SKHC

Проектът за споделяне на знания и справяне с противоречията

<  Етническа Карта Дигитална Академия Етническа палитра Овладяване на противоречията БЕЗ СЕГРЕГАЦИЯ Примери на успеха Подаване на сигнали

ПРОЕКТ „СПОДЕЛЯНЕ НА ЗНАНИЯ, СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯТА В УЧИЛИЩАТА В ГЪРЦИЯ, СЕВЕРНА МАКЕДОНИЯ И БЪЛГАРИЯ


Съвместната програма осигурява финансиране, позволяващо сътрудничество в поне три държави в рамките на Европейската културна конвенция в областта на образованието по демократично гражданство и образованието по правата на човека (ОДГ/ОПЧ). Поне една от участващите държави трябва да е член на Европейския съюз.
Всеки проект трябва да предостави информация за актуалното демократично гражданство и да спомогне за подобряване на практиките за обучение по правата на човека в страните участници.

Освен това Програмата предвижда:
▶ Насърчаване на дискусиите и споделяне на най-добрите практики за справяне с проблемите на ОДГ/ОПЧ.
▶ Повишаване на осведомеността и видимостта на ролята на ОДГ/ОПЧ на всички нива на обществото.
▶ Насърчаване на сътрудничеството между национални, регионални и местни власти и организации на гражданското общество.
▶ Допринасяне за насърчаване и непрекъснато развитие на образованието по гражданство и права на човека в Европа.13

Проектът за споделяне на знания и справяне с противоречията (SKHC), който се проведе в училища в Гърция, Северна Македония и България, е част от Проектите за многостранно сътрудничество на 6-ия цикъл на програмата DISCO. Целта на проекта е да отговори на общите спорни въпроси, възникващи в трите съседни държави, и да изгради спокойна и приобщаваща училищна среда чрез съвместно разработване и прилагане на подходящи образователни практики и инструменти в училищните общности в трите държави. За да успеят в това, трите страни партньори надграждат ръководството за обучение на ЕС/СЕ за справяне с противоречията „Управление на противоречията. Разработване на стратегия за справяне с противоречията и преподаване на спорни въпроси в училищата”.

Въз основа на предишни публикации на Съвета на Европа за справяне с противоречията страните партньори обучават местната педагогическа общност и изготвят нови образователни материали, подходящи за улесняване на учителите в горните класове на началния и в средния курс, включващи образованието по правата на човека и гражданството в ежедневната си училищна практика.
Освен това чрез дейностите по проекта училищните администратори, служителите по образователно планиране и други регионални или национални заинтересовани страни в сферата на образованието биват мотивирани и подкрепяни в насърчаването на демократично образование, използвайки методика и техники за участие в образованието по правата на човека. Основната цел на проекта е да се изгради мирна и демократична училищна среда, която е приобщаваща и в която участват всички членове на училищната общност.
По-конкретно проектът ще повлияе на образователните политики и практики чрез:
▶ Въвеждането на методика и практики за неформално образование в педагогическата общност, с гарантирано участие и преки резултати.
▶ Включването на официалните образователни органи, управлявани от Министерството на образованието в трите страни партньори, с цел гарантиране насърчаването на демократична и ориентирана към човешките права училищна култура.
▶ Овластяването на училищата при приемане на общ за общността оперативен модел, включващ учители, директори на училища, ученици, както и непедагогически персонал и родители, служители в областта на образованието, организации на гражданското общество, свързани с образованието и т.н.
▶ Устойчивостта на проекта чрез свързани образователни програми и дейности, провеждани от учители в училищата с подкрепата на партньорските НПО.
▶ Усещането на широката общност за важността на демократичното образование.

 

Партньорството


ANTIGONE – Информационен и документационен център за расизъм, екология, мир и ненасилие (партньор ръководител)
ANTIGONE е независима обществена организация с нестопанска цел със седалище в Солун, Гърция. От създаването си през 1993 г. организацията се бори активно с расизма и дискриминацията и насърчава социалната екология, мира и разрешаването на конфликти без насилие.
Основната цел на ANTIGONE е да допринесе за развитието на демократично, отворено общество, способно да гарантира достъп на всеки до достоен стандарт и качество на живот.
Повече информация за ANTIGONE можете да намерите тук: www.antigone.gr/en.

JHR – Журналисти за човешки права (партньор изпълнител)
JHR е неправителствена, надпартийна организация с нестопанска цел със седалище в Скопие, Северна Македония. Тя е създадена през 1996 г. като неформална група и регистрирана през 1999 г., и работи активно за постигане на по-голяма прозрачност и обективност в докладването. Също така насърчава правата на децата и равенството между половете, по-доброто разбиране на правата на жените като човешки права; цели премахване на дискриминацията спрямо жените в обществото и в техните семейства и се стреми да отстоява правото на чиста околна среда.

More information about JHR is available here: www.jhrmk.org.

Център за междуетнически диалог и толерантност “АМАЛИПЕ“ (партньор изпълнител)
Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе“ е водеща ромска организация, работеща за равноправната интеграция на ромите в българското общество. Организацията играе централна роля в организирането на ромското гражданско движение и се застъпва за интеграция пред държавните институции. Център “Амалипе“ е член на Обществения съвет на МОН, Националната пациентска организация, Европейското женско лоби и др. Председателят на организацията Деян Колев бе избран за представител на ромските неправителствени организации в Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, 2014 – 2020 г.

Повече информация за Амалипе можете да намерите тук: https://www.amalipe.bg.

 

Обученията в България март, 2021 – септември, 2021


 

Спорни въпроси в училищата


1.1 Определение
Кои въпроси са спорни?
Определението за спорни въпроси варира леко на различните места. Едно от определенията за спорни въпроси гласи, че те са значими академични, социални, политически и идеологически въпроси, включващи противоположни гледни точки и/или множество гледни точки.2 Спорният въпрос се определя и като въпрос, който води до спор и несъгласие поради различие в мненията.3
Според друго определение въпросите обикновено стават спорни, когато участващите страни са с конкуриращи се ценности и интереси; когато категорично не са съгласни със становища, твърдения или действия; когато темата засяга някаква специфична чувствителност (например политическа или религиозна); или когато предизвикват емоционална реакция. Тези теми могат да се отнасят до събития в миналото, ситуация в настоящето или някакъв бъдещ желан резултат.4
В европейските образователни практики спорните въпроси се определят като „въпроси, предизвикващи силни емоции и свързани с нашите ценности и идеали, които могат да разделят общността и обществото“5. Те пораждат силни емоции, противоречиви обяснения и решения, базирани на алтернативни вярвания и ценности, конкуриращи се интереси, водещи до разделение на обществото.

1.2: Видове спорни въпроси
Спорните въпроси варират от местни до глобални и са различни на различните места. Например въпросите за религиозната и сексуалната ориентация са относително непротиворечиви в някои страни, но много противоречиви в други. Някои спорни въпроси имат дълга и трайна история, като разделения и конфликти между различни групи в рамките на държавите, докато други, като кибертормоза и заплахата от радикализация на младите хора, възникнаха едва наскоро. В този смисъл това, което е спорно в едно училище или дори в един клас, може да не е проблем в други.
Потенциално спорни въпроси в учебната програма са:
▶ Въпроси, свързани с историята, включващи различни описания и гледни точки, и чувствителни теми като конфликти в миналото, произход на национализма, фашизма, антисемитизма и ислямофобията.
▶ Въпроси, свързани със съвременни проблеми, например социални, политически, икономически, религиозни, морални, философски и др. (обхващани от няколко предмета като история, религиозно образование, здравно образование, гражданско и социално образование, литература, наука и др.).
Някои учебни предмети могат да предизвикат повече противоречия от други:
▶ Литература – социални въпроси като расизъм и равенство, промени в отношението към проблемите с течение на времето.
▶ Език – опознаване на други страни и култури, културни връзки.
▶ История и въпроси, свързани с историята, като описаните по-горе.
▶ Наука – еволюция, промени в климата, опити с животни, изследване на стволови клетки, генетично модифицирани храни.
▶ Религиозно образование – религиозно разнообразие и използване на религиозни символи като разпятие и хиджаб.
▶ Здравно и сексуално образование – сексуална ориентация, аборт, употреба на наркотици.
▶ Математика – различни бройни и измервателни системи, използване на и злоупотреба със статистически данни, като например данни, свързани с престъпността и нивата на имиграция.
▶ Гражданско и социално образование – политически системи, политически партии, политики и идеологии.
▶ Физическо възпитание – културни нагласи към спорта, полови модели в спорта и допинг.
▶ Изкуство – културни нагласи спрямо изкуството, изкуството като пропаганда и протест, използване на изкуството за повишаване на осведомеността.
▶ Информационни и комуникационни технологии – радикализиране на младите хора чрез социалните медии, порнография, поверителност в Интернет, демокрация и онлайн кампании.
▶ География – включително местни проблеми, контрол на замърсяването, планиране и сегрегация; глобални проблеми като справедлива търговия, миграция, изменение на климата и етичен туризъм.
▶ Музика – културни нагласи спрямо музиката, музиката като средство за пропаганда или протест, расистки и сексистки текстове в музиката.
Въпреки че не всеки въпрос е подходящ за обсъждане във всяка възрастова група и имайки предвид, че не съществуват „бързи решения“, спорните въпроси не бива да бъдат избягвани в училищата и класните стаи. Освен това те не могат да бъдат ограничени само до класните стаи: те се пренасят в останалите части на училището, коридорите, столовата, спортните площадки и помещенията за персонала6. Освен това учениците биват изложени на спорни въпроси повече от всякога чрез средствата за масова информация и следователно трябва да разполагат с безопасно пространство, където да ги обсъждат и правят по-лесни за разбиране. Обсъждането на актуални спорни въпроси може да бъде добър начин да се помогне на младите хора да се научат да участват в демократичен диалог.

 

Ресурси


 

 

СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯТА В УЧИЛИЩАТА ЧРЕЗ ОБРАЗОВАНИЕ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСТВО

МИРНО СЪЖИТЕЛСТВО И ОБЩУВАНЕ,
РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТИ, СОЦИАЛНА МОБИЛИЗАЦИЯ

Образователно ръководство за учители. Разработено по проект „Споделяне на знания, справяне с противоречията в училищата на Гърция, Северна Македония и България”.

ИЗТЕГЛЯНЕ

 

 

 

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОТИВОРЕЧИЯТА

РАЗРАБОТВАНЕ НА СТРАТЕГИЯ ЗА СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯ И ПРЕПОДАВАНЕ НА СПОРНИ ВЪПРОСИ В УЧИЛИЩЕ

Ръководство за самоанализ на ръководители на училища и висши мениджъри.

ИЗТЕГЛЯНЕ

 


 


This Platform was produced within the projects “NOSEGREGATION: Local Action Against School Segregation of Roma”, financed by the European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020). Project No 848854 and “Sharing Knowledge, Handling Controversy in schools of Greece, North Macedonia and Bulgaria (SKHC)”, funded by the European Union and the Council of Europe, implemented by the Council of Europe
The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of either party.”