т.2, т.е., за заплащане на образователните медиатори. Обратното не е допустимо – средствата, които получавате за заплащане на медиаторите, помощник на учителя, социалните работници, не могат да бъдат използвани за нищо друго!
Нашето училище има отпуснати само 9000 лв. по т. 2, а съседното училище има отпуснати 18 000 лв. Защо е така?
Въможните причини могат да бъдат две: съседното училище може да има значително повече ученици или да е в по-висока група на уязвимост. Обърнете внимание на таблица 6в към Наредбата за финансирането. В нея е посочено кои училища и ДГ какъв ресурс получават за назначаване на образователни медиатори. Критериите са два. Единият е свързан с броя на децата и учениците. Вторият се отнася към групата на уязвимост (от 1 до 5) на съответната образователна институция.
Можем ли със средствата по т. 2 да назначим друг непедагогически персонал, например: пазач, огняр…?
Не. Ал. 6 на чл. 52а от Наредбата за финансирането е категорична “Със средствата по ал. 4, т. 2 се извършват разходи за назначаване на образователни медиатори, социални работници и/или помощници на учителя.”, т.е. посочени са само тези три позиции. Разходите за други позиции няма да ви бъдат признати.
Средствата за работа с уязвими групи обикновено се получават към средата на годината – през май или юни. Означава ли това, че образователните медиатори трябва да бъдат назначавани в средата на годината и да бъдат съкращавани в края?
В никакъв случай! Средствата се получават за цялата календарна година и назначените образователни медиатори, социални работници или помощници на учителя трябва да получават своята заплата през цялата година. Обърнете внимание, че през 2025 година средства за образователни медиатори ще получат само тези училища и ДГ, които имат назначени и вписани в НЕИСПУО медиатори към 01.01.2025! Ако съкратите медиатора си на 31.12.2024, няма да получите средства за 2025-та.
Когато има забавяне по финансирането на уязвимите групи, разходите трябва да се поемат временно от бюджета, а не да се освобождават служители и да има постоянно назначаване и прекратяване на договори заради това, защото това е в разрез с кодекса на труда.
Мога ли да прехвърля средствата по чл. 52а от 2024 г. като преходен остатък за 2025 г.?
Категорично не! Ал. 8 на чл. 52а ясно постановява , че “Средствата по ал. 1 за съответната година се намаляват с размера на неизразходваните средства, предоставени от държавния бюджет на същото основание през предходната година.”. Това се отнася и за двата потока – т. 1 и т. 2. Ако не използвате тези средства до края на 2024 г., през 2025 г. субсидията ви за работа с уязвими групи ще бъде редуцирана със съответната неизползвана сума. Така на практика ще загубите неизползваните средства.
Следва да подчертаем, че ал. 8 бе въведена чрез промените в Наредбата за финансиране за да бъде прекратена практиката средствата по чл. 52а, да не бъдат използвани, а да се прехвърлят като “преходен остатък” от някои училища. Тази практика не е широко разпространена, но някои от големите градски училища с концентрация на уязвими групи години наред не използваха средствата по чл. 52а, а ги прехвърляха от година на година по своя бюджет. Променената наредба изисква средствата по чл. 52а да бъдат използвани в рамките на една година.
Това изискване следваше да влезе в сила още от миналата година, но бе отложено по настояване на Център Амалипе, тъй като през 2023 г. средствата за работа с уязвими групи бяха предоставени едва в края на октомври. Към настоящия момент, МОН не възнамерява да промени ал. 8, въпреки че има логика тя да бъде облекчена и да позволи на училищата и ДГ да изразходват средствата по чл. 52а през годината на получаване и година след това. Не пропускайте да използвате средствата за работа с уязвими групи, които получихте през 2024 г. до края на годината, за да не ги загубите!
Нашето училище получава тази година за първи път средства за назначаване на образователни медиатори. Получихме ги през май и назначихме медиатори от юни. Как да не загубим средства?
Можете да използвате средствата, които сте получили, както за основна заплата на назначения медиатор, така и за ДТВ, за СПКО и за други допълнителни възнаграждения на медиатора. Имате интерес да стимулирате назначения колега, особено ако той върши добра работа. Обърнете внимание, че чл. 52а предоставя ресурс единствено по стълб 1 от делегирания бюджет, т.е. средства за заплати и хонорари, а не за транспорт, оборудване и др.
Трябва ли назначеният образователен медиатори да бъде на минимална работна заплата?
Спокойно може да предвидите по-висока заплата. През 2024 г. МОН определи 18 000 лв. за цяла бройка образователен медиатор, помощник на учителя или социален работник, т.е. по 1500 лв. месечно. Тук трябва да влезнат и осигуровките работодател-работник, ДТВ, клас “прослужено време”. Но при всички положения предвидените средства са повече от МРЗ. Не можете да ги използвате за нищо друго.
Нашето училище има отпуснати средства само за половин бройка образователен медиатор. Имаме нужда той да бъде на пълен работен ден. Как да намерим още средства?
Може да използвате няколко възможности:
– Ако сте одобрени с половин бройка по проект “Успех за теб”, можете да назначите вашия медиатори на 8-часов работен ден, като 4 ч. ще работи по “Успех за теб” и 4ч. по Наредбата за финансирането
– Средствата по т. 1 също могат да бъдат насочени към образователния медиатори и така да се получи сума, каято покрива пълен работен ден
– Вероятно средства по чл. 52а получава и ДГ във вашето село /град. Разберете се с директора на тази ДГ и може да назначите един и същ медиатор – на половин щат към вас и половин щат към детската градина. Медиаторът ще работи с едни и същи родители и ще бъде от полза и за двете институции.
Училище е сключило общ договор за 8 часа с медиатор като 4 часа са по чл.52, а другите 4 са по Успех за теб и РУО не признава договора? Правилно ли е това?
Училището е постъпило правилно и това е логиката на комбинирането на средствата по чл.52а и на Успех за теб – най-добре е да има един договор, в който да е посочено, че 4 часа дневно медиаторът работи по Успех за теб.
Photo credid: Canva Pro
Вижте още:
Предстоящото по „Успех за теб“ и финансирането за работа с уязвими групи