
Новости в нормативната и финансовата рамка на образователните медиатори
Образователните медиатори вече са част от Колективния трудов договор, като това им гарантира не само определени социални придобивки, но окончателно ги превръща в неделима част от колективите на съответната образователна институция. Наредбата за финансирането предоставя специални средства за назначаването на близо 1300 образователни медиатори, помощници на учителя и социални работници в училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи. Тези развития дават реален шанс за постигане на институционална устойчивост на тази позиция и безспорно са голям напредък на фона на неяснотата за бъдещето й преди половин година. Какво по-конкретно предвиждат новостите?
На 28.12.2023 МОН и социалните партньори подписаха новия Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. За първи път в него са регламентирани и определени социални придобивки за образователните медиатори. Така например, член 28, алинея 1 изисква образователният медиатори, помощникът на учителя и други подобни професии да получават минимум 105% от МРЗ. Това, разбира се, е минимумът – съответният директор може да предостави и значително по-голяма заплата в зависимост от възможностите на училището/детската градина. Впрочем, стандартът, който е заложен в средствата по член 52а от Наредбата за финансирането – 1333 лв. месечно – също предполагам по-висока заплата. Положителна практика от някои училища е да предоставят значително по-висока заплата на своите образователни медиатори, в случай, че са доволни от тяхната дейност.
Включването на медиаторите в КТД предоставя и множество други придобивки. Те могат и следва да получават ДТВ, по начин, който е регламентиран за непедагогическия персонал. Последното означава, че медиаторите/помощниците на учителя/социалните работници в образованието ще получават една допълнителна работна заплата. Полага им се и СБКО от 3%, диференцирано заплащане за постигнати резултати и други придобивки, които са издействани чрез колективния трудов договор.
Но най-важното последствие от включването на образователните медиатори в КТД е това, че те стават неделима част от колектива на съответната образователна институция. Това е важно достижение, като се вземе под внимание фактът, че първоначално повечето медиатори бяха назначени по проекти (Подкрепа за успех и други) и дълго време директорите и педагогическите колективи ги възприемаха като временна, макар и много ценна позиция. Само преди няколко месеца МОН дори не възнамеряваше да продължи Националната програма “Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници”, което щеше да доведе до съкращаване на стотици медиатори и постепенното отмиране на позицията. Активното застъпничество на Амалипе и последвалата подкрепа от всички социални партньори, десетки организации и институции, както и намесата на Комисията по образованието и науката към НС доведе до спешните промени в Наредбата за финансирането, които предоставиха необходимия ресурс за назначаване на образователните медиатори.
Важността от включването на образователните медиатори в КТД бе подчертана и от Министъра на образованието проф. Цоков по време на церемонията “Образователен медиатор на годината”, провела се в МОН на 11.01.2024. Повече вижте тук https://mon.bg/bg/news/5775
От 01.01.2024 влиза в сила предоставения чрез алинея 4 на член 52а от Наредбата за финансирането специален ресурс за назначаване на образователни медиатори, помощници на учителя и социални работници. През втората половина на 2023 този ресурс бе предоставен единствено на училищата и ДГ, които имаха назначени и включени в щатния персонал, в НЕИСПУО образователни медиатори или социални работници. От 01.01.2024 ресурсът по чл. 52а, ал.4 се предоставя на всички училища и детски градини с концентрация на уязвими групи.
Размерът на финансирането, което МОН ще предостави за една пълна бройка образователен медиатор, социален работник или помощник на учителя за 2024 г. ще бъде 16 000 лв., тоест 1333 лв. месечно. Различните образователни институции ще получат финансиране за различен брой медиатори в зависимост от броя на децата/учениците и от групата на уязвимост (от 1-5 група), както следва:
Таблица:
Относно тази сума следва да подчертаем няколко важни неща:
- Финансирането се отнася за периода 01.01.2024 – 31.12.2024. Заповедта на Министъра на образованието с конкретното разпределение на средствата за работа с уязвими групи по училища следва да бъде публикувана до 28.02.2024 (Практиката от предходните години е тя да бъде обнародвана през април или май). Въпреки това предоставените средства се отнасят оше към януари.
- Средствата за образователните медиатори, помощниците на учителя и социалните работници не могат да бъдат използвани за нищо друго. Обратното (насочването на другите средства за работа с уязвими групи към заплатите на образователните медиатори) е допустимо – съгласно ал.7 на чл. 52а. Т.е. средствата, които вашето училище/ДГ ще получи през 2024 г. за назначаване на образователни медиатори, могат да бъдат използвани единствено за тази цел. Необходимо е оперативно бързо да назначите образователен медиатор (ако вече нямате назначен такъв)
- Както се вижда от таблицата по-горе, бройките медиатори, които Наредбата за финансирането подпомага са проблемни преди всичко в училищата/ДГ с малък брой ученици. В някои от тях съответната образователна институция ще получи 8000 лв. или дори 4000 лв. за година, за да назначи образователен медиатор. Това безспорно не е достатъчно. Можете да използвате възможностите на проект “Успех за теб”: по дейност 2 е допустимо училището да поиска възстановяване до 550 лв за до 4 часа дневно труд. Така комбинирането на средствата по Наредбата за финансирането и “Успех за теб” ще ви предостави възможност за назначаване на пълна бройка образователен медиатор.
За училищата, които имат 1 или повече бройки образователни медиатори по чл. 52 а проект “Успех за теб” е много добра възможност за повишаване на заплатата на образователните медиатори, тъй като допълнителните 550 лв. не могат да бъдат използвани за нищо друго.
Ако вашето училище е с концентрация на уязвими групи, има само половин бройка по чл. 52а, ал. 4 и не участвате в проект “Успех за теб”, можете да използвате и останалите средства за работа с уязвими групи, за да назначите образователен медиатори на цял щат.
- Важна новост в Наредбата за финансирането е, че предоставените средства за работа с уязвими групи, не могат да бъдат харчени през следващи години. Средствата, които не бъдат използвани, ще бъдат приспаднати от финансирането по чл. 52а за следващата година.
Първоначалният вариант на ал.8 към чл. 52а, одобрена чрез ПМС 98/07.07.2023 предвиждаше това да стане още от 2023 г. Център Амалише инициира застъпническа кампания за промяна в това изискване, особено на фона на факта, че средствата за 2023 г. бяха предоставени едва в края на октомври. МОН откликна на това искане, като предложи промяна в Наредбата за финансирането, която отлага с 1 година въвеждането на ал.8,
Обърнете внимание: Средствата, които получите по чл. 52а през 2024 г. трябва да бъдат използвани до края на годината! Допълнително изискване за средствата за назначаване на образователни медиатори е към 01.01.2025 съответната образователна институция да има назначен и вписан в НЕИСПУО образователен медиатори, помощник на учителя или/и социален работник. Ако сте имали такъв до декември, но той е бил съкратен или е напуснал и нямате нов колега към 01.01.2025, няма да получите ресурс за 2025!
Център “Амалипе” призовава училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи да назначат образователни медиатори оyе от януари – не се бавете, докато бъде публикувана заповедта на министъра или докато получите средствата по сметка на училището/ДГ. Вашият обективен интерес е да назначите образователен медиатор/и още от януари!
Вижте още:
Промените в Наредбата за финансирането: въпроси и отговори