МОН оповести и в писмен документ, че предоставя ресурс от държавния бюджет за назначаване на образователни медиатори от 1 юли

От 01.07.2023г. държавният бюджет ще предостави специален ресурс на училищата и ДГ с концентрация на уязвими групи за назначаването на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя. Това става ясно от Справката за отразяване на получените коментари по Наредбата за финансирането. По този начин МОН записа за първи път в официален документ ангажимент, който Министър Цоков пое още на 09.06.2023г по време на Кръгла маса, организирана от Център Амалипе. Предстои промяната в Наредбата за финансирането да бъде гласувано от МС, като предоставеният ресурс ще бъде от 01.07. Какво още казва информацията?

Първоначалният работен вариант на промени в Наредбата за финансирането, предложено от МОН на 13.05. не съдържаше никакви текстове, свързани с образователните медиатори. Към април-май МОН не възнамеряваше да предостави целенасочен ресурс за назначаване на образователните медиатори, а смяташе, че училищата и ДГ имат достатъчен бюджет да подсигурят заплатите на медиаторите/социалните работници. Предложеният за обществено обсъждане текст бе относно дребни технически промени в Наредбата. Очаквано, те не предизвикаха голям брой коментари. Това контрастираше със 160 коментара към предложените в края на април Национални програми за образованието. И тогава големият брой коментари – 124, настояваха за продължаване на НП “Подкрепа за образователните медиатори”.  Повече информация вижте тук.

Два от трите коментара към Наредбата за финансирането също се отнасят към подсигуряване на заплащането на образователните медиатори. Петко Петков (директор на ОУ “Св. Св. Кирил и Методий” – с. Скравена).

Деян Колев (Център Амалипе) отправя следните предложения:

  • Включване на текст, предоставящ ресурс на училищата и ДГ с концентрация на уязвими групи, специален финансов ресурс за назначаването на образователни медиатори.
  • Същият ресурс да бъде предоставен и на училищата и детските градини без концентрация на уязвими групи, осъществяващи процес на десегрегация.
  • Ресурсът за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя да бъде съобразен с два компонента: броят на децата и учениците и това дали училището/детската градина е средищно
  • Аналогично на ал.4 от чл.52а да бъде предвидена възможност училищата и детските градини да възлагат на външен изпълнител изпълнението на новия член 52в, като предоставените средства се използват само за заплащане на персонала, ангажиран със съответното училище/ДГ.
  • Да бъде предоставена възможност средищните училища/ДГ да получат финансиране за транспортни разходи за назначените образователни медиатори при изпълнението на техните служебни задължения.

Повече за предложението на Център Амалипе вижте тук

В отговор МОН предвижда: “От 1.07.2023 г. ще бъде регламентиран ред, финансиран със средства от държавния бюджет за назначаването на образователни медиатори, социални работници ипомощници на учителя в детските градини и училищата с концентрация на деца и ученици от уязвими групи. Броят на лицата, които могат да бъдат назначени от осигуреното за целта държавно финансиране, ще се определя на базата на броя на децата/учениците и групата, в която попада институцията (групата за финансиране отразява степента на концентрация на деца и ученици от уязвими групи). Допустимият брой на назначените лица, осигурени съссредства от държавния бюджет, не може изцяло да бъде равен на броя им в националната програма, тъй като стартира и проект, изпълняван по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г., чрез който също ще бъдат осигурени допълнителни средства. НП „Подкрепа на образователните медиатори“ е създадена за период, в който не е било осигурено финансиране от ЕС. Дейностите по подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от системата на предучилищното и училищното образование в детските градини и училищата, в които няма концентрация на деца и ученици от уязвими групи, се осъществяват достатъчно успешно от създадените екипи за подкрепа за личностно развитие и от екипите за обхват по ПМС № 100/2018 г. Целта на проекта на акт е да се осигурят механизми за по-ефективно осъществяване на дейностите по подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане в институциите с концентрация на деца и ученици от уязвими групи чрез назначаването на персонал на ниво „детска градина“ и на ниво „училище“, който да бъде трайно ангажиран с тези дейности. Не съществува законова възможност за поемане на транспортните разходи за този персонал, още повече, че подобно искане може да бъде отправено и за всички останали длъжности.”

Предстои променената Наредба за финансирането да бъде гласувана от Министерския съвет. Предвиденият ресурс ще бъде предоставен с дата 01.07. Посоченото означава, че училищата , които имаха назначени образователни медиатори от НП “Подкрепа за образователните медиатори” не бива да ги съкращават, защото е подсигурен целенасочен ресурс за продължаване на тяхната заетост!

 

Център Амалипе благодари на Министър Цоков и неговия екип за предложеното решение, което подсигурява продължаване и устойчивост на образователните медиатори! Необходимо е да бъде намерено решение и за заплащането на медиаторите в училищата и ДГ без концентрация на уязвими групи.

 

Вижте още:

Проведе се онлайн среща за образователните медиатори: какво бе уточнено на нея?

Предложение към Наредбата за финансиране, юни 2023

МОН предлага ново решение за образователните медиатори