
Преминаха ежегодните регионални директорски срещи по програма “Всеки ученик ще бъде отличник”
За поредна година Център „Амалипе“ проведе двудневни работни срещи с директори на училища, работещи по Програмата „Всеки ученик ще бъде отличник“, като се проведоха съответно на 12 и 13 октомври за Североизточна България, 16 и 17 октомври – Северозападна, Югозападна и Южна Централна и на 17 и 18 октомври за Северна Централна и Югоизточна България. Как преминаха срещите ще ви разкажем по долу.
Черноморската столица събра повече от 60 директори на таз годишната среща на директорската общност от мрежата на програма „Всеки ученик ще бъде отличник – 2“. Двудневната среща откриха представителите на ЦМЕДТ Амалипе – Силвия Станчева, Жанна Василева и Деница Иванова.
Както всеки път досега, отново имаше представители на новоприсъединени училища, които се представиха и споделиха за своята мотивация за присъединяване към мрежата. Директорите от Североизточна България имаха възможността да се запознаят с обобщените резултати за това какво заедно постигнахме от програмния директор Теодора Крумова; както и да обсъдят как ще се развива мрежата през новата учебна година и новия тригодишен период. Бяха разяснени условията за членство в мрежата, етичния кодекс и новите моменти в проекта. Изясниха се краткосрочните и дългосрочни цели на мрежата. Представена бе концепцията за ученици наставници, на която ще се акцентира още по-усилено през новия програмен период.
Както на всяка интерактивна среща на Център Амалипе, не липсваше и работата по групи. Така последваха обсъждания в малки групи по актуалните теми, както следва:
1- ва група – Онлайн обучения – теми и водещи – Шумен и Разград
2-ра група – ученици наставници – Силистра и Варна
3-та група – добри практики по време на дистанционно обучение – Добрич и Търговище
Последваха представяния, които бяха полезни за всеки присъстващ, за да вземе модела, да го пречупи през спецификата на своя регион, да го приложи в поверената му образователна институция и да получи високи резултати. Директорите споделиха колко високо са оценили работата на образователните медиатори по време на дистанционното обучение. А препъни камъка се оказа, че не е бил толкова липсата на устройства, а дигиталната неграмотност на деца и родителите и липсата на мотивацията им да се опитат.
Отчете се ползата и това как „… Във всяка криза обаче човек израства, дори и ние, колегите, по-възрастните. Нямахме избор и трябваше да се потопим в това. И се научихме. И израснахме!“
Предварителната подготовка преди началото на тази учебна година се оказа нещото, чрез което директорите се опитват да си гарантират по-малко стрес по-добри резултати. Инструментът, на който са заложили са били родителски срещи в началото на септември, във всяко село, от което имат ученици, с помощта и подкрепата на кметовете.
На втория ден от срещата председателят на Център Амалипе – Деян Колев, представи актуална информация относно ефективната работа на образователните медиатори по време на синхронно обучение в електронна среда; обсъдени бяха актуални въпроси, свързани с настоящи образователни политики: предизвикателствата пред образованието в началото на новата учебна година; възможности за финансиране на училищни инициативи. А Нели Николова – Програмен координатор “Образователни програми, училищна мрежа и лидерство” представи идеята на Професионалната директорска общност към „Всеки ученик ще бъде отличник“, както и даде информация за предстоящите инициативи.
Домакин на втората и третата директорскки срещи беше “Рачев Хотел Резиденс” в с. Арбанаси.
И там срещите започнаха с представяне на обобщена информация за периода 2017 – 2020 г. по реализиране на „Всеки ученик ще бъде отличник – 2“, който е пореден етап по реализиране на Програмата за намаляване на отпадане от училище. Моделът за намаляване на отпадането от училище чрез включване на интеркултурно образование и равнопоставено участие на родители, ученици и учители е създаден от Център Амалипе преди 10 години и прогресивно развиван и надграждан в училищната мрежа от близо 300 училища.
Изводите са категорични: колкото по-дълго едно училище участва в програмата и прилага нейните елементи, толкова по-добри резултати показва. Така например, училищата, които се включиха и работят с Център Амалипе от 2010 г, а и преди това, чрез въвеждането на Фолкор на етносите – ромски фолклор, са намалили отпадането до около 0.5 % при процент на отпадане при включване в програмата 2.47%.
По време на събитияте се акцентира и върху прилагането на националните политики за осигуряване на средства по различни програми за работа с ученици и родители от уязвими групи, като училищните директори споделиха опита си и своите впечатления от реализирането им.
Петя Русинова – директор на ОУ „Н. Й. Вапцаров“ – с. Селановци сподели своя практически опит като иновативно училище, което предизвика интересна дискусия за приложенията на иновациите в различните типове училища.
По време на втория ден и от двете срещи в с.Арбанаси бяха представени дейностите по новия тригодишен период. Нели Николова се включи и тук, за да разясни ролята на професионалната директорска общност и модела „Обединена интерактивна образователна мрежа“.
В последната сесия Деян Колев и Теодора Крумова представиха актуална информация относно: ефективната работа на образователните медиатори по време на синхронно обучение в електронна среда; възможностите за финансиране на училищните инициативи; изпълнението на националните програми. На всички въпроси бяха дадени изчерпателни отговори.
Работните срещи се модерираха от регионалните педагогически координатори Йонка Данова, Валери Леков, Галина Дечева. В тях се включиха и Таня Христова и Анна Великова, които вече са част от образователния екип на организацията.
Презентацията, представена от Теодора Крумова можете да видите тук.
Презентацията, представена от Петя Русинова можете да видите тук.
И трите срещи преминаха при стриктно спазване на противоепидемичните мерки.
Тръст за социална алтернатива (ТСА) е неправителствена организация, чиято мисия е да се прекъсне порочния кръг на бедността чрез насърчаване на възможности, които помагат на най-непривилегированите граждани на България да постигнат образователен и икономически успех. ТСА подкрепя програми, които със своите почтеност, потенциал за разрастване и прозрачност спомагат за подобряване благосъстоянието на най-бедните хора в България, със специален фокус върху ромите.