Контекст и наблюдения Програма „Образование“ 2021–2027 стартира първата си грантова процедура „Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“ с бюджет над 31 млн. лв. Въпреки това, интересът от страна на потенциалните бенефициенти е изненадващо нисък, особено от страна на неправителствени организации (НПО) и детски градини. В първия и втория краен срок са подадени […]
Роми, цигани, мануши, бохеми (роми от Централна Европа), романичели, синти, житани / хитанос… наименованията варират в зависимост от мястото и времето, за да опишат народ, който присъства в Европа от XV-ти век насам. През вековете този народ далеч не е бил маргинален, а е създал дълбоки връзки с европейските култури, езици и общества, от които […]
Уважаеми колеги и приятели! В този светъл и вдъхновяващ празник, Център „Амалипе“ поднася своите най-сърдечни поздрави към вас – учителите, директорите и всички образователни герои, които ежедневно творите чудеса и създавате бъдеще. 24 май е празник на словото, на знанието, на духа. Но той е и празник на онази безмълвна, но силна вяра, с която […]
До 23 юни всички заинтересовани страни могат да изпращат коментари към предложенията на МОН за промени и допълнения към Закона за предучилищното и училищното образование. Това става ясно след като министерството публикува за обществено обсъждане своето проекто-предложение. След това промените в ЗПУО ще бъдат гласувани в Министерския съвет и внесени в Народното събрание, което следва […]
Преподаване за Холокост и социална справедливост Благоевград, България, юли /20-24.07.2025г./ Програмата се реализира в партньорство на Институт Олга Ленгиел, Американски университет в България, Организацията на евреите в България „Шалом“, Централен израилтянски духовен съвет. Общата цел на проекта е да допринесе за повишаване качеството на образованието по отношение на Холокоста и социалната справедливост в България. Програмата […]
До 13 юни могат да бъдат изпращани коментари, мнения и предложения към обявените от МОН за обществено обсъждане промени в Наредба 10. Макар че голямата част от тях са по-скоро технически, някои от предложените промени касаят важни въпроси като ранното профилиране в математически паралелки още от V клас и др. Част от предложените промени вероятно […]
Понякога най-силните уроци не идват от учебниците, а от живота. През април учениците в три училища от община Генерал Тошево имаха необикновената възможност да се срещнат с Мира Стефанова – жена, преминала през мрак и болка, но избрала светлината на знанието. Заедно с регионалния координатор на ЦМЕДТ „Амалипе“ Галина Тошкова, Мира превърна всяка среща не […]
До 26 май училищата, детските градини и всички заинтересовани страни могат да изпращат своите коментари към примерната Заповед за разпределение на средствата по чл.52а от Наредбата за финансирането за 2025 г. Тази година тя ще бъде по-различна след като бе одобрена промяна в чл.52а, въвеждаща средства за институция с концентрация на уязвими групи. Проектът на […]
МОН публикува и публично представи концепция за въвеждането на предмет “Добродетели и религии”, Програма “Добродетели/Етика”. Тя отговаря на множество въпроси, които широко се обсъждат през последните седмици и които не намериха отговор на дискусията, организирана от министерството на 24 април. Документът е кратък (5 страници), и в него е подчертано, че съдържателните дискусии тепърва предстоят. […]
Хубав празник е Великден, дваж по-хубав е Гергьовден! Така носи празника народната мъдрост … може би защото Гергьовден е най-големият празник, който може да открие своите корени и при роми, и при турци, и при българи! Гергьовден е най-големият празник на ромите в България. Празнува се от всички ромски групи и за всички тях Гергьовден […]