,,Утвърждаване на интеркултурното образование…”: чрез какви дейности да направим проекта по-смислен?

Десетки училища, детски градини, обшини и организации подготвят своите проекти по конкурса ,,Утвърждаване на интерултурното образование чрез култура, наука и спорт”. Процедурата бе обявена от Програма Образование на 22ри януари и първият краен срок е след месец – 22.05. 2024г. Какви дейности могат да заложат, за да направят своите проекти смислени?

Настоящата статия представя идеи, които са почерпани от опита на Център Амалипе и нашите партньорски училища. Те са доказали своята ефективност в практиката, но не претендират, че са “универсална истина”, нито че ще бъдат еднозначно оценени от проверяващата комисия. Тези идеи са по-скоро практически насоки, които следва да бъдат доразвити от всяко училище/ ДГ, в зависимост от местния контекст.

Преди представянето на конкретните идеи, следва да уточним, че винаги е имало е и ще има множество одобрени проекти, които не променят нищо и които можем да наречем ,,полусмислени” или напълно безсмислени. Нека вашият проект е по-различен: за да привлечете и задържите децата в училище, да направите родителите по-съпричастни, да обучите учителите в теми, които ще са им необходими, да формирате подкрепяща обществена среда. Така в крайна сметка ще направите работата в училище по-приятна, лека и успешна…

 

Как да направим проекта по-смислен?

Едва ли има универсален отговор. Със сигурност ще имате успех, ако дейностите бъдат наистина интеркултурни: да помогнат на децата и родителите от малцинствата да се почувстват по-горди от своята идентичност и култура. Дейностите следва също така да помогнат на децата и родителите от мнозинството да се запознаят с “другите” – със сигурност ще им бъде интересно

Партньорството и съвместните дейности между двата типа училища/ДГ (с висока концетрация на уязвими групи и без концентрация или ниска концентрация) е изискване по операцията. Разбира се, изискването следва да бъде стриктно спазено, но то е и важен принцип, който следва да съблюдавате. В много от случаите това е единствената възможност децата от мнозинството и малцинствата да бъдат заедно в рамките на учебния процес!

И освен това: посоченото е шанс да осъществите системно дейности, които отдавна искате да направите, но нямате време или финанси – посещения на музеи, библиотеки, читалища, кратки екскурзии…Както и да доведете ученици и родители, които искате да запишете в гимназиален етап, да се опознаете по-добре с училище и ДГ, които са по-различни от вас и т.н.

Операция “Утвърждаване на ИКО чрез култура, изкуство и спорт” предоставя множество възможности да направите всичко посочено. Предвидените 4 дейности са насочени към ученици, учители, родители и общественост: точно това ви трябва. Прилагането на финансиране чрез “Плоски ставки” облекчава отчетността и ускорява междинните плащания. Вероятно помните предходните години, през които на всеки междинен отчет трябваше да копираме десетки и дори стотици отчетни документи, да товарим цяла кола с отчети и съпътстващи документи… Това вече е минало, отчетите се подават електронно, съпътстващите документи са минимални, а междинните плащания се осъществяват бързо. Дори да сме песимисти, не може да отречем, че напредък има.

Важно е да посочим, че бюджетът на операцията е достатъчно голям и вероятно ще бъде увеличен – шансът вашият проект да бъде одобрен е много голям!

Разбира се, формулярът за кандидатстване, както и съпътстващите документи и декларации можеха да бъдат по-малко…

 

Как да направим Дейност 1 интересна и ангажираща учениците?

Дейност 1 включва занимания по интереси, тематични срещи с различни професионалисти, МУД (междуучилищни дейности), изнесени занимания в културни/научни институции, кратки образователни екскурзии. Не е задължително да реализирате всички от посочените поддейности: можете да прецените кои от тези неща да включите и с каква честота. Задължително е само поне 1 изнесено занимание или екскурзия за учебна година. Обърнете внимание: в екскурзиите и МУД задължително участват деца от различни образователни институции и с различен майчин език. Очаква се това да се отнася и до тематичните срещи и изнесените занимания.

Единствено за заниманията по интереси е допустимо и твърде вероятно да са в рамките на едно училище/ДГ, но включете деца с различен майчин език. Важно е да намерите начин чрез всяка поддейност да подсигурите взаимодействие между деца/ ученици с различен произход, култура, социален статус.

В тази връзка, можем да посъветваме:

  • Имате много възможности за занимания по интереси ( финансирани от държавния бюджет, проект ,,Успех за теб”, ЦОИДУЕМ, Национални програми…), но не пропускайте и тази! Нека тя да е интеркултурна – така не само ще отговорите на името и идеята на операция ,,Утвърждаване на интеркултурното образование”, но и ще дадете шанс за иновативни форми за интеркултурно образование.
  • През последните години ,,Фолклор на етносите/ромски фолклор” се доказа като успешно занимание по интереси, СИП/ ФУЧ. Препоръчваме ви да го включите във вашия проект, като занимание по интереси в рамките на дейност 1. Към него има издадени учебни помагала и тетрадки, дигитални ресурси (клипове, песни, учебни филми, електронни уроци) и предстои да публикуваме нови. Техните електронни версии са напълно безплатни и са налични ТУК
  • Относно възможността за срещи с професионалисти: Направете срещи с успели роми! Нашият опит сочи, че те вдъхновяват и мотивират както децата, така и родителите. Вече има много роми, които се реализират успешно като учители, лекари, адвокати и ред други професии. Потърсете ги.
  • Относно под-дейността ,,Изнесени занимания” нека те представят и традициите, фолклора, литературата, приноса на ромите и другите малцинства. Например: в библиотеката, прочетете и стихове на Усин Керим, на други ромски поети, разгледайте вестник “Романо Еси”, в. “Дром Дромендар” и т.н. – можем да ви предоставим цял списък
  • Относно МУД и екскурзии: съберете заедно деца от малцинствата и мнозинството, родители от различни етноси – те ще станат приятели

 

Дейност 2: Обучения- как да направим обученията по- полезни за нашето училище/ ДГ?

Обърнете внимание, че обученията по този проект са малко: насочени са към малък брой учители и медиатори. Също така тези обучения са краткосрочни – максимум с един кредит. Т.е. по тях няма да има нощувки или излизане извън общината. Един учител може да мине максимум 3 еднокредитни обучения, ще получи три кредита, но ще се брои еднократно в целевата група. Интеркултурното образование и обученията за работа в мултикултурна среда са част от Рамката на компетенциите за демократична култура

Обърнете внимание, че обученията по този проект са малко: насочени са към малък брой учители и медиатори. Също така тези обучения са краткосрочни – максимум с един кредит. Т.е. по тях няма да има нощувки или излизане извън общината. Един учител може да мине максимум 3 еднокредитни обучения, ще получи три кредита, но ще се брои еднократно в целевата група. Интеркултурното образование и обученията за работа в мултикултурна среда са част от Рамката на компетенциите за демократична култура

 

Дейност 3: Как да ангажираме родителите?

По дейността в училищата/ ДГ и общините могат да бъдат наети до половин работен ден образователни медиатори. Очакването е медиаторите да бъдат на пълен работен ден и проектът да покрива половината им работно време – като в “Успех за теб”. Дейността подкрепя провеждането на срещи с родители – минимум 1 среща на срок.

Съвет: организирайте цикъл от родителски лектории по теми, които вълнуват вашите родители! Нищо, че ако един родител участва в повече родителски срещи, той се брои еднократно в целевата група. Важно е да създадете устойчиви контакти и връзки с родителите. Това става само ако успеете да ги доведете в училище, или ако вие посетите махалата. Последното е силно препоръчително -–органзиирайте родителска среща/ срещи в ромската махала! Ще бъдете посрещнати добре и това ще утвърди вашето добро име.

Дейността е насочена преди всичко към образователните медиатори. Училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи ежегодно получават финансиране от МОН за назначаване на образователни медиатори. Каква конкретно сума е заложена за 2024г вижте на https://amalipe.bg/uyazvimi-grupi-2024/

Вероятно сте обърнали внимание, че много от училищата и ДГ в селските райони получават средства за половин щат образователен медиатор. Това се дължи на по-малката бройка ученици в тях. Настоящият проект е възможност да допълните тази половин бройка с финансиране за още половин бройка и така да получите цял щат.

Макар че дейността е разписана преди всичко за работата на образователните медиатори, тя е логично допълнение към Дейност 4.

 

Дейност 4: Как да създадем благоприятна обществена среда?

Дейността подкрепя училищни кампании за гражданските, здравните, екологичните и интеркултурните ценности, преодоляване на негативни нагласи и стереотипи. Тя предполага съвместно участие на деца, ученици и родители с различен майчин език. Обърнете внимание, че трябва да подсигурите демаркацията с кампании на подобна тематика по други програми/проекти. Тази дейност предполага участието не само на учители, но и на външни експерти (те са наречени ,,ЕОД – Експерт образователни дейности)

Използвайте като поводи важни календарни празници на малцинствата – Василица, Гергьовден, Рамазан Байрам, Курбан Байрам, Великден, както и 8 Април и др. Организирайте родителски тържества около тези празници, за да съберете местната общественост и родители от различни етноси.

Можете да организирате също така доброволчески акции на родители в подкрепа на училището. Имаме богат опит с провеждането на такива кампании и знаем, че в тях се включват родители от различни етноси, видни представители на местната общност, неформални авторитети.

Съветваме ви да привлечете в изпълнението на тази дейност неправителствена организация и /или читалище, които работят във вашия регион. Можете дори да делегирате тази дейност на посочените партньори.

 

Какво означава “регионална преоритизация” за тази операция?

Регионалната приоритизация предполага оценяване с повече точки на проектите, които са насочени към по-бедните и уязвими региони. Обърнете внимание, че настоящата операция (както и другите операции по настоящия програмен период) разглеждат Югозападния регион ( София-град, Софийска област, областите Перник, Кюстендил и Благоевград) като ,,регион в преход”. Това е така, тъй като брутния вътрешен продукт и доходите на глава от населението в този регион доближават средните за ЕС. Последното се дължи най-вече на София-град.

По операцията можете да имате партньорства между училища и ДГ от различни региони, но: те могат да са или от всички региони без Югозападен, или само от Югозападен регион.

Оценителната таблица предполага различни точки за различните партньорства. Нашият съвет, ако вашето училище/ДГ е от Северна България, включете партньори от Северна България. Допустимо е да имате партньори от ЮИБ, както и от ЮЦБ, но това ще ви донесе по-малко точки. Ако сте от ЮИБ или ЮЦБ – поканете партньори от Северна България. Допустимо е партньорството ви да бъде само в ЮЦБ и ЮИБ, но това ще ви донесе по-малко точки. Ако сте от ЮЗБ – включете училища от София и области извън София

 

Това не са императивни изисквания, а съвети за повече точки!

 

Къде можем да видим дали нашето училище/ ДГ е с концентрация на уязвими групи и в коя група попада?

Както посочихме по-горе, операцията изисква задължително партньорство между училища/ ДГ с висока концентрация на уязвими групи ( четвърта или пета група) и такива с ниска концентрация ( първа- трета група) или без концентрация. Актуалната Заповед на министъра на образованието за разпределяне на допълнителните средства по член 52А от Наредбата за финансирането, е мястото в което са включени всички образователни институции с концентрация на уязвими групи. Там е посочена в коя група попадат. Заповедта за 2024г. вижте ТУК

 

Вижте още:

Директори на училища, ДГ и представители на НПО дискутираха как да подготвят проекти по процедура ,,Утвърждаване на интеркултурното образование“

Утвърждаване на интеркултурното образование… – кой може да кандидатства?