Какво планира Програма „Образование“ за 2025 г.?

Комитетът за наблюдение на Програма „Образование“ одобри Индикативна годишна работна програма (ИГРП) за 2025 г., в която са разписани новите операции, финансирани от Програмата, вкл. кой ще може да кандидатства, на каква стойност, за какви дейности и до кога може да се подават проектни предложения. ИГРП 2025 е амбициозна и предвижда планирането на 853 157 771 лв. За какво ще бъдат използвани те?

Практиката от предходните години сочи, че ИГРП рядко се изпълняват в одобрения вид, много от операциите се отлагат с година или се променят. Въпреки това, тя показва намерението на Управляващия орган, което е съгласувано с МОН. Новите конкурси, планирани за 2025 г., са:

– Комплексни програми на общинско ниво за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията (чрез подбор):

Операцията ще се реализира като конкурентен подбор на проекти в цялата страна. Ще могат да кандидатстват общини, училища и НПО. Ще се изисква задължително партньорство с поне 2 училища от различни категории – с висока концентрация, с ниска концентрация или без концентрация на уязвими групи. Комитетът прие предложението на Деян Колев да бъдат допустими проекти, в които участват и само училища с ниска концентрация и без концентрация на уязвими групи, тъй като това е възможно за подкрепа на дейности за превенция на вторичната сегрегация. Очаква се операцията да бъде обявена през Февруари/Март 2025 г., а проекти могат да се подават до Май/Юни 2025 г. (Това е заложено в Индикативната програма, но практиката показва, че тези срокове често не се спазват).

Допустимите дейности са:

1. Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието;
2. Обучения на местна и училищна администрация, на образователни медиатори, социални работници и други заинтересовани страни и на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, Хартата на основните права на ЕС;
3. Mобилност и обмяна на опит;
4. Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията;

Програма „Образование“ задели 28 624 214 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 250 000 и 750 000 лв.

– Ограмотяване на възрастни (чрез подбор):

И тази операция ще се реализира на територията на цялата страна чрез конкурентен подбор на проекти. Ще могат да ги подават училища, общини и НПО. Ще бъде изисквано партньорство с поне 1 училище, ако то не е бенефициент. Очаква се операцията да бъде обявена през Февруари/Март 2025 г., а проекти могат да се подават до Май/Юни 2025 г.

Примерните дейности ще включват:

1. Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация (мотивация за участие в образование, работа на образователни медиатори и др.).
Популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от повишаването на грамотността;
2. Oрганизиране и провеждане на курсове за ограмотяване на възрастни, и на курсове за усвояване на учебно съдържание за различните образователни етапи и степени за лица, с ниско образование или без образование в координация с Агенция по заетостта и МТСП, с цел последващо включване във възможности за придобиване на професионална квалификация;
3. Валидиране на резултати от неформалното обучение и информалното учене чрез оценяване и признаване на съответствието между компетентности, придобити чрез неформално обучение и информално учене, и изискванията за завършване на клас, етап или степен от основно образование;
4. Групови/индивидуални дейности за запознаване с професии; определяне на професионалните интереси на представителите на целевите групи и консултиране за самостоятелен и осъзнат избор на образование и/или професия за адаптиране на пазара на труда на регионално/местно ниво; проследяване при осъществяване на връзката образование – пазар на труда и др. за подпомагане прехода от образование към реализация на пазара на труда.

Програма „Образование“ задели 62 691 105 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 250 000 и 750 000 лв.

– Създаване на условия за достъп до образование чрез преодоляване на демографски, социални и културни бариери (допълващо финансиране на подхода ВОМР):

Тази операция допълва/замества подхода, Водено от общността местно развитие (ВОМР) от предходния програмен период. През настоящия период по този конкурс няма да кандидатстват МИГ-овете, а крайните бенефициенти на територията на одобрените МИГ-ове: общини, училища и НПО. Очаква се операцията да бъде обявена през Юни /Юли 2025., а проекти могат да се подават до Септември/ Октомври 2025 г.

Примерните дейности ще включват:

1. Подкрепа на деца и ученици;
2. Подкрепа за педагогически специалисти и непедагогическия персонал за работа в мултикултурна среда;
3. Подкрепа на училищни/предучилищни и местни общности за активно взаимодействие в мултикултурна образователна среда;

Програма „Образование“ задели 35 187 498. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 100 000 и 350 000 лв.

– Превенция и предотвратяване на тормоза и насилието и намаляване агресията в училищата:

Тази операция ще бъде напълно иновативна като няма да се осъществява чрез конкурентен подбор на проекти, а чрез предоставяне на средства на конкретен бенефициент. В този случай това няма да е МОН, а училища, които ще бъдат подбрани от Управляващия орган. Очаква се операцията да бъде обявена през Септември/ Октомври 2025, а проекти могат да се подават до Декември 2025/Януари 2026 г.

Примерните дейности ще включват:

1. Провеждане на кампании за толерантност и подобряване на общуването на учениците, както и за въздействие върху вътрешната мотивация, оказване на психологическа подкрепа, насочена към децата и учениците, педагогическите специалисти и родителите;
2. Подкрепа за използването на посредници при решаване на конфликт в училище, консултиране на децата/учениците с психолог/педагогически съветник;
3. Повишаване на компетентностите на учителите за използване и прилагане на форми и методи на противодействие на тормоза, насилието и др., за създаване на подкрепяща среда в класната стая, за работа с деца и ученици със СОП, работа с родителите, противодействие на негативни прояви като агресията/гнева – разпознаване, причини и превенция;
4. Включване на ученици с проблемно поведение в групи за повишаване на социалните умения за общуване и за решаване на конфликти по ненасилствен начин, насочване на детето или ученика към занимания, съобразени с неговите потребности; наставничество;
5. Участие на учениците в училищното управление и подкрепа за доброволчески инициативи, както в занимания, развиващи граждански и глобални компетенции, в т.ч. клубове и състезания по дебати и публични речи.

Програма „Образование“ задели 34 833 135 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност до 400 000 лв.

– Дигитална трансформация на училищното образование:

Тази операция ще се осъществява от МОН и ще продължи Проект „Образование за утрешния ден“ от предходния период. Очаква се в нея да бъдат включени всички училища, които заявят желание. Планира се ИАПО да покани МОН да подаде проект през Януари 2025, а проектът да бъде подаден до Март 2025 г. Кога точно ще стартира операцията за конкретните училища не може да се каже, но плановете на МОН са това да се случи от новата учебна 2025/2026 година.

Примерните дейности ще включват:

1. Надграждане на изградената облачна среда и внедрената платформа за образователни услуги и съдържание „Дигитална раница“;
2. Разработване, адаптиране и ползване на дигитално образователно съдържание;
3. Въвеждане на автоматизирани процеси и изкуствен интелект в училищното образование;
4. Изграждане на модерна защитена образователна среда в училищата, базирана на съвременни съоръжения/ оборудване;
5. Обучения на педагогически специалисти;
6. Повишаване дигиталната компетентност и умения на учениците;
7. Информационни кампании за ползите от изкуствения интелект, киберсигурност, медийната грамотност, защита на интелектуалната собственост, дигитално благополучие и др.

Програма „Образование“ задели 246 473 970 лв. за тази операция.

– Подкрепа за ученици с таланти:

Ще бъде осъществена чрез конкурентен подбор на проекти на общини, училища и НПО. Очаква се операцията да бъде обявена през Юли 2025, а проекти да могат да се подават до Октомври 2025 г.

Примерните дейности включват:

1. Насърчаване и подготовка на ученици с таланти за участие в регионални кръгове на конкурси, олимпиади и състезания;
2. Подпомагане на ученици с таланти за участие в национални кръгове на конкурси, олимпиади и състезания в областта на култура, спорт, STEAM и чужди езици чрез предоставяне на стипендии и провеждане на тренировъчни лагери и летни академии.

Програма „Образование“ задели 32 748 590 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 50 000 и 300 000 лв.

– Образователни маршрути за иновативно учене извън училище:

Операцията ще бъде осъществена чрез директно предоставяне на средства на училища. Очаква се тя да бъде обявена през Юни 2025, а проекти да могат да се подават до Септември 2025 г.

Примерните дейности включват:

Прилагане на иновативни инструменти и модели в организацията и съдържанието на обучението на ученици чрез провеждане на образователни маршрути за иновативно учене извън училище.

Програма „Образование“ задели 52 400 000 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 50 000 и 600 000 лв.

– Развитие на дуалната система на обучение в ПОО (чрез подбор):

Операцията ще бъде осъществена чрез конкурентен подбор на проекти, подадени от професионални гимназии и други училища с професионални паралелки, общини и НПО. Очаква се операцията да бъде обявена през Февруари/Март 2025, а проекти могат да се подават до Май/Юни 2025 г.

Примерните дейности включват:

1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда;
2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение;
3. Осигуряване на учебно съдържание спрямо динамиката на пазара на труда;
4. Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване привлекателността и увеличаване дела на дуалната форма на обучение в ПОО.

Програма „Образование“ задели 86 782 552 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 250 000 и 750 000 лв.

– Утвърждаване на компетентностния подход във висшето образование:

Операцията ще бъде осъществена чрез конкурентен подбор на проекти на висши училища. Очаква се тя да бъде обявена през Септември 2025, а проекти могат да се подават до Декември 2025 г.

Примерните дейности включват:

1. Въвеждане на компетентностно базирани съвместни програми, вкл. за продължаващо обучение между ВУ и работодателите – интердисциплинарни, със споделени ресурси с издаване на съвместни дипломи, чрез засилване на интердисциплинарния подход при подготовка на учебни планове и програми, включване на преподаватели от различни научни области и професионални направления, включително за съвместно обучение на студенти между ВУ и научни организации;
2. Въвеждане на електронно базирани програми и дигитално образователно съдържание, дигитални библиотеки и ресурси на ниво ВУ;
3. Краткосрочна мобилност и стажове на студенти и преподаватели във ВУ и научноизследователски организации за повишаване квалификацията и обмяна на опит във връзка с нововъведените съвместни и дигитални програми чрез допълняемост с „Еразъм+“ и фокус върху студенти от уязвими групи;
4. Развиване на дигиталните и специализираните чуждоезикови умения на студенти и преподаватели чрез допълнителни обучения;
5. Привличане на преподаватели от чужбина и на изявени учени и практици от бизнеса и публичната администрация в академичните часове;
6. Прилагане на модел за валидиране на резултати от предходно неформално и информално учене, съвместно с бизнеса, основан на дневния ред на ЕПВО.

Програма „Образование“ задели 202 057 444 лв. за тази операция, като всеки проект може да бъде на стойност между 1 000 000 и 3 000 000 лв.

– Подкрепа за Центровете за високи постижения в ПОО:

Тази операция допълва Националния план за възстановяване и устойчивост, по който 28 професионални гимназии придобиха статут на Центрове за високи постижения в ПОО (по една във всяка област). Програма „Образование“ ще подкрепи тяхната трансформация чрез т.нар. „меки“ мерки, а именно:

1. Разработване на училищни учебни планове и програми;
2. Прилагане на иновативни методи на преподаване и учене;
3. Продължаваща квалификация на учители и преподаватели в партньорство с бизнеса и ВУ;
4. Идентифициране потребностите и организиране на план-приема в ЦВП; прилагане на индикаторна рамка за качество и анкетни проучвания от механизма за проследяване на завършващите ученици;
5. Партньорства с ВУ, научни и изследователски организации и бизнеса, развиващи дейност в сходни области и професионални направления, за ориентиране към НИРД на учениците чрез школи, съвместни проекти и др.;
6. Дейности за информация и комуникация, състезания по професии, Седмица на професионалните умения и др.;
7. Подкрепа за международно сътрудничество с други ЦВП в ПОО чрез ползване на платформи за онлайн учебно съдържание, съвместни обучителни програми или практики и др., осигуряване на синергия с „Еразъм+“, в т. ч. чрез допълваща подкрепа.

Очаква се операцията да бъде обявена през Декември 2025, а проекти могат да се подават до Февруари 2026 г. Програма „Образование“ задели 71 359 263 лв. за тази операция, като единичен проект може да достигне до 2 548 545,10 лв.

 

Индикативната годишна работна програма вижте ТУК

 

Вижте още:

Комитетът на Програма „Образование“ одобри 8 нови операции и дискутира множество въпроси, включително промяната в ЗПУО