
Как училищата могат да използват ефективно средствата за уязвими групи и какво предстои през 2025 година?
През април училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи получиха средства по чл. 52а от Наредбата за финансиране. За какво могат да бъдат използвани тези средства, за какъв период от време се отнасят и ще бъде ли получен аналогичен размер и през 2025г.? Въпреки че средствата за работа с уязвими групи се предоставят от 2018г., от края на 2024г. предстоят важни промени и е необходимо от сега директорите на образователните институции да направят необходимото, за да получат аналогичният размер и през 2025г.
От 2018г. МОН предоставя средства за работа с уязвими групи на училищата и детските градини, в които имат концентрация на деца и ученици от семейства с ниско образование. МОН събира тази информация, тъй като ежегодно образователните институции попълват карта “Характеристики на средата“ през системата НЕИСПУО. МОН приема, че ако родителите са с по-ниско от средно образование, децата/ учениците не могат да получат адекватна родителска подкрепа за образованието си, поради което са от “уязвими групи“. Тъй като на национално ниво 17% от пълнолетните граждани имат образование по-ниско от средното, съгласно Наредбата за финансирането образователните институции са над 20% родители с ниско образование са определени като “с концентрация на уязвими групи“. Наредбата разпределя тези училища и детски градини в пет групи според процента на родителите с ниско образование. Съобразно посочените групи се определя допълнителното финансиране по чл. 52а.
До 30.06.2023г. това финансиране бе предоставено за четири типа разходи, без да бъде определяна пропорции за всеки от тях и краен срок, в който средствата могат да бъдат използвани. Чрез ПМС 98/07.07.2023г. Наредбата бе изменена, като средствата за назначаване на образователни медиатори бяха изведени в отделна точка. Така понастоящем чл.52а предоставя два типа финансиране – съгласно ал.4 те са:
Т.1: за допълнително заплащане на участващите в екипите по Механизма за обхват, за допълнителни часове по български език и за персонал, ангажиран с мерки намаляване на отпадането и за пълен обхват (много директори използват тази възможност за допълнително стимулиране на най-активните учители и т.н.)
Т.2: За назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя: Държавният бюджет предоставя ежегодно средства на всички училища и детски градини с концентрация на уязвими групи за назначаването на служители на тези позиции. Размерът на предоставената подкрепа за конкретната образователна институция зави си от броя на децата/учениците и от групата на уязвимост. Най-малко е това финансиране за училищата и ДГ, които са в първа група и обучават под 50 деца/ученици; най-голямо е финансирането в образователните институции от пета група, обучаващи над 500 деца/ ученици.
Наредбата за финансирането категорично забранява средствата за назначаване на образователните медиатори…. да бъдат използвани за други цели.
Друга важна новост от 2023г. е ал.8 към чл. 52а, която изисква средствата за работа с уязвими групи да бъдат изразходвани до края на съответната финансова година – в противен случай те ще бъдат приспаднати от аналогичните средства, които следва да бъдат получени през новата финансова година. Това означава, че училището/ДГ на практика ще загуби тези средства!
Действието на ал. 8 трябваше да влезе в сила още от 2023г, което би означавало, че през настоящата година образователните институции щяха да получат значително по-малко финансиране по чл. 52а. През ноември 2023г. Център Амалипе предложи промяна в ал.8 по време на среща с началници на РУО и депутати от Комисията за образованието и науката към 49 НС. Повече информация вижте тук
През януари 2024г. МОН и МС приеха промени в Наредбата за финансирането, които оставиха в сила ал.8, но отложиха нейното прилагане за началото 2025г. Последното означава, че до края на настоящата година училищата и ДГ трябва да използват всички средства за работа с уязвими групи (както по Т. 2, така и по Т. 1), в противен случай те ще получат по-малък размер финансиране през 2025г.
Прилагаме отговори на често задавани въпроси от директори, учители и образователни медиатори. Център Амалипе НЕ Е структура на МОН, приложените отговори са наше тълкование на изискванията на НФ, те не изразяват съгласие/ несъгласие с нейните текстове.
Нашето училище получи средства за назначаване на образователен медиатор през май. Означава ли това, че трябва да назначим медиатора от юни, или от новата учебна година?
Категорично не! Средствата са за цялата финансова година, т.е. от януари до декември. Център Амалипе многократно информира на уеб страницата на организацията, както и в мрежата училища ,,Всеки ученик ще бъде отличник“, че е необходимо да бъдат назначени съответния брои медиатори/ социални работници/ помощници на учителя още от януари 2024г. Противен случай е реално опасността да загубите част от средствата, тъй като през 2025г. ще получите по-малко финансиране. Ако все още не сте назначили медиатор…., побързайте да го направите!
Ако сте закъснели с назначаването, можете да заложите по-висока заплата, или да изплатите допълнителен хонорар за постигнати резултати. Имайте в предвид, че не използваните средства през 2024г. ще бъдат намалени през 2025г.
Това, че средствата по чл. 52а, ал. 4, т. 2 се предоставят до края на финансовата година, означава ли, че трябва да съкратим медиатора в края на годината?
Категорично не! През следващата година също ще получите финансиране за образователни медиатори…. Но ако към 01.01.2025г. нямате в Списък 1 отбелязан медиатор, социален работник, или помощник на учителя, няма да получите финансиране по т.2!
Разминаването между учебна и финансова година винаги е създавало трудности. Поради това Център Амалипе предлага ал.8 към чл. 52а да бъде променена по начин, който позволява средствата за работа с уязвими групи да бъдат използвани през съответната финансова година и през годината след нея. Но към този момент ал.8 е в настоящия си вид и всички трябва да се съобразяваме с това!
Нашето училище има отпусната бройка само за половин щат образователен медиатор. Как да финансираме другата част от заплатата?
Чл.52а позволява финансирането по ал. 4 т. 1 също да бъде използвано за заплащането на образователен медиатор ( обратното е недопустимо). Друга важна актуална възможност е проект “Успех за теб“, по който е допустимо заплащане за половин щат образователен медиатор – работещ до четири часа на ден по проекта, до 650 лв. месечно. Можете да комбинирате НФ и ,,Успех за теб“, като вашият медиатор бъде на пълен работен ден – четири часа по “Успех за теб“ и четири часа по чл.52а от НФ.
Трябва ли всички средства за работа с уязвими групи, които получихме през април – май 2024г. да бъдат използвани до края на настоящата календарна година?
Настоящият текст в ал.8 предполага именно това. Отнася се не само до специалните средства за назначаване на образователни медиатори ( ал.4, т.2) , но и до останалите средства за работа с уязвими групи ( ал. 4, т. 1) – те трябва да бъда използвани до 31. 12. 2024г. В противен случай финансирането за вашето училище/ ДГ през 2025г. ще бъде намалено.
Вероятно директорите ще бъдат неприятно изненадани, ако не обърнат внимание на тази новост ( тя всъщност е още от юли 2023г.). Негативна практика от последните години е тези средства да бъдат прехвърляни години наред като преходен остатък. За да прекрати тази негативна практика МОН и МФ изискват другата крайност – средствата да бъдат използвани до края на календарната година, въпреки че биват получавани едва през май.
Нашето училище има одобрена цяла бройка за образователен медиатор. На минимална работна заплата ли трябва да бъде той?
Работната заплата се определя от директора, като средствата, предоставени по чл. 52а са в размер на 18 хиляди лева годишно, тоест 1500 лева месечно. Това включва осигуровките ( работодател и работник), клас прослужено време, ДТВ, СБКО. При всички положения това е повече от МРЗ и ако не използвате тези средства, ще ги загубите. Освен това, ако вашият медиатор работи и по “Успех за теб“, това са допълнително средства, които следва да изплатите като заплата на медиатора.
Нашето училище има същия брой ученици като училището в съседното село, но получава по-ниско финансиране по чл. 52а. Защо е така?
Вероятно образователният статус на вашите родители е по-висок. Обърнете внимание, че както средствата за назначаването на образователни медиатори, така и другите средства по чл. 52а зависят не само от броя на учениците, но и от групата на уязвимост, в която попада съответната образователна институция. Това е регламентирано в таблица 6б и таблица 6в към НФ.
Център Амалипе апелира към директорите на училища и ДГ с концентрация на уязвими групи да изразходват навременно и ефективно средствата по чл. 52а! Отново апелираме към МОН и МС да променят ал.8, така че средствата за работа с уязвими групи да бъдат разходвани както през съответната финансова година, така и през годината след нея!
Вижте още: