Център „Амалипе“ настоява пред МОН и Агенция ОПНОИР за удължаване на проект „Подкрепа за Успех“ с още една учебна година, увеличаване на заплатите на образователните медиатори и предоставянето на бонус на образователните медиатори, които работят на първа линия по време на затварянето на училищата през декември 2020г. – януари 2021г. В специално писмо до министъра […]
През ноември 2020 г. Център “Амалипе” проведе проучване сред 40 ромски жени относно домашното насилие. Това бе направено в изпълнение на проект PATTERN (Prevent And combaT domesTic violEnce against Roma womeN). Какво научихме? Възприемането на ромските жени за домашно насилие е тясно свързано с възприемането на пола в ромската общност. По същото време това не […]
Домашното насилие е стереотипизирана тема, свързана с много табута и предразсъдъци. Доскоро въпросът за домашното насилие не беше отчитан като проблем, главно заради патриархалната насоченост на българското общество. През 2016 г.е приет Закон за равните възможности за жените и мъжете. Той регламентира институционалния механизъм за равенство на жените и мъжете, но остават много неуредени въпроси. […]
Училищата, в които V, VI, IX, X и XI клас са с по една паралелка, могат да възстановят присъственото обучение още от понеделник (15.02) или вторник (16.02). Също така продължава присъственото обучение за всички начални класове, както и за VII, VIII и XII клас. Това се предвижда в Заповед на Министъра на здравеопазването, която допълва […]
От 1 до 3 февруари Център Амалипе проведе проучване в рамките на Мрежата за интеркултурно образование „Всеки ученик ще бъде отличник“ относно възможностите за връщане на учениците към присъствена форма на обучение и ситуацията, свързана със заболеваемостта сред ученици и учители, както и възможностите за прилагане на всички противоепидемични мерки. Мрежата Всеки ученик ще бъде […]
Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето (2021-2030) ще включи темата за образователната интеграция, десегрегация на сегрегираните училища и интеркултурното образование. Също така ще бъдат включени текстове, прецизиращи развитието в предучилищното образование, работата с родителите и развитието на капацитета на педагогическите специалисти и образователните медиатори. Това стана ясно по време на дискусия с […]
Вече е ясно по какъв времеви график ще се завръщат към присъствено обучение учениците от прогимназиален етап и средна степен. Това ще става на групи от по 3 класа, като ще се следва ротация и дадената група ще бъде присъствено в класните стаи две седмици, след което отново ще преминава в обучение от разстояние. Учениците […]
Приветстваме връщането към присъствена форма на обучение на учениците в начален етап, както и планираното завръщане в класните стаи на прогимназиален етап и на средна степен! Разбираме необходимостта това да стане постепенно и на ротационен принцип, така че да не бъде застрашено здравето на педагогическия и непедагогическия персонал и на самите ученици. В тази връзка […]
Образователни медиатори от мрежата на център Амалипе „Всеки ученик ще бъде отличник“ организираха инициативи, свързани с честването на Василица – Ромската Нова Година! За поредна година Център Амалипе отбеляза празника Василица. И макар тази година условията да са различни и да не можем да направим мащабни събития присъствено, ние от център Амалипе успяхме да пресъздадем […]
Васильовден (Василица): Васильовден или Василица (наричан понякога в медиите Банго Васили) се празнува от много ромски групи в България. Повсеместно е известен като “Ромската Нова Година”. При калдарашите празникът се празнува по-скромно, докато при йерлиите и особено при бургуджиите и музикантите той се явява основен празник, съизмерим единствено с Гергьовден. Именно при бургуджиите и дръндарите […]