< Етническа Карта Дигитална Академия Етническа палитра Овладяване на противоречията БЕЗ СЕГРЕГАЦИЯ Примери на успеха Подаване на сигнали
ПРОЕКТ „СПОДЕЛЯНЕ НА ЗНАНИЯ, СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯТА В УЧИЛИЩАТА В ГЪРЦИЯ, СЕВЕРНА МАКЕДОНИЯ И БЪЛГАРИЯ
Съвместната програма осигурява финансиране, позволяващо сътрудничество в поне три държави в рамките на Европейската културна конвенция в областта на образованието по демократично гражданство и образованието по правата на човека (ОДГ/ОПЧ). Поне една от участващите държави трябва да е член на Европейския съюз.
Всеки проект трябва да предостави информация за актуалното демократично гражданство и да спомогне за подобряване на практиките за обучение по правата на човека в страните участници.
Освен това Програмата предвижда:
▶ Насърчаване на дискусиите и споделяне на най-добрите практики за справяне с проблемите на ОДГ/ОПЧ.
▶ Повишаване на осведомеността и видимостта на ролята на ОДГ/ОПЧ на всички нива на обществото.
▶ Насърчаване на сътрудничеството между национални, регионални и местни власти и организации на гражданското общество.
▶ Допринасяне за насърчаване и непрекъснато развитие на образованието по гражданство и права на човека в Европа.13
Проектът за споделяне на знания и справяне с противоречията (SKHC), който се проведе в училища в Гърция, Северна Македония и България, е част от Проектите за многостранно сътрудничество на 6-ия цикъл на програмата DISCO. Целта на проекта е да отговори на общите спорни въпроси, възникващи в трите съседни държави, и да изгради спокойна и приобщаваща училищна среда чрез съвместно разработване и прилагане на подходящи образователни практики и инструменти в училищните общности в трите държави. За да успеят в това, трите страни партньори надграждат ръководството за обучение на ЕС/СЕ за справяне с противоречията „Управление на противоречията. Разработване на стратегия за справяне с противоречията и преподаване на спорни въпроси в училищата”.
Въз основа на предишни публикации на Съвета на Европа за справяне с противоречията страните партньори обучават местната педагогическа общност и изготвят нови образователни материали, подходящи за улесняване на учителите в горните класове на началния и в средния курс, включващи образованието по правата на човека и гражданството в ежедневната си училищна практика.
Освен това чрез дейностите по проекта училищните администратори, служителите по образователно планиране и други регионални или национални заинтересовани страни в сферата на образованието биват мотивирани и подкрепяни в насърчаването на демократично образование, използвайки методика и техники за участие в образованието по правата на човека. Основната цел на проекта е да се изгради мирна и демократична училищна среда, която е приобщаваща и в която участват всички членове на училищната общност.
По-конкретно проектът ще повлияе на образователните политики и практики чрез:
▶ Въвеждането на методика и практики за неформално образование в педагогическата общност, с гарантирано участие и преки резултати.
▶ Включването на официалните образователни органи, управлявани от Министерството на образованието в трите страни партньори, с цел гарантиране насърчаването на демократична и ориентирана към човешките права училищна култура.
▶ Овластяването на училищата при приемане на общ за общността оперативен модел, включващ учители, директори на училища, ученици, както и непедагогически персонал и родители, служители в областта на образованието, организации на гражданското общество, свързани с образованието и т.н.
▶ Устойчивостта на проекта чрез свързани образователни програми и дейности, провеждани от учители в училищата с подкрепата на партньорските НПО.
▶ Усещането на широката общност за важността на демократичното образование.
Партньорството
ANTIGONE – Информационен и документационен център за расизъм, екология, мир и ненасилие (партньор ръководител)
ANTIGONE е независима обществена организация с нестопанска цел със седалище в Солун, Гърция. От създаването си през 1993 г. организацията се бори активно с расизма и дискриминацията и насърчава социалната екология, мира и разрешаването на конфликти без насилие.
Основната цел на ANTIGONE е да допринесе за развитието на демократично, отворено общество, способно да гарантира достъп на всеки до достоен стандарт и качество на живот.
Повече информация за ANTIGONE можете да намерите тук: www.antigone.gr/en.
JHR – Журналисти за човешки права (партньор изпълнител)
JHR е неправителствена, надпартийна организация с нестопанска цел със седалище в Скопие, Северна Македония. Тя е създадена през 1996 г. като неформална група и регистрирана през 1999 г., и работи активно за постигане на по-голяма прозрачност и обективност в докладването. Също така насърчава правата на децата и равенството между половете, по-доброто разбиране на правата на жените като човешки права; цели премахване на дискриминацията спрямо жените в обществото и в техните семейства и се стреми да отстоява правото на чиста околна среда.
More information about JHR is available here: www.jhrmk.org.
Център за междуетнически диалог и толерантност “АМАЛИПЕ“ (партньор изпълнител)
Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе“ е водеща ромска организация, работеща за равноправната интеграция на ромите в българското общество. Организацията играе централна роля в организирането на ромското гражданско движение и се застъпва за интеграция пред държавните институции. Център “Амалипе“ е член на Обществения съвет на МОН, Националната пациентска организация, Европейското женско лоби и др. Председателят на организацията Деян Колев бе избран за представител на ромските неправителствени организации в Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, 2014 – 2020 г.
Повече информация за Амалипе можете да намерите тук: https://www.amalipe.bg.
Обученията в България март, 2021 – септември, 2021
Спорни въпроси в училищата
1.1 Определение
Кои въпроси са спорни?
Определението за спорни въпроси варира леко на различните места. Едно от определенията за спорни въпроси гласи, че те са значими академични, социални, политически и идеологически въпроси, включващи противоположни гледни точки и/или множество гледни точки.2 Спорният въпрос се определя и като въпрос, който води до спор и несъгласие поради различие в мненията.3
Според друго определение въпросите обикновено стават спорни, когато участващите страни са с конкуриращи се ценности и интереси; когато категорично не са съгласни със становища, твърдения или действия; когато темата засяга някаква специфична чувствителност (например политическа или религиозна); или когато предизвикват емоционална реакция. Тези теми могат да се отнасят до събития в миналото, ситуация в настоящето или някакъв бъдещ желан резултат.4
В европейските образователни практики спорните въпроси се определят като „въпроси, предизвикващи силни емоции и свързани с нашите ценности и идеали, които могат да разделят общността и обществото“5. Те пораждат силни емоции, противоречиви обяснения и решения, базирани на алтернативни вярвания и ценности, конкуриращи се интереси, водещи до разделение на обществото.
1.2: Видове спорни въпроси
Спорните въпроси варират от местни до глобални и са различни на различните места. Например въпросите за религиозната и сексуалната ориентация са относително непротиворечиви в някои страни, но много противоречиви в други. Някои спорни въпроси имат дълга и трайна история, като разделения и конфликти между различни групи в рамките на държавите, докато други, като кибертормоза и заплахата от радикализация на младите хора, възникнаха едва наскоро. В този смисъл това, което е спорно в едно училище или дори в един клас, може да не е проблем в други.
Потенциално спорни въпроси в учебната програма са:
▶ Въпроси, свързани с историята, включващи различни описания и гледни точки, и чувствителни теми като конфликти в миналото, произход на национализма, фашизма, антисемитизма и ислямофобията.
▶ Въпроси, свързани със съвременни проблеми, например социални, политически, икономически, религиозни, морални, философски и др. (обхващани от няколко предмета като история, религиозно образование, здравно образование, гражданско и социално образование, литература, наука и др.).
Някои учебни предмети могат да предизвикат повече противоречия от други:
▶ Литература – социални въпроси като расизъм и равенство, промени в отношението към проблемите с течение на времето.
▶ Език – опознаване на други страни и култури, културни връзки.
▶ История и въпроси, свързани с историята, като описаните по-горе.
▶ Наука – еволюция, промени в климата, опити с животни, изследване на стволови клетки, генетично модифицирани храни.
▶ Религиозно образование – религиозно разнообразие и използване на религиозни символи като разпятие и хиджаб.
▶ Здравно и сексуално образование – сексуална ориентация, аборт, употреба на наркотици.
▶ Математика – различни бройни и измервателни системи, използване на и злоупотреба със статистически данни, като например данни, свързани с престъпността и нивата на имиграция.
▶ Гражданско и социално образование – политически системи, политически партии, политики и идеологии.
▶ Физическо възпитание – културни нагласи към спорта, полови модели в спорта и допинг.
▶ Изкуство – културни нагласи спрямо изкуството, изкуството като пропаганда и протест, използване на изкуството за повишаване на осведомеността.
▶ Информационни и комуникационни технологии – радикализиране на младите хора чрез социалните медии, порнография, поверителност в Интернет, демокрация и онлайн кампании.
▶ География – включително местни проблеми, контрол на замърсяването, планиране и сегрегация; глобални проблеми като справедлива търговия, миграция, изменение на климата и етичен туризъм.
▶ Музика – културни нагласи спрямо музиката, музиката като средство за пропаганда или протест, расистки и сексистки текстове в музиката.
Въпреки че не всеки въпрос е подходящ за обсъждане във всяка възрастова група и имайки предвид, че не съществуват „бързи решения“, спорните въпроси не бива да бъдат избягвани в училищата и класните стаи. Освен това те не могат да бъдат ограничени само до класните стаи: те се пренасят в останалите части на училището, коридорите, столовата, спортните площадки и помещенията за персонала6. Освен това учениците биват изложени на спорни въпроси повече от всякога чрез средствата за масова информация и следователно трябва да разполагат с безопасно пространство, където да ги обсъждат и правят по-лесни за разбиране. Обсъждането на актуални спорни въпроси може да бъде добър начин да се помогне на младите хора да се научат да участват в демократичен диалог.
Ресурси
СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯТА В УЧИЛИЩАТА ЧРЕЗ ОБРАЗОВАНИЕ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСТВО
МИРНО СЪЖИТЕЛСТВО И ОБЩУВАНЕ,
РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТИ, СОЦИАЛНА МОБИЛИЗАЦИЯ
Образователно ръководство за учители. Разработено по проект „Споделяне на знания, справяне с противоречията в училищата на Гърция, Северна Македония и България”.
УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОТИВОРЕЧИЯТА
РАЗРАБОТВАНЕ НА СТРАТЕГИЯ ЗА СПРАВЯНЕ С ПРОТИВОРЕЧИЯ И ПРЕПОДАВАНЕ НА СПОРНИ ВЪПРОСИ В УЧИЛИЩЕ
Ръководство за самоанализ на ръководители на училища и висши мениджъри.