
Средствата за работа с уязвими групи през 2024 – какво е важно да знаете?
Средствата за работа с уязвими групи, които училищата и ДГ получиха през май 2024г. следва да бъдат използвани до 31.12.2024г. В противен случай неизползваната сума ще бъде приспадната от субсидията по чл. 52а от Наредбата за финансирането през 2025г. Какво е необходимо да имат в предвид директорите на образователните институци, за да не загубят част от полагащите им се средства?
Ал. 8 от чл. 52а от Наредбата за финансирането изисква “Средствата по ал. 1 за съответната година да се намаляват с размера на неизразходваните средства, предоставени от държавния бюджет на същото основание през предходната година.”. Тя бе одобрена още чрез ПМС 98/07.07.2023г., но не бе приложена през 2024г. поради факта, че средствата за работа с уязвими групи през 2023г. бяха получени едва в края на октомври 2023г. По настояване на Център Амалипе в края на 2023г. МОН отложи с една година прилагането на ал.8. Това означава, че субсидията по чл. 52а за 2024г. може да бъде използвана до 31.12.2024г. Неизползваните средства няма да бъдат „върнати“ в бюджета на МОН, но ще бъдат приспаднати от полагащите се средства за 2025г. По-долу прилагаме отговори на някои често задавани въпроси от директори на училища и ДГ:
Имаме отпуснати 18 000 лв. за един образователен медиатор. Тъй като назначихме такъв през юни, можем ли сега да назначим още един медиатор с част от посочените средства?
Да, имате пълното право да назначите повече от един медиатор/социален работник/помощник на учителя. Разбира се, имайте в предвид, че през 2025г. ще получите средства за един медиатор – през 2024г. те бяха 18 000 лв., през 2025г. вероятно ще бъдат индексирани с малко по-висока сума. Назначавайки още един медиатор сега, вие ще трябва да намерите решение за неговата заетост през 2025г.
Бройките, които се полагат на училище/ДГ зависят от броят на учениците в него и от групата на уязвимост (от 1-5 група), в която попада образователната институция. По тази причина училищата от 5-та група, в които се обучават голям брой ученици получават най-голяма субсидия, а малките училища, особено от 1-2ра група получават средства за 0,25 или 0,5 бройки. Това е описано в таблица 6б на Наредбата за финансирането.
Както посочихме по-горе, отпуснатата сума може да бъде използвана и за по-голям брой медиатори.
Това че средствата се отпускат до 31.12.2024г. означава ли, че трябва да съкратим назначениет образователни медиатори в края на годината?
КАТЕГОРИЧНО НЕ! Средствата се отпускат за цялата календарна година и през 2025г. ще получите нова субсидия, с която да покриете заплатите през 2025г. Обърнте внимание: През 2025г. средства за назначаване на медиатори/социални работници/помощници на учителя ще получат само тези образователни институции, които имат назначени такива към 01.01.2025г.! Тоест, ако съкратите своят медиатор на 31.12.2024г., няма да получите средства през 2025г.
Обръщаме внимание също така, че назначените трябва да бъдат отразени НЕИСПУО – ако не сте го направили, няма да бъде отчетено наличието на такива!
Можем ли да изплатиме ДТВ и СБКО на медиаторите?
Категорично да! Отпуснатите средства включват както месечната заплата, така и осигуровките (работодател и работник), клас „прослужено време“, ДТВ, СБКО, първите два дни от болничния. В края на 2024 изплатете ДТВ на вашият медиатор/и (разбира се, ако е покрил задачите, които сте възложили).
Възможно ли е да включим в средствата за образователни медиатори/социални работници/помощници на учителя и пазача, който охранява училището и често има работа с родителите?
Не, отпуснатите средства в колона 12 са единствено за трите посочени позиции – образователни медиатори, социални работници, помощници на учителя. Всички други позиции, дори да изпъляват подобни допълнителни функции, могат да бъдат покриване единствено със средствата по колона 11.
Работата на образователния медиатор не се свежда до охрана на училището, а до работа с родителите в тяхната семейна среда.
Нашето училище има отпуснати 9 000 лв. за колона 12. Същият медиатор работи и по „Успех за теб“. Можем ли да го назначим на 1 трудов договор?
Разбира се, това е и цялостната логика на допълването между проект „Успех за теб“ и средствата по чл. 52а. Много по-добре е да назначите медиатора на един трудов договор на пълен работен ден. Не пропускайте в договора или в приложение към него/ ваша заповед да посочите, че 4 часа от работния ден образователния медиатор работи по проект „Успех за теб“.
Допустимо е да бъдат използвани два различни трудови договора за по 4 часа, но това създава множество допълнителни затруднения в случай на болничен, отпуск и др.
В нашето училище имаме образователен медиатор, който е назначен единствено по проект „Успех за теб“. Можем ли да използваме средствата по проекта и за покриване на ДТВ, първите два дни от болничния?
Да, проектът покрива и тези разходи.
За какво можем да използваме средствата от колона 11? Можем ли чрез тях да покрием транспорта, да закупим учебни тетрадки, закуски и други социални плащания, от които децата имат нужда?
Категорично не! Средствата по чл. 52а са единствено по стълб 1, тоест те са за заплати и допълнителни възнаграждения. В текста на чл. 52а е посочено, че те могат да бъдат използвани за допълнителни възнаграждения за участващите в екипите за обхват, допълнителни обучения (става дума за обучения на учениците, а не за квалификация на учителите) и за всички други дейности, водещи до пълен обхват и превенция на отпадането.
Можем ли чрез средствата от колона 11 да покрием заплатите на педагогическия съветник, психолог, възпитател, учител?
Да, няма ограничение какви позиции може да покриете. Важното е тези колеги да работят активно с децата от уязвимите групи и това да води до намаляване на отпадането и до пълен обхват. Нашият съвет е да посочите във ваша вътрешна заповед за какви позиции и дейности използвате средствата по чл. 52а, като включите както колона 11, така и колона 12.
Вижте още:
Медиатори по проект „Успех за теб“: могат ли да работят и по средствата за работа с уязвими
Средствата за работа с уязвими групи: как следва да се разпределят и как да избегнем тяхната загуба?