Проведе се първото заседание на Комитета за наблюдение на Програма Образование

Представители на МОН (включително министърът на образованието), Европейската комисия, институции на изпълнителната власт, социалните партньори (учителски синдикати и съюзи на работодателите) и четири групи неправителствени организации, участваха в първото заседание на Програма Образование. То се проведе на 28.04. в град София. Участниците дискутираха изпълнението на предходната оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”, приеха план за операциите, които ще стартират през 2023г. и гласуваха първите от тях.

Програма „Образование“ 2021-2027г. ще продължи Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ от изтичащия програмен период. Основната цел на Програмата е да подпомогне процеса на иновативното и интелигентно развитие на България като осигури качествено и приобщаващо образование за всички, насочено проактивно към променящите се тенденции на пазара на труда, с оглед повишаване качеството на уменията и формиране на високо образование, иновативни и активни личности, способни да се реализират успешно като професионалисти и граждани и така да допринасят за личното си благоденствие и развитие на обществото. Бюджетът на Програма Образование е в размер на 1 887 219 069 лв.

Министърът на образованието проф. Сашо Пенов участва в откриването на заседанието. Той подчерта приноса на предходната ОПНОИР за развитието на образованието в България и изрази увереност, че Програма Образование (заедно с Националния бюджет и Планът за възстановяване и устойчивост) ще финансират изпълнението на националните образователни политики. Подобни бяха посланията и на Дора Крумова от ГД „Заетост“ на Европейската комисия, която съ-финансира Програма Образование.

В своето изказване представителят на групата НПО, работещи за образователна интеграция на уязвими етнически малцинства Деян Колев, наблегна на опасността от липсата на устойчивост на важни успешни практики, които са финансирани от ОПНОИР/ПО, но не са продължени от Държавния бюджет, въпреки поетите ангажименти в тази насока. Той се аргументира като посочи последните развития около Националната програма за подкрепа на образователните медиатори. При одобряването на Програма Образование МОН пое ангажимент да финансира от Държавния бюджет заплатите на образователните медиатори и социалните работници в училищата и детските градини, а финансирането от ПО да бъде допълващо до 50%. В тази насока бе и одобрената от 01.07.2022г. Национална програма за подкрепа на образователните медиатори. Въпреки това, в момента МОН планира да не продължи Националната програма, а да изиска от училищата  (в последствие и от детските градини) да заплащат на медиаторите от своя бюджет. Според Колев това ще доведе до съкращаване на поне половината от работещите в момента по НП 940 медиатори, тъй като училищата с малък брой ученици получават и ниско финансиране за работа с уязвими групи (чл.52а от Наредбата за финансирането). Това не само, че ще застраши изпълнението на новия проект „Успех за теб“ (по него могат да бъдат финансирани 50% от заплатите на медиаторите, но не и целите заплати!), ще повиши отпадането на учениците, но е и неизпълнение на ангажимента поет от МОН и българското правителство пред Европейската комисия. Да оставим настрани въпроса, че е изключително несправедливо към образователните медиатори, които по време на Ковид пандемията с риск за здравето си обикаляха ежедневно домовете на учениците и днес продължават да го правят.

Дора Крумова от Европейската комисия също изрази своята загриженост от посочената опасност. Янка Такева (Синдикат на българските учители) посочи, че СБУ категорично подкрепя медиаторите и на Отраслов съвет ще постави този въпрос. Атанаска Мутафчиева, представител на Омбудсмана също изрази своята подкрепа и намерението на проф. Ковачева да постави въпроса за продължаване на Националната програма пред проф. Пенов, както и да организира специална дискусия по темата. Росица Иванова, секретар на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интерграционните въпроси, обърна внимание на изключително важната роля, която медиаторите играят при изпълнението на интерграционните политики и също настоя за обезпечаването на техните заплати след 01.07.В тази насока се изказаха и други участници в Комитета за наблюдение.

На заседанието Комитетът за наблюдение разгледа и прие множество документи, свързани с изпълнението на ОПНОИР – Годишен отчет за изпълнението на ОПНОИР през 2022г., промени в операция „Равен достъп в условията на кризи“ (повече вижте тук), отчет за изпълнението на обществена поръчка „Извършване на оценка за ефективността, ефикасността и въздействието на процедури, насочени пряко или косвено към маргинализирани общности като ромите…“. Документите са налични на страницата на ИАПО

На заседанието бяха приети също така Критерии за избор на операции, които ще бъдат финансирани от новата Програма Образование:

  • “Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт”: Това е единствената операция, която ще бъде осъществена чрез конкурентен подбор на проекти през 2023 г. По нея ще могат да кандидатстват общини, училища/ДГ и неправителствени организации, като ще бъде задължително партньорството с минимум едно училище или детска градина с концентрация на уязвими групи и минимум едно училище или детска градина без концентрация на уязвими групи. Операцията ще бъде реализирана през целия програмен период до 2029 г. и ще бъде подкрепена с 31 млн. лв. Стойностите на единичен проект според предложените Критерии за избор на операция ще бъдат между 100 хил. и 500 хил. лв.

Цялостната насоченост на операцията е да даде възможност на децата и учениците да изучават интеркултурно образование както в класните стаи, така и извън тях – в библиотеки, читалища, спортни игрища и др. Операцията има изцяло „десегрегационен“ характер, целейки да събере заедно деца и ученици от различни етноси, от училища/ДГ с концентрация на уязвими групи и училища/ДГ без концентрация на уязвими групи. Повече информация за предложените дейности вижте тук

ИАПО включи направеното през ноември 2022г. на Комитета за наблюдение на ОПНОИР предложение училищата и детските градини да бъдат не само партньори, но и бенефициенти по операцията. Също така бе включено предложението за нова дейност 1.3 Обучения на учители за преподаване в мултикултурна среда. Одобрените Критерии не съдържат информация дали програмата ще прилага „де минимис“ към всички дейности. НПО представителите в КН Деян Колев и Гергана Ефремова отново подчертаха опасностите от прилагането на този режим към дейности, които не са икономически и за които няма пазар. От управляващия орган изразиха съгласие да се търси решение на проблема, като то трябва да бъде намерено максимално бързо – преди да бъдат обявени Насоките за кандидатстване по операцията .Очаква се конкурсът да бъде обявен през юни 2023г.

  • “Обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие в предучилищното образование”: На базата на одобрените Критерии за избор на операция, ще бъде подготвен нов системен проект на МОН, продължаващ “Активно приобщаване в сферата на предучилищното образование”. Подробна информация за одобрената операция вижте тук

Вижте още:

Как ще продължи Проект „Активно приобщаване в сферата на предучилищното образование“ през новия програмен период?

Център Амалипе започва събиране на подписи в Петиция за запазване на образователните медиатори!

Кои са възможните решения за образователните медиатори след 01.07.2023 г.?

Проведе се 17-то заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“

Новата Програма „Образование“: какви дейности ще финансира в сферата на предучилищното и училищно образование

Какво предвижда  новата Програма „Образование“ в сферата на професионалното образование и обучение

Предизвикателствата пред новата Програма “Образование”