Красимир Вълчев бе виртуален домакин на учениците наставници по повод Василица
Над 130 ученици от 106 училища се включиха в дискусия с министъра на образованието Красимир Вълчев относно бъдещето на образованието, дистанционното обучение, сегрегираните училища и как образованието може да промени младите хора и техните общности. Дискусията беше организирана онлайн от Център Амалипе като част от събитията по повод културния празник Василица, отбелязван като начало на новата година и ден на ромската култура. Какво попитаха младежите и какви отговори получиха от министъра на образованието?
В срещата ве включиха участниците в продължаващата вече три месеца Лидерската програма на Център Амалипе за ученици наставници, подкрепена от ПРОМЯНАТА, най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп в партньорство с Reach for Change Bulgaria.
Срещата започна с представяне на част от интерактивен урок с дигитално съдържание, изготвен от ОбУ „П.Р.Славейков“ – с. Джулюница. Темата на урока бе Какво е Василица, а авторите – директорът на училището Даниела Христова и десетокласничката Юлияна Стефанова. Комбинирайки изобразително изкуство и анимация те показаха как дигиталните уроци могат да представят по увлекателен начин всякакво учебно съдържание. Този урок е част от инициативата на Център Амалипе за създаване на интеркултурни дигитални уроци, в която участват учители и ученици. Част от урока можете да видите тук.
В дискусията участваха младежи, които са ученици-наставници в училища от мрежата Всеки ученик ще бъде Отличник, която обединява 297 училища от цялата страна. В началото на разговора те запознаха министър Вълчев със своята работа като наставници, които мотивират своите съученици да участват активно в обучението от разстояние. Есил Шукриева от 11-ти клас в Средно училище Ангел Каралийчев – град Стражица представи опита си като доброволец, помагаща на другите ученици да използват онлайн платформи и дигитални ресурси, за да бъдат активни в дистанционното обучение. Презентацията вижте тук.
Нели Николова и Деница Иванова от Център Амалипе запознаха присъстващите с концепцията за учениците наставници и с дисталните обучения, които организацията провежда с тях, за да повиши тяхната мотивация и капацитет. По време на тези обучения участниците не само придобиват технически умения, но имат възможност да се срещнат с гости-мотиватори. Това са успели професионалисти от различни етноси, които разказват за своя път до университета и от там до професионалната реализация. Презентаторите поканиха министър Вълчев да сподели своята лична история и да бъде гост- мотиватор на настоящата среща.
Зюмбюла Ламбова, ученичка в ОбУ „Христо Ботев“, с. Дълго поле предизвика бурни онлайн аплодисменти със своята презентация “Как да привлечем учениците в дейности за превенция на ранните бракове?”. Това всъщност е домашна работа на група Феникс от учениците наставници, които участват в Лидерската програма за ученици наставници. Вижте презентацията тук. Повече за Зюмбюла и нейните амбиции вижте във вестник Марица тук.
Въпреки че не обича да говори за себе си, министър Вълчев се съгласи да разкаже на учениците за своя път и ролята на образованието в него. Завършвайки основно образование в Гълъбово и средно професионално образование в Стара Загора, той се убедил че добри учители има във всички училища. Особено важно е учениците да четат разнообразна литература по различни области, включително и извън конкретните учебни предмети. Интересите на Красимир Вълчев са се променили в различни посоки през неговото детство и юношество, така както става с много други деца и младежи. Бил е увлечен от природните науки, от математиката, след това от физиката, след това от икономиката и така нататък. Учителят му по философия е настоявал учениците да прочитат по една книга седмично и така те са се запознали с автори от хуманитарните науки. Особено впечатление на бъдещия министър е направило произведението на Ерих Фром “Да имаш или да бъдеш”. Пазарът на труда днес е толкова динамичен, че учениците ще работят професии, които понастоящем все още не съществуват или са слабо популярни. Вероятно на всеки ще се наложи да сменя различни професии. Затова е важно да се чете много и най-вече училищата и университетите да формират умения за учене. Днес не е толкова важно да се наизустяват факти, защото тях лесно ще намерим в интернет. Много по-важно е да се научим как да намираме фактите, които са ни нужни и как да формираме умения за учене през целия живот. Така например умението за концентрация, за съсредоточаване върху определена дейност се очертава като едно от най-важните умения за пазара на труда. Училищата и университетите задължително трябва да се преориентират към формирането на умения, посочени министър Вълчев .
Учениците поставиха множество въпроси на министъра на образованието. Най-често задаван бе въпросът “Кога ще се върнем в класните стаи? Всеобщ бе консенсусът, че най-желано е присъственото обучение. Министър Вълчев отговори, че той също предпочита възможно най-голям брой ученици да бъдат възможно най-дълго в класните стаи. Това в най-голяма степен зависи от разпространението на пандемията. Вече е в класните стаи началния етап от идната седмица ще могат да се провеждат някои практически обучения на професионалните гимназии олимпиади и други присъствени състезания. При продължаващ спад на заразените постепенно ще бъдат възстановени присъствените занимания и за другите класове като приоритетни ще бъдат седми – 12-ти клас. Ако се стигне до трета вълна на коронавируса ще търсим вариант как да останат в училище колкото се може от повече ученици без това да бъде за сметка на здравето на техните родители и учители.
Учениците се интересуваха как ще завършат учебната година и получиха уверение, че тя няма да се удължава повече от вече обявените допълнителни седмици за проектни дейности. В 320 училища допълнителните две седмици ще бъдат с учебни занятия, тъй като през декември те не са имали дистанционно обучение. В останалите училища тези седмици ще бъдат използвани за посещения на музеи, екскурзии, проектни дейности и други занимания, които няма да бъдат задължителни за учениците. Относно следващата учебна година, към този момент няма намерение тя да започва по-рано.
Питайки за външното оценяване учениците получиха отговор, че на този етап МОН вече приема някои теми да отпаднат от изпитните варианти за НВО в 7. клас и матурите в 12. Все още не се знае кои са те, няма да загубите, ако учите сериозно, поясни министър Вълчев. Засега ще има тестове и в 4. и 10 клас. Не бива да се притеснявате от тях, тъй като те имат характера на обикновен тест, който дава информация за нивото, до което сте достигнали, каза Вълчев.
Очаквано част от въпросите бяха свързани със специфични проблеми, с които се сблъскват ромските ученици. Защо има училища, в които децата са само от малцинствата, питаха министъра на образованието участниците в онлайн срещата. Красимир Вълчев им отговори, че на места е въпрос на демография – в махали и селища, които са изцяло с хора от ромски и труски етнос. Но добави, че е особено тревожен фактът, че през последните години се увеличават вторично сегрегираните училища в градовете. Тези училища са били етнически смесени, но българските родители са изтеглили децата си от тях, водени от погрешно разбрана грижа за по-високо качество на образование. От 2 г. МОН има програма за десегрегация, по която предоставя пари на общините за транспорт на деца до други учебни заведения в рамките на същия град. Интересът обаче е малък, затова ще се търси начин за по-добро популяризиране на възможността. Вълчев увери, че МОН насърчава обучението в смесени паралелки. Министерството категорично подкрепя усилията за десегрегация. Другата трудна тема, която поставиха учениците, бе за предразсъдъците на пазара на труда по отношение на младежи от малцинствата.
В края на дискусията министърът на образованието бе приканен да представи своята мечта за училището на бъдещето. Представям си го като желана и позитивна среда, която успява да приобщи всички ученици, да ги подготви за живота, отговори Вълчев. С учители, които са щастливи от това, че са учители и имат желание непрекъснато да се усъвършенстват и създават толерантна мултикултурна среда. Представям си училището да е подкрепено от регионалните управления на образованието и другите образователни структури.
Презентациите от дискусиите можете да видите тук
През последните години Василица (наричана още в медиите Банго Васили) придоби популярност като Ромската Нова Година. Всъщност това е Васильовден, отбелязван по т.нар. „стар стил“ (т.е. Юлианския календар) и само до преди 3-4 поколения това е бил денят, в който етническите българи и други групи също са посрещали Новата година. Понастоящем Василица се празнува не от всички роми в България: за някои ромски групи това е основен календарен празник, а други са загубили дори спомена за него. Защо тогава от Център „Амалипе“ за поредна година организираме национални чествания на Василица в рамките на кампанията „Да възстановим мостовете между нас“? Какво искаме да постигнем? Вижте на
Защо Василица и Кампанията “Да възстановим мостовете помежду си”
А как се празнува и защо се отбелязва този ден от различните ромски групи в България, можете да видите на
Повече за Лидерската програма на Център Амалипе за ученици наставници може да видите тук